טיפול באטופיק דרמטיטיס - משחה שומנית או קרם לחות? - פואנטה

טיפול באטופיק דרמטיטיס – משחה שומנית או קרם לחות?

אטופיק דרמטיטיס אינה מחלה נעימה, אך יש דרכים להקל על התסמינים שלה. האם עדיף קרם לחות או משחה לעור היבש? הנה כמה טיפים

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

בקבוצת ווטסאפ להורים של ילדים המתמודדים עם אטופיק דרמטיטיס/ אסטמה של העור, נתנו ההורים מגוון המלצות לתכשירי העשרת לחות בעור, החל משמן טהור או משחת ווזלין גולמית, עד סוגי הקרמים ותחליבי לחות נוזליים.

בחירת קרם לחות או משחה לעור היבש היא אחת הדילמות הראשונות של המתמודדים עם אטופיק דרמטיטיס. מה למרוח? איך לבחור את המשחה הנכונה? מה ההבדל בין המשחות השונות?

בשורות הבאות, נסקור את הסוגים השונים של התכשירים העומדים לרשותנו, נבין את אופן הפעולה שלהם, ונשפר את יכולת הבחירה שלנו.

אטופיק דרמטיטיס – מטרת שימון העור

העור האטופי כפי שאנו יודעים היום, הוא חדיר יותר מעור בריא וקיים כשל במחסום העורי, חדירות זו גורמת לעור להיות יבש ומגורה. העור שלנו מורכב מתאים. תאי עור, כמו כל תא אחר בגוף, מכילים מים. ללא מים, הם לא יתפקדו כראוי. אם העור אינו מקבל כמות מספקת של מים, העור יהפוך ליבש, עבה ונוקשה. העור יהיה פחות גמיש ונוטה 'להישבר' ולהיפצע.
כטיפול באטופיק דרמטיטיס, מריחת תכשיר לחות פועל במטרה כפולה, ראשית החדרת מים לעור ושנית שיפור המחסום העורי. לכן, כל סוגי המשחות והקרמים מכילים גם מים וגם שמן, בהרכבים שונים, ורק כך ניתן להחדיר לעור את הלחות הנדרשת ולשמרה בתוכו. העור יוצר לעצמו שכבת הגנה שומנית הכולאת את המים בתוכו.

ההרכבים של מים ושמן משווקים בארבע צורות: תחליב לחות, קרם לחות, משחה ושמן טהור.

• תחליב לחות/תחליב גוף – תחליב הוא התרכיב המימי ביותר. יש בו אחוזי מים גבוהים. הוא נוזלי, נספג מהר ואינו משאיר שמנוניות אחריו. תחליבים אינם מתאימים לעור האטופי, משם שהם מתייבשים מהר מדי.

• קרם לחות/קרם גוף – קרם לחות עשוי בדרך כלל מ- 50% מים ו- 50% שומן. המרקם שלו סמיך יותר מאשר המרקם של התחליב. ניתן למרוח אותו בקלות, גם על שטחי עור גדולים. הוא המתאים ביותר למריחה על עור יבש, וכמובן – גם לעור אטופי.

• משחה – משחה היא תמיד מבוססת בעיקר על שומן, ביחס של 80% שמן ו- 20% מים. משחות יכולות להקים 'מחסום' זמני, שימנע מהעור לאבד את הלחות שיש בתוכו. חשוב לשים לב שמשחה לבד אינה פתרון לעור יבש, כי היא אינה יכולה להחדיר מספיק לחות חדשה לעור. טוב להשתמש בה לעור יבש מאד, כאשר כל מריחת קרם צורבת ומכאיבה. אפשרות נוספת לשימוש במשחה, היא לאחר הרחצה, כאשר העור ספג נוזלים ממי האמבטיה ואנו רוצים 'לכלוא' אותם, שלא יתנקזו החוצה.

• שמן – השמן הטהור מכיל שומן בלבד, וקל ביותר למריחה. עור יבש אינו מסוגל לספוג לתוכו שומן טהור, ולכן כדאי למרוח שמן רק על עור לח. ישנם מספר שמנים הידועים כמיטיבים עם עור אטופי. בכל אחד מהם, יש לנסות קודם בכמות קטנה כדי לבחון אם יש תגובה אלרגית. בין השמנים האפשריים: שמן קוקוס, שמן שקדים, שמן ארגון (שמן מרוקאי), חמאת שיאה.

ומעבר לשמן ומים

מה עוד מכילות המשחות, חוץ משמן ומים? הפעם, נסקור שני מרכיבים נחשבים 'חשודים' הנמצאים במשחות רבות: הפרבנים, והפטרוליום.

מה הם פרבנים?

פרבנים הם החומרים המשמרים הנפוצים ביותר בתחום מוצרי הטיפוח האישי כגון סבון, קרם לחות, קרם גילוח ודאודורנט. חברות משתמשות בפרבנים כדי להאריך את חיי המדף של מוצרים ולמנוע צמיחה של חיידקים ופטריות, למשל, בקרם פנים. התועלת שבדבר ברורה: אף אחד מאיתנו לא היה רוצה למרוח חיידקים פתוגניים (מחוללי מחלה), על עור הפנים שלו. מצד שני, עולים הקולות, בעיקר בקרב חובבי הטבעונות, כי פרבנים גורמים להגברת הסיכוי לחלות בסרטן

האם פרבנים אכן מסוכנים?

