מה עומד מאחורי הילת הדירקטור?

מה עומד מאחורי הילת הדירקטור?

אם גם אתם רוצים להיות חלק מהמועדון האקסקלוסיבי של דירקטורים, להשתתף בישיבות דירקטוריון וליהנות מההילה האופפת את האנשים הללו, היכנסו לכתבה

קורס דירקטורים
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

אם תוך כדי שיחה מישהו יציין בפניכם כדרך אגב שהוא מכהן כדירקטור בחברה כזו או אחרת, ברגע אחד תרחף מעל ראשו הילה של תהילה. אבל מה עומד מאחוריה, מה צריך כדי להיות חבר דירקטוריון ולמה זה נחשב כל כך יוקרתי? הנה כל התשובות.

מהו דירקטוריון?

כל תאגיד מבוסס על פירמידה היררכית של בעלי תפקידים, שכוללת את האספה הכללית, את מועצת המנהלים שמכונה גם "דירקטוריון" ואת ההנהלה. בתוך הפירמידה הזו, אחד המרכיבים המרכזיים הוא הדירקטוריון – בעיקר כי חבריו מתמנים על ידי בעלי המניות בתאגיד ומשום שיש לו סמכות בקביעת המדיניות של החברה ובפיקוח על ההנהלה המעשית שלה.

בישראל יש תקנות שנקבעו בדיני התאגידים והן חלות על כל מי שחבר בו. כך למשל דירקטור חיצוני, או בקיצור דח"צ, הוא חבר דירקטוריון שאין לו זיקה כלכלית לחברה שבה הוא מכהן. המשמעות היא שמבחינה תאורטית מדובר על גורם עצמאי ואובייקטיבי, בעוד מבחינה מעשית מדובר על איש מקצוע מבוקש שאמור לדעת לשפר את ביצועי התאגיד ולמנוע כשלים בהתנהלות השוטפת שלו.

כולם רוצים להיות דירקטורים

הילת הדירקטור מבוססת בראש ובראשונה על כך שמדובר על סוג של מנהל-על. אם תוך כדי שיחה מישהו יציין בפניכם כבדרך אגב שהוא מכהן כדירקטור בחברה כזו או אחרת, אתם מיד תדמיינו אותו יושב סביב שולחן מפואר ומקבל החלטות הרות גורל לגבי תאגידים שמגלגלים מיליוני שקלים בשנה. באותו אופן, תתפסו אחרת לגמרי בת משפחה שמספרת לכם על כך שהיא מונתה לאחרונה לדירקטורית בחברה פרטית או ציבורית.

מלבד הסמכות, הילת הדירקטור קשורה לכך שיש לו אחריות משפטית. כל אחד ואחת מאיתנו יודעים להעריך אנשים שיש להם אחריות על דוחות כספיים, על גיוס ופיטורי עובדים, על מהלכים בבורסה ובשוק ההון ועל נטילת הלוואות בחברות שונות. מתוך הזווית המשפטית, הדירקטור הוא אחד מבעלי התפקידים החשובים ביותר בכל ארגון וראוי שהתפקיד שלו יהיה בעל יוקרה.

כמה מרוויחים דירקטורים?

אי אפשר להבין מה עומד מאחורי הילת הדירקטור בלי להזכיר את השכר שלו. בדיקה שבוצעה בסוף 2019 גילתה שהיקף התגמול לדירקטורים בחמשת הבנקים הגדולים בישראל היה 35 מיליון שקל, עם 39 ישיבות דירקטוריון בממוצע. בנוסף, ההערכות מדברות על כך שהתגמול החודשי הממוצע לדירקטור בבנק עומד על כ-50 אלף ש"ח.

בפועל, השכר הקבוע של הדירקטור הרבה יותר גמיש. אמנם דירקטור מקבל שכר קבוע שמוערך בסכום של כ-100 אלף ש"ח בשנה, אבל מה שבאמת משפיע על השורה התחתונה בתלוש אלו פרמטרים של השתתפות בישיבות ובוועדות המשנה. בגלל שדירקטור מתוגמל פר השתתפות בכל ועדה או ישיבה, הוא יכול להגיע לסכומי כסף הרבה יותר משמעותיים בכל חודש.

גם אתם רוצים להיות דירקטורים? זה אפשרי

זה השלב שבו אתם אמורים לשאול את עצמכם איך בעצם הופכים להיות דירקטורים. החדשות הטובות הן שיש מסלולים שונים של קורס דירקטורים שאליהם אפשר להצטרף, עם תנאי קבלה נוחים יחסית ובהתאם לתחום שבו מעוניינים להשתלב. חוץ מזה, הרבה מאוד תלוי בקשרים האישיים שלכם.

רוב המומחים שמכירים מקרוב את עבודת הדירקטוריון גורסים שהשילוב בין יכולות מקצועיות ואישיות הוא זה שישיג עבורכם את הכיסא במועצת המנהלים. ברמה הפרקטית, זה אומר שכדאי לשמור על קשר עם נציגי דירקטוריון בחברות שונות, להיות ערניים למה שקורה בשוק הפרטי ולהגיש מועמדות למכרזים בחברות ציבוריות. אם תעשו את זה מספיק זמן, אולי גם אתם תקבלו תפקיד עם הילה, יוקרה והמון עניין.

1
נגישות