פינוי חינם של המקרר הישן: מה מגיע לכם לפי חוק פינוי פסולת אלקטרונית? - פואנטה

קונים מכונת כביסה או מקרר? מגיע לכם פינוי חינם של המוצר הישן. אלה התנאים

לא כל המשווקים מיידעים את הצרכנים, אבל לפי חוק פינוי פסולת אלקטרונית מגיע להם פינוי של מוצר חשמלי ישן בעת רכישת חדש. באילו נסיבות מותר לגבות תשלום?

פינוי פסולת אלקטרונית
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




חג פסח הוא גם חג לרשתות מוצרי החשמל – ולא במקרה מקבצי הפרסומות מלאים בפרסומות למקררים, מכונות כביסה ושאר מוצרי חשמל. אבל מה עושים עם המכשיר הישן? לשם כך קיים חוק פינוי פסולת אלקטרונית, אך לא כל הצרכנים מודעים אליו. מדובר באחת הזכויות הכי חשובות שיש להם בנושא הזה, שיש לה גם משמעות רבה מבחינת מיחזור והגנה על הסביבה: בעת קבלת מוצר חשמלי חדש, ניתן למסור את המכשיר החשמלי הישן ללא עלות.

מה קובע חוק פינוי פסולת אלקטרונית?

בין אם קניתם מקרר חדש, בין אם מכונת כביסה ובין אם כל מוצר אחר – אתם זכאים לפינוי חינם של המכשיר הישן בעת קבלת המכשיר החדש על-ידי המובילים. החוק קובע, כי העסק שממנו קניתם מוצר חשמלי או אלקטרוני חייב להיענות לבקשתכם לפנות מביתכם ללא תשלום את המכשיר הישן – בתנאי שהוא בכמות או במשקל הדומים למוצר שקניתם.

למה הכוונה בהגדרה "בכמות או במשקל הדומים למוצר שקניתם"? הכוונה היא שלפי חוק פינוי פסולת אלקטרונית, אם רכשתם מקרר חדש, אתם לא יכולים לצפות שהמוביל יפנה מביתכם מכונת כביסה או מדיח ישן. המוצר הישן שיפונה מקביל למוצר החדש שקניתם.

דייסון בהנחה

העניין הוא שלא כל בתי העסק טורחים ליידע את הצרכנים, ומקווים שהצרכנים פשוט לא יידעו זאת ולא יבקשו. זאת, למרות שהחוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות מחייב את בתי העסק ליידע את הצרכנים.

עם זאת – חשוב לזכור שיש גם מקרים חריגים. החוק קובע מקרים הנחשבים ל"פינוי חריג", שבהם באישור מראש, רשאי בעל העסק לדרוש תשלום שיוסכם.

מתי מותר לדרוש תשלום על פינוי מוצר חשמלי?

  • המכשיר נמצא בקומה שלישית ומעלה בבניין ללא מעלית
  • לא ניתן להשתמש במעלית לפינוי המוצר הישן
  • הובלת המוצר החדש מתבצעת באמצעות מנוף
  • נדרש לפרק חלק מהמוצר הישן לצורך הפינוי (למשל, נדרש לפרק את דלת המקרר)



מה צריך צרכן לעשות כדי לקבל פינוי פסולת אלקטרונית?

על הצרכנים לעמוד בכמה דרישות:

  • לרוקן את המוצר מכל מה שיש בו (אם זה מקרר, אז מהאוכל, מהקרח וכו')
  • לנתק את המוצר מהחשמל
  • לפנות את הגישה אל היציאה מהבית (לא פעם קורה שהמוביל מגלה שאין גישה אל הדלת, ואז הוא מסרב לפנות או גובה תשלום מהצרכן עבור פינוי)
  • להשאיר את המוצר במקומו הטבעי (אם זה מקרר – אז במטבח, למשל). הכוונה היא שאין לצפות מהמוביל שמביא מקרר חדש אל המטבח לפנות את המקרר הישן ממחסן).

מה קורה עם מוצרי חשמל קטנים וסוללות?

למי מאיתנו אין ערימה של מכשירי סלולר ישנים, סוללות שיצאו משימוש, קומקום חשמלי שהוא הניח בצד או שלט ישן לטלוויזיה שהוא לא יודע מה לעשות בו? רבים מאיתנו פשוט דוחפים את כל אלה רחוק מהעין – או לחילופין משליכים אותם לפח. גם את הפסולת האלקטרונית הקטנה אך המזהמת הזאת אפשר וצריך להשליך בצורה מסודרת. צרכנים רבים אינם יודעים שגם כאשר הם קונים מוצר חשמלי קטן (למשל, קומקום חשמלי), אפשר למסור את הישן בחנות. אז מה חשוב לדעת?

  • החוק מסדיר העברת מכשירים חשמליים ואלקטרוניים קטנים וכן סוללות, על-מנת שיזכו לטיפול ומיחזור נאותים באופן השומר על הסביבה
  • בעת רכישת מכשיר חשמלי חדש ניתן למסור למשווק את המכשיר הקטן הישן במקום
  • סוללות ניתן למסור לטיפול סביבתי בכל חנות המוכרת סוללות, גם אם הסוללות לא נרכשו באותה החנות
  • הפסולת החשמלית והסוללות יועברו לתאגידי מיחזור מורשים שקיבלו רישיון לפעילותם מהמשרד להגנת הסביבה – והם ידאגו להעבירם לטיפול סביבתי נאות.

שני התאגידים הפועלים בישראל הם מאי (תאגיד מיחזור אלקטרוניקה בישראל) ואקומיוניטי.

כפי שפורסם במדור צרכנות ירוקה בפואנטה בעבר, התאגידים הללו אף מציבים ברשויות מקומיות ובבתי ספר מיכלי מיחזור למוצרי חשמל קטנים – כך שייתכן שאתם יכולים להשליך פסולת אלקטרונית קטנה בבית הספר של ילדיכם למשל.

לא גילו לכם? תתלוננו!

חשוב לדעת שזכותכם להתלונן.

לא סיפרו לכם מראש על הזכאות לפינוי ללא תשלום? לא הסכימו לקחת מכם את המכשיר הישן? ניתן לפנות למשרד להגנת הסביבה: pniot@sviva.gov.il.

קראו עוד כתבות בפואנטה:

פואנטה



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
1
נגישות