החשש לקשר בין פרבנים לבין סרטן, התחזק ב- 2004, כאשר מחקר שנעשה ע"י ד"ר פליפה דרברה, מצא פרבנים בגידולים סרטניים. יחד עם זאת ה- FDA קובע כי המחקר לא הראה כי פרבנים יכולים לגרום לסרטן, ה- FDA מאמין כי בזמן הנוכחי אין סיבה לצרכנים להיות מודאגים לגבי השימוש בחומרים המכילים פרבנים, מאחר והכמויות קטנות מאד.
מחקרים מאוחרים יותר, מ- 2016, מוכיחים כי אינטראקציה בין הפרבנים לחומרים אחרים, עלולה להגביר את השפעתם פי 100, ולכן על הכמות הקטנה, עדיין יש מקום לחשש.

מצד שני, חלופות אחרות לחומרים משמרים הם חומרים המשחררים פורמלהייד, שאף הוא אינו בטוח.

נכון לעכשיו, ה FDA לא ייצא באזהרה נגד השימוש בפרבנים, אלא מגביל את אחוזי הפרבנים בתרכובת.

ממצאים אלו מעמידים את המייצרים בבעיה: כיצד ניתן להגביל את ההתרבות של חיידקים במוצר, ללא שימור מופרז בפרבנים?

חברת ניוואה מצאה פטנט שיישמה בקרם הידיים הידוע שלה, ופטנט זה הועתק למוצרים רבים נוספים: ניוואה המעיטה את כמות המים במוצר שלה, עד שנותרה במוצר כמות מים כה מעטה, שלא מאפשרת לחיידקים לשרוד.
פתרונות נוספים נגד התפתחות חיידקים במוצר הם הוספה של שמנים ארומטיים מהצומח, שמכילים פרבן טבעי.
מוצרים אלו נמצאים בסיכון להופעתה של תגובה אלרגית. מכירים את האנשים שמשתעלים באביב? כנראה שצמחים אינם הפתרון.

האפשרות השלישית היא הוספה של ויטמין E. ויטמין E הוא אנטיאוקסידנט שמונע מהחיידקים להתרבות.



אטופיק דרמטיטיס – איך מזהים פרבנים במוצר?

אם תירצו להימנע משימוש בפרבנים, אפשר לזהות אותו בכמה שמות. כל מונח לועזי שמסתיים במילה paraben, כמו:
E214 – ethyl paraben
E215 – sodium ethyl paraben
E218 -methyl paraben
E219 – sodium methyl paraben

אטופיק דרמטיטיס – פטרוליום, מה זה בכלל?

פטרוליום, או פטרולטום, מיוצר משמן האדמה – הנפט. מנפט מכילים תוצרים רבים, דלק, פלסטיק, וזלין ופרפין לבן. תוצרי הנפט נתפסים כחשודים בעיני רבים, משום קרבתם לתוצרי הדלק. יש הטוענים כי וזלין ופרפין מכילים רעלים שונים, ויש הטוענים כי המשחה סותמת את נקבוביות העור.

וזלין שנעשה בתהליך ייצור מפוקח, נקי לחלוטין מכימיקלים. כך גם הפרפין הלבן, הנחשב כפטרולטום המזוקק ביותר. שניהם בטוחים לשימוש ונקיים מרעלים.

חשוב לשים לב כי לא כל הפטרולטום נקיים לחלוטין מהרעלים של שמן האדמה השחור מהם הם מופקים, לכן חשוב להשתמש רק במוצרים של חברות מוכרות, ולהימנע מתכשירים המכילים פטרוליום (או פטרולטום) ואיננו יודעים איזו רמת זיקוק הם עברו.

האם הוא סותם את נקבוביות העור?

ככל הידוע לנו, על פי המחקרים הקיימים כיום – אין מחקרים התומכים בדעה זו.

אמנם הוא יוצר שכבה הגנה שמפחיתה חדירת אלרגנים ומזהמים שונים המרחפים בחלל האוויר, אך יחד עם שכבת הגנה זו, עדיין העור מסוגל 'לנשום' דרך הנקבוביות.

מחקר מעודד מ-1992, גילה שהפרפין מעודד בנייה של המחסום העורי בשכבת הקורניאום שבאפידרמיס. הוא חודר לכל חלקי השכבה התת עורית, ומאפשר התאוששות של המחסום העורי. (כפי הזכרנו פעמים רבות, פגיעה במחסום העורי היא הבעיה העיקרית של העור האטופי).

כדי להשיג את התועלת המרבית משימוש בווזלין או פרפין לבן כדאי להשתמש בו לאחר הרטבת העור.

אם יש לכם שאלות נוספות על סוגי הטיפולים השונים באטופיק דרמטיטיס (אסטמה של העור), אם אתם רוצים להתייעץ, לשמוע משותפים לדרך ועוד. אתם מוזמנים לפנות אלינו – העמותה הישראלית לאטופיק דרמטיטיס (אסטמה של העור) בטלפון מספר: 1700-507-506 נציגים מצוות העמותה ישמחו לתת לכם מענה ושירות.



1
נגישות