תסמונת בארט: מהי, למה היא גורמת ואיך ניתן להתמודד איתה?

תסמונת בארט: מהי, למה היא גורמת ואיך ניתן להתמודד איתה?

החל מצרבת ועד קושי בבליעה, לתסמונת בארט יש מגוון תסמינים, וכולם לא נעימים ומפריעים לנהל חיי שגרה. הבשורה המשמחת: יש טיפול טבעי

צילום: PIXABAY
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

תסמונת בארט, הידועה גם בשמה המלא "תסמונת ושטית על שם בארט", היא הפרעה כרונית של הוושט שמופיעה אצל כ-4-3% מהאוכלוסייה. היא עלולה לגרום להם לשורה ארוכה של תסמינים בעלי מכנה משותף אחד: הם הכול חוץ מנעימים. אלא שממש לא חייבים להשלים עם התסמונת, כאשר הטיפול הטבעי – בעיקר כשהוא ניתן לצד המענה הקונבנציונלי – עשוי לשפר לכם את איכות החיים באופן דרמטי.

על תסמונת בארט

כשאנחנו מדברים על תסמונת בארט, אנחנו מתכוונים למצב במסגרתו תאים תקינים של הוושט (תאים קשקשיים) מוחלפים בתאים עמודיים עקב חשיפה מרובה וממושכת לחומציות הקיבה. התסמונת מתפתחת בעיקר במצבים של גירוי ושט ממושך, כפי שמאפיין ריפלוקס המביא לחזרת תוכנה של הקיבה לוושט או דלקת כרונית בוושט – מצבים שלכל אחד מהם כמובן יש שלל גורמים אפשריים. שימו לב שגם אנשים אצלם מופיעים תסמיני צרבת לסירוגין, במשך תקופה ארוכה, נמצאים בקבוצת סיכון מוגבר לתסמונת בארט.

התסמינים העיקריים של תסמונת בארט מזכירים במידה רבה את אלו של ריפלוקס, וכוללים בעיקר צרבות חוזרות ונשנות (כולל כאלה המופיעות בלילה ומקשות מאוד על השינה), קושי בבליעה והקאות, שעלולות להיות גם דמיות. תסמינים אלו אינם מסכני חיים, אבל אין ספק שהם כרוכים בפגיעה משמעותית באיכות ובשגרת החיים.

יש מצבים בהם התסמונת אינה כרוכה בתסמינים כלל, ואחרים בהם "קל" לייחס את התסמינים שכן מופיעים למחלות אחרות, בעיקר ריפלוקס. לכן רבים כלל אינם מודעים לתסמונת, לא ניגשים לאבחון מתאים וכמובן שגם לא נוקטים פעולה כלשהי להקלה על המצב.

איך מאבחנים את תסמונת בארט?

אבחון תסמונת בארט, מבחינה מעשית, מבוסס על כמה כלים עיקריים. ראשית, מבצעים תשאול של האדם לגבי התסמינים המופיעים אצלו ומבצעים בדיקה גופנית. השלב הבא הוא ביצוע אנדוסקופיה, תחת טשטוש. במסגרת האנדוסקופיה מכניסים לוושט צינור עם מצלמה, המאפשר לגורם המאבחן להתבונן בתוכן הוושט ולקחת ביופסיה במידת הצורך. באמצעות ביופסיה ניתן לאתר גידולים ממאירים או סיבוכים נדירים אך אפשריים של תסמונת בארט, הראשי שבהם הוא סרטן הוושט.

האם ניתן לטפל בתסמונת בארט?

עם כל ההתפתחות של הרפואה המערבית, עדיין לא קיים טיפול שיכול "לרפא" לחלוטין את התסמונת או להחליף בשנית את התאים הנמצאים סביב הוושט. עם זאת, גם בתנאים האלו הטיפולים הקיימים עשויים לחולל אפקט משמעותי. בכוחם להפחית את דרגת החומרה והתדירות של התסמינים שחווים, להאיט את התפשטות ההפרעה ובכך למנוע נזק נוסף לוושט ולמערכת העיכול.

ברפואה המערבית, הדגש ברוב המקרים הוא על תרופות המפחיתות את רמות החומצה בקיבה, טיפולים אנדוסקופיים (דוגמת הרחבת ושט, הסרת רקמת הוושט או צרירת רירית הקיבה) וטיפולים מתקדמים אחרים. לא מדובר כאן בפתרון שורשי או ארוך טווח, אלא בכזה שצפוי לספק הקלה זמנית בלבד במרבית המקרים.

היתרונות של טיפול טבעי בתסמונת בארט

בתנאים האלו, מומלץ לשקול גם טיפולים משלימים המלווים את הטיפולים הקונבנציונליים, כאשר שילוב מוצלח עשוי לשפר את יעילות הטיפול הכולל ולהפחית את ההתבססות על תרופות ופתרונות אחרים שעלולים גם להזיק לגוף באופנים שונים. בשנים האחרונות עלה משמעותית הביקוש לטיפולים טבעיים לתסמונת בארט, בדומה לסוגים אחרים של הפרעות ומחלות במערכת העיכול. העובדה שהטיפולים האלו בטוחים לחלוטין ואינם כרוכים בתופעות לוואי מהווה יתרון משמעותי.

טיפול טבעי על פי עקרונות הרפואה הסינית הוא דוגמה מוצלחת. התהליך מתחיל באבחון פרטני ומקיף, על פיו מתאימים תוכנית טיפולים אישית הכוללת בעיקר דיקור סיני להשבת האיזון למערכות הגוף ולחיזוק המערכת החיסונית, צמחי מרפא שעשויים להקל על התסמינים ולהאט את התפתחות ההפרעה ובניית תפריט תזונה מותאם אישית. כך למשל רצוי לשלב מאכלים המקלים על רמות החומציות בקיבה, דוגמת שקדים או חליטות קמומיל, ולהימנע ככל שניתן ממאכלים חריפים או שומניים, מאכלים ומשקאות עתירי קפאין, שוקולדים וכדומה.

1
נגישות