כיצד מתבצעת השתלת מח עצם?

כיצד מתבצעת השתלת מח עצם?

השתלת מח עצם היא תהליך מורכב שמצריך התאמה וכמובן הכנה של המטופל. כדאי להכיר את השלבים השונים הקודמים להשתלה ואת התהליך שמתרחש לאחריה

השתלת מח עצם
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

השתלת מח העצם היא הליך מציל חיים במהלכו מוחדרים תאי גזע בריאים אל מחזור הדם. תאים ייחודיים אלו מייצרים דם ומחליפים את רקמת מח העצם הפגועה בגופו של המטופל. רקמת מח העצם היא חיונית לתפקודו התקין של הגוף ואחראית לייצור הדם ומרכיביו, בניית רקמות ותפקוד תקין של המערכת החיסונית. הפרעות כרוניות ומחלות אקוטיות רבות עשויות לפגוע בתפקודה של רקמה זו. כיום יותר מתמיד, סיכויי ההצלחה של הליך זה הם גבוהים. אלו כל הצעדים שיהיה על המטופל לעבור בדרך לפתרון שעשוי לשנות עבורו את התמונה מן הקצה אל הקצה.

מתי נדרש ההליך?

ישנם מקרים רבים שבהם ייתכן שיהיה על המטופל להשתיל מח עצם. אלו כמה מהמצבים הנפוצים ביותר:

  • כהליך שיקומי לאחר סבבי כימותרפיה והקרנות במינונים גבוהים. ההשתלה תחליף את הרקמה שניזוקה עקב הטיפולים.
  • החלפת רקמה חולה או פגומה בתאי גזע חדשים.
  • מאבק בתאים סרטניים במחזור הדם ובמח העצם.

מאנמיה אפלסטית ותסמונות אי ספיקת מוח עצם, ועד סוגים רבים של סרטן כמו לוקמיה ולימפומה, ההשתלה של רקמת מח העצם נחשבת כיום לאחר מהליכי הטיפול היעילים ביותר.

בדיקות והליכים לפני השתלה

לקראת ההשתלה, על המטופל לעבור סדרה של בדיקות והליכים כדי להעריך את בריאותו הכללית ואת המצב הרפואי עבורו נדרש הטיפול. בדיקות אלו יאפשרו להעריך את אופי הטיפול הנדרש ולוודא כי גופו של המטופל ערוך להתמודד עם ההשתלה.

אופי הבדיקות עשוי להשתנות בין מטופל למטופל ובהתאם להליך הנדרש. הצוות הטיפולי מעניק את כל המידע הנדרש לקראת הבדיקות ומסייע למטופל לתאם אותן. בכל המקרים יבוצעו בדיקות דם מקיפות שיבחנו את רקמת הדם ויוודאו התאמה קרובה ככל הניתן. בנוסף תיערך ספירת דם ורכיבי דם מקיפה ויישללו מצבים שעשויים למנוע את ההליך.

בנוסף ייערכו צילומי חזה כדי לבחון את תפקוד הלב והריאה ולשלול זיהומים. ככל שקיים גידול סרטני, יבוצעו ברוב המקרים סריקות CT ו-PET כדי להעריך באופן מדויק את המצב.

לבסוף, הרופא ייקח מהמטופל דגימת ביופסיה של רקמת מח העצם. הדגימה נלקחת באמצעות הליך המכונה דיקור מותני בו מוחדרת מחט אל עצם הירך. ההליך נעשה בהרדמה מקומית.

הכנה להשתלה

התאים הנאספים להשתלה עשויים להיאסף מגוף המטופל או מגורם חיצוני. ככל שמדובר בהשתלה עצמית, יהיה על המטופל לעבור תחילה סדרת טיפולים בגורם גדילה שיגביר את ייצור תאי הגזע ויאפשר איסוף יעיל.

לאחר איסוף התאים, יתחיל תהליך ההכנה להשתלה. ברוב המקרים, תידרש סדרה של טיפולי כימותרפיה או הקרנות על מנת להשמיד תאים סרטניים, להכין את מח העצם לקליטת תאים חדשים או לדכא את פעילות המערכת החיסונית, בהתאם למצב הספציפי.

מה מצפה למטופל בתהליך ההשתלה?

השתלת מח העצם מתרחשת לאחר השלמת תהליך ההכנה. בשלב הראשוני ביותר, יותקן קטטר בעורק הצווארי. דרכו יוחדרו התאים המושתלים, הטיפול התרופתי ולעתים קרובות, גם הטיפול הכימותרפי לפני ההשתלה. עירוי ההשתלה אינו כואב ולרוב נעשה בהכרה מלאה.

כאשר תאי הגזע החדשים נכנסים לגופו של המטופל, הם עוברים דרך הדם אל רקמת מח העצם. עם הזמן, הם מתרבים ומתחילים ליצור תאי דם חדשים ובריאים. בדרך כלל עוברים מספר שבועות עד שמספר תאי הדם בגופו של המטופל מתחיל לחזור לקדמותו. אצל אנשים מסוימים, זה עלול לקחת אף יותר זמן. בימים ובשבועות שלאחר ההשתלה, ייערכו בדיקות מעקב אחר המצב.

במהלך הביקורים הקבועים, ניתן יהיה להתחקות אחר יעילות הטיפול.

ההתפתחות הטכנולוגית בתחום ההשתלות התקדמה באופן ניכר ומערכי ההתרמה נרחבים מתמיד. לכן, הסיכויים של מטופלים כיום למצוא תורם ולעבור תהליך מיטיב טובים מאי פעם.

 

1
נגישות