איך תרגול צ‘י קונג מועיל לבריאות? - פואנטה

איך תרגול צ‘י קונג מועיל לבריאות?

כאחד מארבעת ענפי הרפואה הסינית המסורתית, צ’י קונג מביא איתו אלמנטים רבים שמחזקים את הנפש ואת הגוף באמצעות שליטה והתבוננות חיצונית ופנימית

(תוכן מקודם)

אמיר פרלמן מייסד מדיקל צ‘י קונג ישראל – בית ספר להכשרת מדריכי צ‘י קונג וטאי צ‘י צ‘ואן, מסביר מה זה צ‘י קונג ומדוע תרגול צ‘י קונג יומיומי מהווה דרך לשמירת הבריאות לאורך ימים

מאת: אמיר פרלמן

צ‘י קונג הוא אחד מארבעת הענפים ברפואה הסינית המסורתית מזה אלפי שנים. בארצות הברית החל תרגול צ‘י קונג וטאי צ‘י לתפוס פופולריות כדרך לשמירת הבריאות בתחילת המאה העשרים. גם בישראל הנושא צובר תאוצה ופופולריות בעשורים האחרונים.

מה זה בכלל צ‘י קונג?

המשמעות המילולית היא פשוטה; את המושג צ‘י ניתן לתרגם כביו אנרגיה במושגים מערביים והמילה גונג משמעותה עבודה, אך נכון יותר לתרגם אותה בהקשר זה כמיומנות. מיומנות בעבודה אנרגטית נקשרת לשלושת האסכולות של התרגול, למרות שכיום הצ‘י קונג מוכר כאמנות של תנועה לשם ריפוי ותחזוקה של הגוף.

כבר למעלה מאלף שנה קיימות שלוש אסכולות מרכזיות בצ‘י קונג. בכל אחת מהן שמים דגש על תכלית שונה לאותם עקרונות. נסביר בקצרה את ההבדלים בין צ‘י קונג תודעתי-רוחני, צ‘י קונג רפואי וצ‘י קונג מותאם לאמנויות לחימה.

צ‘י קונג כעבודה תודעתית פנימית

צ‘י קונג כעבודה תודעתית פנימית מכונה לפעמים שן גונג (SHEN GONG) או ניי גונג (NEI GONG). תרגול זה נעשה במקרים רבים ללא תנועה כלל, קרי הגוף במצב סטטי והתודעה דינמית. דרך שליטה ברגשות ובמחשבות, ניתן למקד את האנרגיה הפנימית ולהגיע לאיזון המאפשר למתרגל התפתחות במטרה להגיע להארה המתוארת במקרים רבים כפתיחה של העין השלישית. זהו סוג הצ‘י קונג המקורי ששורשיו הולכים יותר מ-3000 שנה אחורה.

צ‘י קונג לשם בריאות

תרגול סדרות צ‘י קונג לשם בריאות מהווה כיום הזרם המרכזי והפופולרי ביותר בסין ובעולם כולו. הצ‘י קונג הרפואי, המכונה במקרים רבים בטקסטים הקדומים דאו יין (DAO YIN), מוזכר כבר בקיסר הצהוב, הספר הקנוני והמשמעותי ביותר ברפואה הסינית המסורתית שנכתב כמסכת שאלות ותשובות בין הקיסר לרופאו. הקיסר הצהוב עצמו חי לפי המסורת בין השנים 2698-2599 לפנה“ס ומיוחסת לו תרומה אדירה בעיצוב התרבות הסינית מלבד הנחת אבני היסוד לרפואה הסינית, אך כיום יש דעות שהספר המיוחס לו נכתב בפועל מאוחר יותר.

תרגול צ‘י קונג לשם אמנויות לחימה

תיעוד של דרכי עבודה כמשנה סדורה המלמדת טכניקות להפקת עוצמה פיזית תוך שימוש בצ‘י – אנרגיית החיות של הגוף במקום במאמץ של השרירים. בבתי ספר שונים ובמנזרים, טכניקות אלה משמשות עד היום להכשרת אמני לחימה. על פי המסורת של נזירי שאולין, ידע זה מיוחס לבודהידארמה, נזיר הודי שחי במנזר. שמו בהיסטוריה הסינית ‘דא מו’. סדרת חידוש השרירים הגידים והמפרקים מיוחסת לו ותרומתו אדירה הן לצ‘י קונג הרפואי והן לצ’ קונג הלוחמני.

איך כל זה תורם לבריאותנו?

בריאות היא מילה כוללת שבפועל נבנית מפרמטרים רבים הנרכשים בעזרת התרגול. בתרגול צ‘י קונג תודעתי המתרגל לומד לשלוט ברגשותיו, להשקיט את התודעה והלכה למעשה ליצור מעין מקדש של שקט פנימי שאינו מותנה במתרחש סביבו. זהו נתיב של גילוי עצמי ובנייה של עוצמה פנימית. כאשר אדם שולט ברגשותיו ומחשבותיו, נפתחת בפניו יכולת לראות את חייו ואת סביבתו בהתבוננות נקייה. יכולת זו מאפשרת לבחור בחירות נכונות יותר ולנווט את החיים למחוזות אליהם אנו באמת רוצים להגיע בכל רמה שהיא: בריאות, עבודה ואף מערכות היחסים שלנו עם האנשים היקרים לנו. תחושת הגשמה, סיפוק ומשמעות מהוות עמוד תווך בשמירת הבריאות לאורך ימים.

התנועה בצ‘י קונג רכה ונועדה לשמר ולשחזר גמישות ורכות גם בגילאים מתקדמים. הנעה נכונה של עמוד השדרה, מפרקי גופנו, הגידים והמפרקים משמרת את יכולות התנועה. הסינים נוהגים לומר ”דלת שנעשה בה שימוש תדיר, ציריה אינם מחלידים לעולם“.

תרגול אמנויות לחימה רכות וכן טכניקות המיועדות ספציפית לשם חישול וחיזוק העמידות של הגוף, בונות צ‘י חיצוני (WEI QI), המכונה במקרים רבים צ‘י מגן. זהו מעין שריון אנרגטי המגן על גופנו מגורמים חיצוניים. אדם עם צ‘י מגן חזק יחלה פחות, ייפגע פחות ממכה או כוח פיזי המופעל על גופו וכולי.



ההבדלים בין תרגול לשם בריאות או לשם אמנויות לחימה רכות טמון בעיקר בהבנת האפליקציה של התנועה לצורך הגנה עצמית וכמובן בכוונה ובעצימות. המשותף הוא שבכדי לבנות מאגרי צ‘י שיזינו את גופנו, יעניקו חיוניות ורמות גבוהות של אנרגיה נדרשת יצירת הפרש פוטנציאלי משמעותי, קרי עוצמה גם במאמץ וגם בשחרור.

האם ניתן להתחיל לתרגל בכל גיל?

את השאלה הזאת נשאלתי בראיון לתוכנית בוקר עם מיכל צפיר, התשובה הנכונה היא בהחלט כן. נציין שהגיל הטוב ביותר לתרגל הוא גיל הילדות, וזאת כדי לבנות יסודות איתנים לכתחילה. הגיל השני הכי טוב להתחיל לתרגל הוא עכשיו, ללא קשר לגילנו או לאתגרי הבריאות איתם אנו מתמודדים.

תרגול צ‘י קונג צובר תאוצה בארצנו כמו בארצות מערביות רבות מסיבה פשוטה: קשה להתווכח עם התוצאות. בקורס הכשרת המדריכים רבים נרשמים ללא כל רקע בתנועה, פשוט כדי לתת לעצמם מתנה לחיים או עקב התמודדות עם אתגרי בריאות. אנו עדים מדי שנה להטבה בריאותית מדהימה בקרב התלמידים מתחילת שנת הלימודים ועד מועד הבחינה בסוף שנת הלימודים.

לסיכום זהו תרגול רך הנעשה מתוך קשב לגוף ומאפשר לכל אדם ללא קשר לכושרו הגופני או לגילו לתרגל. פעילות גופנית מתקנת בדרך המותאמת ליכולות האישיות, שיפור של טווחי תנועה במפרקים ובעמוד השדרה, גמישות הגידים והשרירים בגוף כולו, תיקון היציבה ושיפור בשיווי המשקל מורגשים כבר לאחר כמה חודשים ספורים של לימוד ותרגול. מעבר להיבט הפיזיולוגי קיים דגש על החיבור גוף נפש ותרגול זה, המהווה הלכה למעשה מדיטציה בתנועה, מציע דרך יעילה ומהנה כפעילות מפיגת מתחים שכיום לרובנו חסרה ומשלימה את החבילה כתרגול אולטימטיבי לשמירת הבריאות.

המאמר מוגש מאת אמיר פרלמן מתרגל ומלמד צ‘י קונג וטאי צ‘י ומייסד מדיקל צ‘י קונג ישראל

לצפייה בסרטוני תרגול וקריאת חומרי העשרה בנושא בקרו באתר www.mqgisrael.com



1
נגישות