המדריך השלם להתקנת עמדת טעינה ביתית

המדריך השלם להתקנת עמדת טעינה ביתית

עם מי מתייעצים, איך בוחרים עמדה וכמה זה אמור לעלות לנו? קבלו 5 דברים שחשוב לדעת על התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי

עמדות טעינה לרכב חשמלי
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

מאת: יוני אביב

כשהיינו ילדים, הדבר הכי מרגש שיכול היה לקרות בחנייה הביתית של הבניין, היה הצבה של לוח כדורסל או מלחמת מים שהתפתחה רק כי השתעממנו לשטוף את האוטו של אבא. בשנים האחרונות יותר ויותר אזורי חניה של בנייני מגורים בישראל החלו להתקשט בעמדות טעינה פרטיות לרכבים חשמליים. אם גם אתם מתלבטים לגבי רכישת רכב חשמלי, או סתם תוהים לגבי ההיתכנות של הטעינה שלו מתחת לבית, קבלו 5 דברים שחשוב לזכור לפני התקנת עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי. הסעיפים לא בהכרח מסודרים לפי סדר הפעולות שיש לבצע או מידת החשיבות שלהם.

1. לבדוק היתכנות

מטבע הדברים, עמדת טעינה ביתית אמורה לקום בקרבת הדירה או הבית שלכם. אם אתם גרים בבית פרטי עם חניה פרטית, הדברים פשוטים בהרבה. אלא שרוב הישראלים גרים בבתים משותפים, ולפעמים גם בבניינים עם חניה משותפת. גם כאן יש כמובן הבדל בין חניה בטאבו לחניה משותפת, אבל בכל מקרה תצטרכו להשיג את הסכמת דיירי הבניין – או לפחות ליידע אותם – באשר לכוונות שלכם להתקין עמדה טעינה ביתית.

בגדול, החוק בישראל כרגע קובע שאי אפשר למנוע מאדם להתקין עמדה בחניה הפרטית שלו, בהנחה שהקמתה לא מהווה מפגע בטיחותי, פוגעת בזכויותיהם של שאר הדיירים, משפיעה על האזורים המשותפים וכד'. כך או כך, באמת שאין מה לצאת לדרך אם אתם לא משוכנעים שהקמת העמדה לא הולכת להוביל לריבים עם השכנים.

2. התייעצות עם חשמלאי מוסמך

האמת היא שמבחינה טכנית הקמת עמדה טעינה היא פעולה לא מסובכת מדי, אבל זה רק בתנאי שקיבלתם אישור לכך מאיש המקצוע הרלוונטי. כלומר, חשמלאי שיגיע אליכם, יבדוק את תשתית החשמל שלכם (חד פאזי, תלת פאזי, כמה אמפר) ויבצע את החישובים הרצויים. למעשה, הוא יצטרך להגיד לכם כמה חשמל "פנוי" יש לתשתית החשמל שלכם עבור טעינת רכב חשמלי, אחרי שניכיתם את התצרוכת של שאר מכשירי החשמל הביתיים. בהנחה ומדובר בחשמלאי שכבר מנוסה בעולם עמדות ההתקנה הביתיות, הוא גם יידע להצביע על ליקויים או בעיות צפויות, או להציע דרכי פעולה חכמות יותר.

3. תכנון ההתקנה

בפועל, בין אם מדובר בחניה של בית פרטי או חניה של בניין משותף, אין כמעט 2 חניות שזהות לגמרי מההיבט של התקנת עמדת טעינה. ברוב המקרים העמדה עצמה תהיה מותקנת על קיר סמוך לחניה, או על אחד העמודים, אבל חשוב לתכנן מראש את תוואי ההתקנה. כלומר, לברר האם נצטרך לבצע חציבות בקרקע או בקירות, להבין כמה מטרים של כבל טעינה נצטרך למשוך מהעמדה עד לרכב, כיצד הדבר משתלב עם תשתית החשמל של שאר הבניין או של בעלי עמדות טעינה אחרים. בקיצור, לבוא מוכנים.

4. לבחור את עמדת הטעינה

עמדות טעינה בכלל מחולקות לפי עמדת טעינה רגילה (AC) או עמדות טעינה מהירות (DC) שאותן ניתן למצוא בעיקר כעמדות ציבוריות בצידי הדרכים בישראל. אבל גם בין עמדות הטעינה הביתיות והרגילות, יש כמה רמות שונות. כאלו שפשוט מזרימות חשמל מהעמדה לשקע הטעינה ברכב, אחרות שמנטרות מרחוק את תצרוכת החשמל ומספקות תמונת מצב מדויקת יותר, כאלה שמחוברות לרשת האינטרנט וכד'.

בנוסף, כמו תמיד יש את עניין העיצוב למי שזה חשוב לו, וכמובן את תג המחיר והיקף האחריות של החברה המתקינה. כך או כך אנחנו מדברים על החל מ-2,000 שקלים לכל הסיפור, ועד פי 3 או 4 מזה לעמדות חכמות ומתקדמות יותר. מה שכן, עלות ההתקנה עצמה תשתנה כמובן בהתאם לאתגרים הלוגיסטיים בשטח.

5. בחירת החיבור

בעקרון, שני סוגי החיבורים הרלוונטיים לרכבי פלאג-אין או חשמליים לגמרי הם טייפ 1 ו-טייפ 2. הראשון כמעט ולא נמצא בשימוש בישראל היות והוא רלוונטי רק לרכבי פלאג-אין ישנים יחסית, או למכוניות חשמליות המגיעות מארה"ב. חיבור טייפ 2 הוא המקובל לרכבים אירופאים או סיניים, ובכל מקרה תמיד אפשר להתקין את המתאם הנכון כדי לוודא שהעברת החשמל מתבצעת בצורה טובה ובטוחה.

לסיכום, התקנת עמדת טעינה ביתית היא פעולה שהפכה רלוונטית עבור עשרות אלפי ישראלים רק בשנתיים האחרונות, ובכל מקרה מדובר בכמות שרק תלך ותגדל. ובהתאם להתרחבות השוק, גם מספר החשמלאים המתמחים, חברות ההתקנה, מגוון עמדות הטעינה – צפוי לצמוח משמעותית. בכל מקרה, היצמדות לכללי האצבע הפשוטים, סקר שוק חכם והתעקשות על אנשי מקצוע אמינים המקפידים על בטיחות, תמיד תהיה דרך הפעולה המומלצת.

1
נגישות