5 עקרונות לניהול אנרגיה בארגון

5 עקרונות לניהול אנרגיה בארגון

ניהול אנרגיה בארגון הוא לא עסק לחברות גדולות בלבד – הוא יכול לשנות לחלוטין גם את העסק שלכם. למה הכוונה? היכנסו לכתבה

ניהול אנרגיה בארגון
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

 

(תוכן מקודם)

ניהול אנרגיה היה בעבר תחום עיסוקם של מתקנים גדולים דוגמת מפעלים, בנייני ממשלה, מתחמי משרדים ובתי חולים, אולם משום שעלויות האנרגיה הולכות וגדלות, ההכרח לנהל את צריכת האנרגיה בצורה יעילה ומבוקרת במטרה להפחיתה מתרחב גם לארגונים ומתקנים בינוניים וקטנים. כיום, גם מוסדות קמעונאיים שונים, בתי עסק, חנויות ושירותי מזון יכולים להשפיע בצורה משמעותית על מאזן הרווח וההפסד שלהם וזאת באמצעות יישום עקרונות נכונים לניהול אנרגיה בארגון.

חיסכון כספי ושמירה על איכות הסביבה

ניהול אנרגיה אינו רק עניין והיבט כספי, כיום הוא מהווה עדיפות חברתית וממשלתית, שכן, תנודות במחירים שכנעו את גופי הרגולציה שחשוב לתמרץ צריכת אנרגיה אחראית באמצעות יוזמות שונות. במקביל, תפיסת יעילות האנרגיה הפכה לעניין הכרחי לארגונים ומותגים וכיום תחום שימור אנרגיה מהווה היבט חשוב ומרכזי בתוכניות אחריות תאגידית.

1. תהליכי פיקוח ובקרה וניתוח נתונים להתייעלות תפעולית

המידע שמופק ממערכות ניהול האנרגיה משמש לניהול תפעולי יעיל ונכון וניתן לעקבו אחר הנתונים, להגיע למסקנות ולהטמיע כללי התנהלות משופרים ויעיל יותר. ניהול אנרגיה מיטבי בארגון כולל תהליכי בקרה ופיקוח, מעקב, הפקת דו"חות וניתוח הנתונים בהם: כמה שעות עבודה המערכת צברה לאחר שהסתיים סבב התחזוקה האחרון? האם יש שינוי בצריכת ההספק של המערכת לאורך הזמן? האם התפוקה של המערכת עלתה או ירדה? ועוד המערכות השונות מאפשרות למנהל התפעולי לענות על השאלות הללו ועל אחרות וזאת על בסיס נתונים מדודים. ניהול אנרגיה מכון מאפשר לזהות תקלות במערכות השונות בעסק בטרם תקלה משביתה את פעילותו וניתן לתכנן סבבי ופעולות אחזקה מונעת למערכות שפועלות בתכיפות רבה וזאת באופן חכם וכך לחסוך סכומי כסף לא מבוטלים באמצעות אחזקה חכמה.

2. תחזוקה ואחזקה נכונה ויעילה

שיעור צריכת אנרגיה עודפת בארגונים שונים וברשתות קמעונאיות עשוי להוות למעלה מ- 30% מסך ההוצאות של הארגון. חוסר מתן תשומת לב לנושא וחוסר הבנה בתחום, מוביל לבזבוז אנרגיה ולהגדלת עלויות התפעול של הארגון. ישנן כמה טעויות שבמידה ונימנע מהן, נגיע למצב של ניהול אנרגיה אפקטיבי, נכון וחסכוני:

  • צריכת אנרגיה בשעות שאינן שעות עבודה
  • הגדרת נקודות בצורה שגויה ולא אפקטיבית
  • בעיות ותקלות שלא התגלו
  • קביעה מוטעית ושגויה של לוחות זמנים למערכת הניהול של המבנה
  • שימוש בציוד, כלים ומכשור לא יעילים

3. התייעלות ארגונית באמצעות מציאת פתרונות ניהוליים ואנרגטיים נכונים

כאשר מדובר בייעול השימוש באנרגיה, ישנם כמה אתגרים ייחודיים שניצבים לפתח של ארגונים, מפעלים ורשתות. כאשר יש מספר רב של סניפים, קשה להתקין מערכות חיוניות שונות, לתחזק אותן בצורה מיטבית ויעילה, לקבוע ולאכוף נהלים ותהליכים תקניים. במקום צוות ניהול אנרגיה אחד מרכזי העלול לכרוע תחת הנטל, מומלץ לבנות כמה צוותים קטנים ומיומנים בניהול מתקנים לצורך תפעול ותחזוקה יומיומיים. מערכות ניהול אנרגיה רבות הינן יקרות ביחס לסדר הגודל של הארגון או בית העסק והן מסובכות מדי לשימוש משום שהן תוכננו מתוך מחשבה על מתקנים גדולים יותר. על מנת להפיק תועלת מקסימלית מניהול האנרגיה, יש לתכנן פתרונות שמעוצבים באופן מיוחד לטיפול באתגרים העיקריים והמרכזיים של הארגון שלכם.

4. איסוף מידע ושקיפות נתונים

האתגר הגדול ביותר בתחום ניהול אנרגיה הינו להבין את המצב הנוכחי של השימוש באנרגיה. הקושי הזה מחמיר אצל ארגונים ורשתות קמעונאיות בעלות כמה נקודות מכירה. על מנת להגיע לאומדן מדויק ונכון, יש צורך לבנות נראות תלת ממדית ולרדת לפרטי פרטים. באמצעות מידע ונתונים על מקומות השימוש באנרגיה ובאילו שעות, מערכות ומכשירים נעשה שימוש, יהיה ניתן להגיע למסקנות הנכונות, להפיק לקחים וליישם לקחים בצורה יעילה במטרה למנוע שימוש מחוץ לשעות העבודה וצריכה מוגברת, תקלות פתאומיות והפסקות שימוש.

5. כלים מתקדמים לניתוח מידע ונתונים רבים

ניתוח נכון של מידע ונתונים בנושא ותחום ניהול אנרגיה מהווה מיומנות ייחודית שחורגת מהמשאבים ומהיכולות הרגילים בכל הנוגע לניהול ארגונים ומתקנים. יש לעבד את המידע והנתונים ביעילות ובזמן אמת על מנת להגיע למסקנות הנכונות ולקצור את הפירות של אחזקה ותחזוקה מונעת ואיכותית ותיקון מהיר ומיידי של בעיות ותקלות. ניהול אנרגיה נכון בארגונים כולל שילוב של פתרונות מודיעין עסקי מתקדמים ושירותים שונים שיכולים להפוך את הנתונים לתוצאות בשטח וכך לחסוך באנרגיה, להבטיח התנהלות ארגונית נכונה ומיטבית, לחסוך בעלויות ובהוצאות, להגדיל רווחיות ולשמור על איכות הסביבה.

1
נגישות