4 עובדות חשובות על פיברומיאלגיה - פואנטה
פיברומיאלגיה

4 עובדות חשובות על פיברומיאלגיה

כאב ברקמת החיבור והשרירים עלול להעיד על תסמונת מסוג פיברומיאלגיה. מה כדאי לדעת עליה, כיצד היא משפיעה על התפקוד מה הקשר בינה לבין שינוי בתזונה ופעילות גופנית סדירה? הנה התשובות

(תוכן מקודם)

דאבת שרירים, שמכונה בעגה המקצועית פיברומיאלגיה, היא תסמונת שכיחה שמאופיינת בכאב שרירים, עייפות ורגישות עזה. מבחינה פרקטית, פיברומיאלגיה עלולה לפגוע בצורה דרמטית בתפקוד המקצועי ולגרום גם לניתוק של קשרים חברתיים ומשפחתיים.

אחת הבעיות עם פיברומיאלגיה היא שהידע הרפואי הקיים לא בהכרח עולה בקנה אחד עם מה שהציבור יודע על המחלה. בדיוק בגלל זה כדאי להכיר את העובדות הבאות ולהשתמש בהן על מנת להתמודד עם דאבת שרירים:

1. שינוי בתזונה יכול לעזור

התפריט התזונתי שאנחנו אוכלים קובע איך נרגיש, מתי נתחזק ומתי נהיה עייפים. לצד השפעה של האוכל כמעט על כל היבט בחיים האישיים שלנו, כיום ברור שיש קשר ישיר בין התפריט לבין תסמינים ומחלות מהסוג של פיברומיאלגיה. כאן, החדשות הטובות הן ששינוי בתזונה יכול וצריך לעזור ושאפשר גם להתחיל אותו בכל גיל.

את התפריט החדש כדאי לבסס על מאכלים מזינים שיש להם ערך קולינרי גבוה. במקביל, רצוי להתייעץ עם אנשי מקצוע ולהתאים את התפריט לרקע הבריאותי והרפואי של כל מטופל בנפרד. כמו כן, יש להגביר שתיית מים, לצמצם סוכרים והימנע מאוכל מעובד.

2. חשוב לשמור על פעילות גופנית

פיברומיאלגיה על פניו סותרת מצב של פעילות גופנית, כי היא גורמת לשרירים לכאוב ומייצרת עייפות כרונית. מצד שני, דווקא פעילות גופנית היא זו שעוזרת להתרענן ומונעת מהתסמונת להמשיך ולהתפשט לעוד אזורים בגוף.

הסוד הוא להתחיל עם פעילות גופנית מתונה ולשמור על סרגל מאמצים הדרגתי. עם הזמן, הפעילות הופכת לחלק בלתי נפרד מהחיים והיא תורמת גם לתחושה ולרווחה האישית של גברים או נשים שסובלים מדאבת שרירים.

3. זו מחלה כרונית שיכולה להישאר תקופה ארוכה

התייחסות נכונה אל פיברומיאלגיה עוזרת להתמודד איתה גם ברמה הרגשית והפסיכולוגית. הדרך לעשות זאת היא קודם כל להבין שמדובר על מחלה כרונית, מה שאומר שהיא יכולה להישאר בסביבה תקופה ארוכה. בהמשך, כל שנותר הוא לנשום עמוק ולאמץ שינוי בשגרת החיים.

4. פיברומיאלגיה היא לא מחלה פרוגרסיבית

פיברומיאלגיה לא גורמת לעיוות של המפרקים, היא לא מובילה לניוון שרירים והיא לא הולכת ומידרדרת עם השנים. המשמעות היא שלא מדובר על מחלה פרוגרסיבית, אלא על משהו קיים שאכן גורם כאבים ומגביל בתפקוד היום יומי – אך שאינו מקצר את תוחלת החיים.

בסופו של דבר, מחלה כרונית מהסוג של פיברומיאלגיה עוזרת לאנשים ללמוד כיצד להתמודד איתה. כאשר מנטרלים את העניין הפסיכולוגי, ההתמודדות הופכת להיות אפקטיבית יותר ואנשים שסובלים מדאבת שרירים מרגישים שהם נמצאים בתהליך שיפור.





1
נגישות