חוק הפונדקאות אושר סופית, ומשאיר את הזוגות ההומואים בחוץ

חוק הפונדקאות אושר סופית, ומשאיר את הזוגות ההומואים בחוץ – בתמיכת נתניהו

הקואליציה בחרה להצביע בעד חוק שמדיר הומוסקסואלים מהזכאות להיעזר בפונדקאית בישראל, ומחייב אותם להמשיך ולכתת את רגליהם אל מעבר לים כדי להביט ילדים לעולם

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

ברוב של 59 ח"כים בעד, לעומת 52 ח"כים שהתנגדו, אישרה הכנסת את חוק הפונדקאות שמפלה לרעה זוגות הומוסקסואליים. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצביע בעד החוק המפלה – למרות שבתחילת השבוע אמר כי יתמוך בהסתייגות שתכניס את האבות היחידנים תחת החוק.

המשמעות היא שזוגות הומוסקסואליים לא יוכלו להסתייע באם פונדקאית ישראלית וימשיכו להתמודד עם הליכים ביורקרטיים מייסרים והוצאות עתק כדי להביא ילדים לעולם. ההוצאות של זוגות אלה מגיעות ל-100-150 אלף דולר.

הדיון בחוק היה ממושך, קדמו לו הפגנות של קהילת הלהט"בים ומחאה ציבורית ערה, אך הקואליציה עמדה על שלה והצביעה נגד החוק, למעט חברי הכנסת מירב בו ארי (כולנו) ואמיר אוחנה (הליכוד), אשר כידוע נמנה בעצמו עם הקהילה. אוחנה הוא שהגיש את ההסתייגות לחוק, שביקשה להכליל בו גם זוגות הומואים, אך ההסתייגות הזאת נדחתה, בין היתר בעזרתו של ראש הממשלה נתניהו. ח"כ שרן השכל (ליכוד) הצביעה בעד ההסתייגות של אוחנה אך גם תמכה בחוק למרות שההסתייגות לא התקבלה. לאחר שהחוק עבר, השכל התפטרה מתפקידה כיו"ר השדולה הגאה במטעם הליכוד בכנסת, וכתבה כך בעמוד הפייסבוק שלה: "נוכח אי ההצלחה להעביר את חוק הפונדקאות גם עבור אבות יחידנים, החלטתי להתפטר מתפקידי כיושבת ראש השדולה הגאה מטעם הליכוד בכנסת ישראל. בניגוד לשאר חברי הקואליציה ולדברים המופצים ברשתות, הצבעתי בעד ההסתייגות שקובעת שגם גברים יחידנים יוכלו להביא ילדים באמצעות הליך פונדקאות. חוק הפונדקאות הוא חוק שגברים רבים ייחלו לו, אך גם נשים רבות. טוב היה אם החוק לא היה מפלה ביניהם. יש שיטענו שהייתי צריכה להצביע נגד החוק ולנקוט בגישה כלפי נשים של ״אם אין לכולם אז אין לאף אחד״ אני לא חושבת שזה היה נכון, נשות ישראל הן אלו אשר היו לנגד עיני ולכן הצבעתי בעדו. יחד עם זאת, עלי לשפוט את המציאות תחת כובע נוסף.
עם כניסתי לכנסת, בחרתי לשמש גם כיושבת ראש השדולה הגאה מטעם הליכוד. תפקיד שאף אחד מחבריי לא היה מעוניין לקחת על עצמו, שכן, וזאת יש להגיד ביושר, בהרכב הקואליציה הנוכחי להוביל להישגים תהיה משימה קשה עד בלתי אפשרית. תפקיד יושבת ראש השדולה אינו לשמש כעלה תאנה או להצטלם עם הקהילה במצעדים, אלא להוביל לשינוי אמיתי ולשוויון. במבחן התוצאה לא הצלחתי לשנות את החוק טרם ההצבעה, ולא הצלחתי לשכנע מספיק חברי כנסת להצביע יחד איתי בעד ההסתייגות. כעת עלי לקחת אחריות ולהתפטר".

חברי הקהילה הלהט"בית מתכוונים בתגובה לשבות ביום ראשון הקרוב, 22 ביולי. חן אריאלי, יו"ר האגודה למען הלהט"ב, קראה היום לחברי הקהילה הלהט"בית להיעדר ממקומות העבודה ביום זה.



