עוברים לדו גלגלי: המדריך לקניית אופנוע ראשון

עוברים לדו גלגלי: המדריך לרכישת אופנוע ראשון

מה נצטרך לשאול את עצמנו לפני שנחזיק ביד את הכידון הראשון? כמה פרמטרים נצטרך להכניס למסגרת התקציב, ואיפה אסור בשום אופן להתפשר? כל התשובות כאן

צילום: Shutterstock
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

איכשהו בשנים האחרונות, כמעט כל התייחסות לדו-גלגלי התמקדה בכלל בטרנד האופניים החשמליים או הקורקינטים החשמליים. ככה זה כשאפילו מקצועות שפעם התבססו לחלוטין על אחזקת אופנוע או קטנוע פתאום נסמכים על האופציה החשמלית הזולה יותר והמפוקחת הרבה פחות. מצד שני, ההמתנה הבלתי נגמרת לפתרונות תחבורה ציבורית כמו הרכבת הקלה, ביחד עם עומס הפקקים המתסכל, ואפילו זמני האספקה המתארכים של רכבים חדשים מהיצרן, עדיין מובילים לא מעט ישראלים לשקול בחיוב את האפשרות של דו גלגלי ממונע, כמו קניית אופנוע או קטנוע.

אז זהו, שיש כמה דברים שחייבים לקחת בחשבון לפני קניית אופנוע. בפסקאות הקרובות ננסה להתמקד בכמה פרמטרים עיקריים.

תקציב

באופן טבעי, כל רכישה של מוצר בעלות של 5 ספרות ויותר צריכה כנראה להתחיל מהגדרה של התקציב. למעשה, הדברים מקבלים משנה תוקף כשמדובר באופנוע או קטנוע, ולו בשל העובדה שמדובר בכלי רכב שיש לו לא מעט עלויות נלוות. אם לקראת רכישת מכונית אנחנו צריכים רק להוסיף עלות ביטוח שנתית או עלות של טיפולים תקופתיים וכו', הרי שבמקרה של דו גלגלי הדברים מעט יותר מורכבים.

ראשית, נצטרך להכניס למסגרת התקציב גם רכישה של ציוד מיגון הכרחי כמו קסדה, כפפות, מעיל רכיבה, מיגונים נוספים לרוכב, ציוד חורף, תיק וכד'. מפה לשם, אפילו הרשימה הקצרה הזאת משמעותה כמה אלפי שקלים נוספים. ואם מקודם הזכרנו ענייני ביטוח, חשוב להבין שביטוח אופנוע הוא בהחלט הוצאה שיש להתחשב בה. הן בשל הסיכון המוגבר להיות מעורבים בתאונה חלילה, והן בשל הקלות היחסית שבה ניתן לגנוב אופנוע לעומת רכבים רגילים.


רוצים גם אתם לפרסם בפואנטה? צרו קשר >


לכן, אפילו בצחוק אין לשקול את האפשרות לצאת לכביש בלי הביטוח הכי מתאים לדו-גלגלי שלנו. בקיצור, יש להגדיר את מסגרת התקציב, ולזכור להכניס לתוכה את כל הפרמטרים הנלווים.

פונקציונליות

או במילים פשוטות יותר: מה בדיוק אנחנו רוצים מהאופנוע/קטנוע שלנו? בהיבט הזה, בחירת דו גלגלי לא שונה מהותית מבחירת מכונית, וגם כאן יש לחשוב היטב לפני שמתקדמים לרכישה. הרי אם המטרה שלנו במעבר לאופנוע היא נסיעה יומיומית לעבודה, כמובן שיש מספר מסוים של דגמים שיהיו רלוונטיים עבורנו. אבל אם המטרה היא בכלל טיולים מחוץ לעיר בסופי שבוע, כמובן שיש להסתכל על מגוון אחר לגמרי.

כדאי לשאול את עצמנו האם אנחנו צפויים לבלות שעות בכל יום עם הכידון ביד, או בקושי שעתיים שלוש בשבוע. מומלץ לקחת בחשבון את האפשרות שנצטרך להרכיב מישהו איתנו, או שמדובר בכלי שישמש אותנו בלבד. בסופו של דבר האסוציאציה הראשונה של רבים מאיתנו כשמישהו מזכיר אופנוע, היא רכיבה מדהימה אל עבר השקיעה, אבל החיים האמיתיים לא נראים כמו סצנות מסרטים הוליוודים, ועדיף להתעורר ולחשוב במונחים של יעילות.

התאמה

בהמשך ישיר לסעיף הקודם, חשוב להבהיר שלא כל האופנועים/קטנועים מתאימים לכל הרוכבים, ולו רק בשל השוני הגופני. גבר בגובה 1.87 מטר ואישה בגובה 1.73 ירגישו אחרת על אופנועים מסוימים. הדברים אמורים גם לגבי משקל הרוכב/ת.

בנוסף, יש את עניין הניסיון. רכיבה על דו-גלגלי היא לא פעולה שכדאי לעשות בקלות דעת, ובשום מקרה זה לא רעיון טוב להתחיל "חזק" מדי.

פיצוצים מהאגזוז זה נחמד, אבל לא בטוח שיש מה לעשות עם כלי בנפח 600 סמ"ק אם כל מה שאתם עושים איתו זה סידורים ברדיוס של 5 קילומטרים.

בטיחות

העובדה שזהו הסעיף האחרון ברשימה שלנו, לא מעידה על מידת החשיבות שלו. אם כבר, אז בדיוק להפך. רכיבה על דו-גלגלי חייבת להתקיים אך ורק אחרי שוידאנו שעשינו כל מה שביכולתנו להגן על עצמנו ועל שאר האנשים בכביש.

החדשות הטובות הן שהטכנולוגיה הביאה איתה לא מעט מערכות בטיחות ובקרות רכיבה נחוצות להמון אופנועים וקטנועים. החדשות הפחות טובות הן, שכמובן לא כולן זמינות בכל הדגמים ורמות המחיר. זה אומר שרכישה של דו-גלגלי "מהניילונים" כמובן מעלה את הסיכוי שנוכל ליהנות מבטיחות מוגברת, אבל גם בשוק המשומשות ניתן למצוא דגמים מתקדמים מבחינה בטיחותית.

כשמדובר ברכישה של דו-גלגלי מיד שנייה, ישנה חשיבות מכרעת לבדיקה מקצועית לפני קנייה. רק מקצוען יוכל לאתר ליקויים מכאניים או בטיחותיים, ולהתריע מבעוד מועד. חד משמעית לא אזור שבו אתם רוצים להתפשר או לעגל פינות.

לסיכום, יש לא מעט סיבות שמובילות נהגים להפוך לרוכבים, ועוד הרבה יותר מזה שאלות שאדם צריך לשאול את עצמו לפני שהוא עובר להתניידות על דו-גלגלי. מומלץ מאוד לקחת את הזמן ולהתייחס לכל התהליך בכובד ראש, כדי לקבל את ההחלטה הנכונה. סעו בזהירות.

1
נגישות