מכוניות היברידיות וטכנולוגיית סוללות

מכוניות היברידיות וטכנולוגיית סוללות

האם כדאי לרכוש רכב היברידי? הטכנולוגיה הזאת עשויה להתאים להרבה נהגים יותר מאשר רכב חשמלי או רכב מונע בבנזין

ידידים בדרכים

(תוכן מקודם)

מכוניות היברידיות וטכנולוגיית סוללות מייצגות מיזוג של מערכות מסורתיות של מנוע בעירה פנימית עם הנעה חשמלית, מה שמשקף את השינוי שעובר בשנים האחרונות על תעשיית הרכב, אשר מנסה לאמץ פתרונות תחבורה פחות מזהמים ויותר חסכוניים בדלק. צרכנים רבים יודעים באופן כללי שרכב היברידי יהיה עבורם חסכוני יותר, אך למעשה אינם יודעים מה עומד מאחורי הטכנולוגיה הזאת. הנה כמה מילים על התפתחותם של כלי רכב היברידיים, עם דגש על הסוללות, תוך הצצה להשלכות חידושים אלה על החברה ועל הסביבה.

תחילת דרכן של מכוניות היברידיות

כלי רכב היברידיים הם כאמור תוצאה של התפתחות שעברה תעשיית הרכב, אשר חיפשה מענה לחששות הסביבתיים הגוברים מהזיהום שגורמים רכבי המונעים בבנזין או בסולר. הם פועלים בדרך כלל באמצעות מערכת בלימה רגנרטיבית הלוכדת את האנרגיה שהולכת לאיבוד במהלך בלימה ומאחסנת אותה בסוללה. האנרגיה המאוחסנת הזו משמשת להנעת מנוע חשמלי, שיכול לסייע למנוע הבנזין או להניע את הרכב בעצמו למרחקים קצרים.

המכונית ההיברידית הראשונה הוכיחה את הכדאיות של שילוב מנוע בנזין עם מנוע חשמלי כדי להפחית את צריכת הדלק והפליטה. הטכנולוגיה ההיברידית התפשטה ברחבי תעשיית הרכב, וכיום יצרניות רכב רבות מציעות כחלק מהתמהיל שלהן מכוניות היברידיות.

טכנולוגיית סוללה בכלי רכב היברידיים

הסוללה היא הלב של מערכת החשמל של רכב היברידי. בתחילת הדרך, השתמשו מכוניות היברידיות בסוללות ניקל-מתכת הידריד (NiMH) בעלות מחזור חיים ארוך והספק גבוה הדרוש להאצה. ככל שהטכנולוגיה התקדמה, עברה התעשייה להשתמש בסוללות ליתיום-יון (Li-ion), בשל צפיפות האנרגיה הגבוהה שלהן, משקלן הקל יותר ויעילותן הרבה יותר.

סוללות Li-ion שולטות בשוק הנוכחי של מכוניות היברידיות. הן משלבות תרכובות ליתיום וחומרים אחרים – ומשתדרגות ללא הרף באמצעות מחקר ופיתוח. ההתמקדות היא בשיפור חומרי האלקטרודה כדי להגדיל את אחסון האנרגיה, להפחית את זמני הטעינה ולהאריך את חיי הסוללה הכוללים.

אתגרים ופתרונות בטכנולוגיית סוללות היברידיות

היתרונות של מכוניות היברידיות רבים והן באופן תיאורטי אכן פחות מזיקות לסביבה בשל הפחתת השימוש בבנזין, אולם' בטכנולוגיית הסוללות יש אתגרים סביבתיים שדורשים מענה. המקור של חומרים כמו ליתיום, קובלט וניקל כרוך לעתים קרובות בשיטות כרייה מזיקות לסביבה ובבעיות גיאופוליטיות עקב ריכוז המשאבים הללו באזורים ספציפיים. כדי למנוע ככל האפשר את הפגיעה בסביבה, נעשה כל הזמן ניסיון להרחיב את המחקר ולהשתמש יותר בחומרים בני קיימא.

היצרנים עומלים על פיתוחם וייצורם של חומרים חלופיים. לדוגמה, סוללות במצב מוצק, שמחליפות את האלקטרוליט הנוזלי במוצק, בטוחות יותר, צפיפות אנרגיה והסתמכות מופחתת על חומרים נדירים.

כמובן, יש גם את האתגר של טיפול בסוללות שסיימן את חייהן. ככל שכלי רכב היברידיים הופכים נפוצים יותר, סילוק ומיחזור הסוללות שלהם מציבים מכשולים סביבתיים ולוגיסטיים. יצרניות הסוללות עדיין לא מצאו דרכים מושלמות למיחזור הסוללות ושחזור חומרים חשובים מתוכן.

תוחלת חיי הסוללה היא נושא חשוב גם בהיבט של יעילות הרכב עצמו, שכן ביצועי הסוללות יורדים עם הזמן. הירידה זו עלולה להוביל להפחתת טווח הנסיעה ולפגיעה בביצועי הרכב. יצרנים התמודדו עם בעיה זו על ידי שיפור מערכות הסוללה המשפרות את מחזורי הטעינה והפריקה, ובכך משפרים את תוחלת החיים של הסוללה.

השפעה סביבתית וחברתית

למרות האמור לעיל, התפיסה הרווחת היא שמכוניות היברידיות מציעות אלטרנטיבה ידידותית יותר לסביבה לרכבים הפועלים רק על דלק. על ידי שילוב של מנוע חשמלי עם מנוע בנזין, מכוניות היברידיות יכולות להפחית משמעותית את פליטת מזהמים, במיוחד בנהיגה עירונית שבה הנהגים עוצרים ומאיצים הרבה. מערכת כפולה זו מאפשרת לנהגים להפיק תועלת מהמומנט והיעילות של הנעה חשמלית ועדיין יש להם את הטווח והנוחות של מנוע בנזין רגיל.

אימוץ רחב יותר של כלי רכב היברידיים יכול להוביל להפחתת התלות בדלקים מאובנים ולתרום להורדת פליטת ה-CO2 העולמית. ההשפעה הסביבתית החיובית, לעומת זאת, תלויה במקור החשמל המשמש לטעינת הסוללות, וכמובן, במציאת פתרון לנושא הייצור של הסוללות והטיפול בהן כאשר הן כבר לא שימושיות.

1
נגישות