הצביעות של חלק מחברי הכנסת, שהצביעו בעד החוק המפלה בניגוד למצפונם, באה לידי ביטוי בדברים שאמר יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו): "אני רוצה להתנצל בפני החברים שלי ובהם איציק שמולי, לצערי היום לא אוכל לספר לך ולאמיר (אוחנה), שביטאו בוועדה את הרגשות שלהם על היחס של המדינה לקהילה הלהט"בית. באופן אישי, כאבא של ילד מאומץ, מאז שהבנתי שאני לא אוכל להביא ילד לעולם, החלום שלי היה להביא ילד. אמרתי לרב שאיתו התייעצתי, שהחלום שלי זה שיהיה מי שיגיד קדיש על הקבר שלי. מה יותר יהודי מזה? כשאיציק שמולי אומר שהוא משתוקק למילה אבא שתופנה אליו, אני מבין את הרגש הזה. אני יודע שאצא מפה מושמץ ומותקף ואני לא כועס על זה. במצפון שלי עשיתי כל מה שאני יכול כדי לתת לחברים ולמשפחה שלי את מה שחסר להם. זה תסכול נוראי לנהל מאבק שאתה חושב שכל הכלים אצלך ובסוף אתה לא שולט בהכול. משמעת קואליציונית זה גם חלק מהאחריות שעל כל אחד מאיתנו".

מה קובע חוק הפונדקאות?

כיום החוק מאפשר הליך פונדקאות רק לבני זוג – איש ואישה, במצב שבו לאישה יש קושי רפואי לשאת היריון. השינוי העיקרי עוסק בהרחבת מעגל הזכאים להליך פונדקאות גם לנשים ללא בן זוג הסובלות מבעיה רפואית. בנוסף יהיו תיקונים נוספים, ובהם קביעה כי האם הנושאת לא תהיה נשואה, אולם ועדת האישורים תוכל לאשר לאישה נשואה להיות אם נושאת במקרים מיוחדים המפורטים בהצעה, קביעה כי האם הנושאת תוכל להיות פונדקאית בתנאי שהיא ילדה בעבר לכל היותר 4 לידות, גיל האם הנושאת יהיה 22 שנים עד 39 שנים, האם הנושאת לא הייתה אם נושאת יותר מפעמיים ולא ילדה כאם נושאת ביותר מלידה אחת.

לפי החוק, ההורים המיועדים יכולים להיות בני 18 עד 54, עם 2 ילדים משותפים לכל היותר. לגבי אם יחידנית, לפי החוק היא רשאית להיעזר בפונדקאית רק אם יש לה 2 ילדים גנטיים לכל היותר.

"אזרחים סוג ב'"

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), היטיב לנסח את תחושת הנבגדות שלו ושל חברי הקהילה הלהט"בית: "שלמות הקואליציה חשובה לראש הממשלה הרבה יותר מאשר העשייה של הצדק ההיסטורי. הקהילה הגאה היא אולי טובה לקמפיינים של משרד התיירות, אבל עד שזה מגיע לצורך לבחור בינה לבין הסיעות החרדיות כאן בכנסת. אז הבחירה היא מאוד מאוד ברורה. חוק הפונדקאות, חוקק לפני 22 שנה בכנסת, ואפשר מאז לאלפי זוגות סטרייטים להגשים את חלומם להיות הורים. בזמן הזה הרבה אחרים, אלפים, נידונו למאסר עולם של עלבון, של ערירות ושל אפליה.

אני אומר לכם, אפילו בנימה אישית, שהחיים יכולים להיות גדושים ומלאים ומספקים ומלאי משמעות, אבל תמיד יש את המרכיב החסר. לכם, זה שיש לכם ילד או ילדה שקוראים לכם מהחדר השני "אבא", או ילדה שיום לפני היום הולדת מתרגשת ממה שהולך להיות מחר בבוקר, זו מחשבה שהיא כמעט טריוויאלית וטבעית. עבורנו הדבר הזה הוא בלתי מושג. ואני לא יכול לתאר לכם את הכמיהה הזאת לרצות לשמוע או לרצות להיות בתוך הרגע הזה".

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) הוסיפה: "החרדים שהם 5-6%,  שישה חברי כנסת, מי אתם שתחליטו בשביל כולנו? מי אתם שתחליטו מי יכול להיות אבא? אומרים שלושה שופטי עליון לחוקק חוק שוויוני ואנחנו אוטמים את אוזנינו", וחברת הכנסת מיכל רוזין (מרצ) אמרה: "אתם משדרים לציבור שהם אזרחים סוג ב'".



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות