טיפול מונע: איך לשמור על אורך חיי המנוע

טיפול מונע: איך לשמור על אורך חיי המנוע

ההוצאה השנייה בגובהה בישראל – הרכב. ההוצאה הראשונה בגובהה ברכב – המנוע. בואו ללמוד מה ניתן לעשות כדי לשמור עליו טוב יותר.

לשמור על המנוע
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)
מאת: זאב נחמנזון

זוכרים שלפני בערך שלוש שנים הייתה פה קפיצה אדירה במסירת רכבים חשמליים? היום, אם תסתכלו טוב במודעות, למכירת רכב יד שנייה, תמצאו שם רבים מאותן מכוניות במחירים נמוכים משמעותית מרכבי בנזין בני גילם. לא מדובר ברכבים פחות טובים, חלילה, אלא מיצוי. מה שהולך להיגמר זו הסוללה של הרכב החשמלי. ולהחליף סוללה כזו, תלוי בדגם הרכב כמובן, זה עניין של 30,000 עד 80,000 ₪. הוצאה עצומה שבמידה מסוימת מתקזזת עם החסכון האדיר בדלק. מה שכן, האנרגיה החשמלית נקייה מאד ושומרת על איכות המנוע ברכב ותקינותו לאורך זמן. המנוע הזה יקר מאד, הכי יקר ברכב למעשה (למעט הסוללה), וגם לו יש תוחלת חיים ויכולות שהולכות ונחלשות עם הזמן.

יש גם דרכים לטפל בו, לתחזק אותו ולשמור עליו זמן רב, ובכך להימנע מתיקונים יקרים או החלפה מוחלטת שלו, הוצאות בהחלט מורגשות וכואבות. בכל הדגמים האחרונים יש מספיק מדדים וחיוויים שיכולים להתריע מבעוד מועד על תקלות ברכב, כולל המנוע. במידה ואתם מקבלים התרעה כזו סעו בהקדם האפשרי למוסך הרכב שלכם לאבחן אותה, ובמידה ויש התרעה חמורה, בדרך כלל מזוהה בנורית אזהרה אדומה – אל תסעו כלל עם הרכב והגיעו עמו בהובלה או גרירה למוסך המורשה. אם יש ברשותכם ביטוח מקיף אל תהססו להיעזר בשירותי הגרירה שלו. הגעה למוסך בזמן וטיפול מתאים יכולים לחסוך לכם כסף רב, לעתים אלפים רבים של שקלים. אבל לפני כל אלו, ישנם טיפולים שוטפים ופשוטים שאם נקפיד על ביצועם – יעבור הרבה מאד זמן עד שהנורות האלו תדלקנה.

מה קשור אגזוז?

קשור. אם המנוע הוא לב הרכב, מיכל הדלק הוא הקיבה, ואתם יכולים לנחש לבד מה מייצג האגזוז. למעשה הדלק או האנרגיה הנשרפת במנוע משאירה אחריה פיח, אותו מזהם שנפלט מהאגזוז. אבל לא כל הפיח יוצא, חלק ממנו מצטבר במנוע, בדפנות שלו, בשסתומים ובבוכנות. הזיהום הזה יכול להצטבר במהירות גבוהה יותר אם יש בעיה במערכת הפליטה, וככל שהוא מצטבר הוא מקשה על פעילות המנוע.


רוצים גם אתם לפרסם בפואנטה? צרו קשר


לצורך העניין, אם השסתומים ייסתמו המנוע יכול "להיחנק", מה שיוביל לביצועי נסיעה נמוכים ובמקרי קצה אף להרס של המנוע. ניקוי פיח הוא פעולה פשוטה שמבוצעת במהלך טיפולים שגרתיים במוסך, אבל תמיד תוכלו לעשות חלק ממנו בעצמכם. שטיפה וניקוי חיצוני של המנוע מפיח מקלה עליו ומשפרת את חייו. ישנם גם תוספי דלק שמצמצמים את ייצור הפיח במערכת הפליטה ולמעשה מנקים אותה מבפנים, אך כאן כדאי לקרוא ולהתייעץ על מנת להבין מהו התוסף, עלותו ויעילותו.

שימו שמן, שימו מים

אחד הדברים הבסיסיים הנחוצים למנוע עובד ובריא הוא חומרי עבודה. השמן והמים המתווספים לפעולת המנוע שומרים עליו שלא יתחמם ושתנועתו תהיה חלקה. את השמן והמים ניתן לבדוק עצמאית בכל מקום, אך חשוב מאד לעשות זאת כאשר המנוע לא חם כתוצאה מנסיעה. שמן ומים ניתן גם למלא לבד, אך אם אינכם בטוחים כיצד לעשות זאת נכון או להשתמש במדידים – עובדי תחנות הדלק יוכלו לעשות זאת עבורכם. בעבר, צריכת השמן והמים ברכבים הייתה גבוהה בהרבה ונדרשו בדיקות תכופות יותר. היום בטיפולי הרכב השוטפים כבר מחליפים את השמן ומוסיפים מים כחלק בטיפול, כך שאין צורך לבדוק אותם מדי שבוע, עם זאת בדיקה עצמאית תקופתית לא תזיק, ואפילו תועיל.

זהירות ואחריות

ההקשרים הראשונים של נסיעה זהירה ואחראית הם קודם כל לגבי הימנעות מתאונות דרכים ומפגיעות בגוף ונפש, וטוב שכך. הלכה למעשה, ההתנהגות הזו גם שומרת על חיי המנוע ברכב שלכם. הוא מוכוון ומורגל לאופי הנסיעה המוכר בחוק, ונהיגה פראית, כוללת האצות, שילוב הילוכים גרוע, בלימות דחופות ופניות חדות משפיעות על צריכת הדלק והמאמץ של המנוע, ויכולות להזיק לו מאד. מעבר לנסיעה זהירה – חשוב גם לטפל ברכב בזמן, על פי הגדרות היצרן ובמוסך אמין. במהלך הטיפול המכונאים יבצעו את כל הבדיקות שציינו כאן, יחליפו סנני שמן (פילטרים) וחלפים על פי דרישה, וידעו להתריע אם יש איזו בעיה מתקרבת לרכב.

כמו כל דבר בחיים האלו, גם מנוע הרכב שלכם יסיים את דרכו (אולי כשכבר לא יהיה בבעלותכם). עדיין, מנועי הרכב של היום יודעים להחזיק מעמד שנים ארוכות ומאות אלפי קילומטרים. אם תשמרו עליהם – זו יכולה להיות ידידות רבת שנים.

1
נגישות