הרגלי צריכה אחרי הקפיצה הדיגיטלית של השנה החולפת

תוכן ממומן ע"י ישראכרט: הרגלי צריכה אחרי הקפיצה הדיגיטלית של השנה החולפת

הקורונה השפיעה לא רק על הבריאות שלנו, אלא גם על הרגלי הצרכנות שלנו. בין אם אנחנו רוצים לקחת הלוואה, למלא את המזווה או לקבל את התרופה שרשם הרופא, עולים הסיכויים, יותר מתמיד שנשתמש ברשת לשם כך

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן ממומן על ידי ישראכרט)

הקורונה שינתה את חיינו – וזה לא חדש. כבר בתחילת המגפה, אי שם בפברואר-מארס 2020, הייתה תחושה שהחיים לא יחזרו למסלול המוכר שלהם, לטוב ולרע. כעת, דו"ח האינטרנט של ישראל לשנת 2020, שפרסמה חברת בזק, פורט כמה מהשינויים המרכזיים שחוללה המגפה; העיקרי, מתייחס לכך שמרכז חיינו עבר לרשת, בין אם מדובר בעבודה, לימודים, מפגשים חברתיים, בידור ואפילו שירותי רפואה מרחוק.
בתחום הצרכנות בפרט, התחוללה מהפכה של ממש עם המעבר המסיבי של הפעילות לרשת, מקניות בגדים ומזון ועד רכישת שירותים ומוצרים פיננסיים מתוחכמים. 90% מהמשתתפים בסקר של בזק העידו כי העבירו את הקניות לרשת – שיעור חסר תקדים, וברור שאילולא המגפה, היו נדרשות עוד כמה וכמה שנים כדי להשלים שינוי בסדר גודל כזה.

פיננסים: בלי להגיע לבנק

עוד לפני הקורונה, נרשמו שינויים משמעותיים בהרגלי הצריכה של המוצרים הפיננסיים. אם במשך שנים נאלצנו להגיע לסניף הבנק כדי לבצע פעולות כגון העברת כספים או בקשת הלוואה לכל מטרה, לאט לאט עברו השירותים הללו לאפיקים נוחים יותר. כיום, העברת הכספים ניתן לבצע מהאפליקציה בסמארטפון או דרך המחשב, וכך גם ניתן לבקש הלוואה* – בקלות יחסית ובלי לצאת מהבית. בכל מקרה של לקיחת הלוואה, מומלץ לבחון לפני באחריות פרמטרים כגון: ריביות, הגוף המלווה, ותנאי השירות.

בתקופת הסגרים, כאשר סניפי בנקים נסגרו, והחשש לשהות עם אנשים באותו חלל סגור היה גדול, עשתה המהפכה הזו עוד כמה צעדים גדולים קדימה. על פי הדו"ח של בזק, אפליקציות התשלומים הדיגיטליות נהנו מתנופה מרשימה, בין אם מדובר בהעברות כספים בין אנשים (עם 69% ממשתתפי הסקר שעשו זאת ב-2020, לעומת 52% ב-2019), בתשלומים לבעלי מקצוע (31% ב-2020, לעומת 13% ב-2019), תשלומים לוועד הבניין או ועד הכיתה (24% ב-2020 לעומת 13% ב-2019) ועד תשלומים בבית העסק (47% ב-2020, לעומת 21% בלבד שנה קודם לכן).

משלוחי מזון: שלא יחסר

הדאגה הראשונה של כולנו מרגע שהמגפה הגיעה לישראל, הייתה השאלה כיצד נספק ונצרוך אוכל למשפחה. קמעונאיות המזון שכבר סיפקו קודם לכן שירותי משלוחים ראו זינוק אדיר בביקוש, וחברות אחרות החלו להציע שירותים דומים משלהן. פרט לאתרים של רשתות מזון, הצטרפו למשחק גם חברות כמו וולט, המבצעות משלוחים ממסעדות או מחנויות אחרות.

על פי הדו"ח של בזק, 59% מהישראלים נעזרו השנה באינטרנט במטרה להזמין אוכל מוכן הביתה; ואילו 48% מהישראלים הגדילו את הזמנות הטייק אווי שלהם ברשת.

קניות אונליין: ללא סכנת קורונה

צילום: SHUTTERSTOCK

 

ב-2020, נזכיר, טרם היו חיסוני קורונה, וסכנת ההידבקות בחללים סגורים הייתה ממשית. אין פלא שבסיכום השנה, העידו 56% ממשתתפי הסקר של בזק כי הם מעדיפים לקנות אונליין במקום בחנות פיזית, בדגש על ענפי הביגוד וההנעלה, המחשבים והסלולר, הספרים ומכשירי החשמל. בסך הכל, 66% מהנשאלים דיווחו כי ההוצאה שלהם על קניות ברשת גדלה ב-2020.

רפואה מרחוק: תרופה עד הבית

תהליך נוסף שהואץ בעקבות התפרצות מגפת הקורונה, הוא המעבר לשירותי רפואה מהבית, במידת האפשר. במקום להגיע למרפאות, ערכנו עם הרופאים שיחות טלפון ואפילו שיחות וידאו, והם רשמו לנו מרשם דיגיטלי – כאשר גם את התרופות, אפשר היה להזמין במשלוח עד הבית. 71% מהנשאלים השתמשו בשירות הזמנת מרשמים ברשת; 68% התייעצו עם רופא או אחות בטלפון או בווידאו; ו-38% הזמינו תרופות הביתה. כשמדובר בהורים לילדים, המספרים גבוהים אף יותר.

בידור ותרבות: המסך הקטן השתלט

צילום: SHUTTERSTOCK

 

תחום שעבר כמעט במלואו לרשת הוא הבידור והתרבות. אם גם כך בשנים שקדמו לקורונה, המחשב והסמארטפון תפסו אט אט את מקומה של הטלוויזיה במרכז הסלון – הרי שממארס 2020, כמעט כולנו נהפכנו למכורים כבדים שמעבירים שעות ארוכות כל יום מול מגוון המסכים הביתיים. 93% ממשתתפי הסקר אמרו כי הם צופים בתכנים בסטרימינג (צפייה ישירה), כשחלק גדול מהם עושים זאת באמצעות הטלוויזיה.

גם מדיומים אחרים נהנו מעלייה בפופולריות שלהם: 40% מהנשאלים העידו כי הזמן שהם מקדישים להאזנה לתכנים ברשת עלה ב-2020, בין אם מדובר בפודקאסטים, ביוטיוב, בספוטיפיי ועוד. בני הנוער החריפו את ההתמכרות למסכים, כש-70% מבני 13 עד 18 אמרו שהם משחקים בממוצע יותר מ-20 שעות בשבוע.

וזוהי רק ההתחלה

בשורה התחתונה, הקורונה האיצה תהליכים שכבר היו בעיצומם, והפכה אותם לעובדה מוגמרת. גם בין גלי הקורונה, ולאחר שהיא תיעלם מחיינו, השינויים שיצרה לא ייעלמו, אלא ימשיכו להתרחב. הצרכנים, שגילו כמה קל ונוח לקנות ברשת, להתעמל דרכה או לגלות באמצעותה תכנים חדשים – ימשיכו לבלות בה שעות רבות מדי יום.

*בכפוף לאישור החברה ותנאיה. המלווה ישראכרט מימון בע"מ. אי עמידה בפירעון ההלוואה או האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.
**הפרסום איננו מהווה הצעה ו/או התחייבות למתן הלוואה/אשראי.
***מידע כללי בלבד. אין לראות באמור משום המלצה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא.

1
נגישות