מחאת מנהרות הכרמל: נציג כרמלטון לוועדת הכלכלה - "אני לא מכיר את המילה 'קנס', אני מכיר 'החזר הוצאות'" - פואנטה

מחאת מנהרות הכרמל: נציג כרמלטון לוועדת הכלכלה – “אני לא מכיר את המילה ‘קנס’, אני מכיר ‘החזר הוצאות'”

ח”כ כבל: “מנהרות הכרמל וכביש 6 הם כבישים שהנסיעה בהם צריכה להיות חינם”

החל מהיום ירד מחיר הנסיעה במנהרות הכרמל, וזאת הודות למחאה ההמונית שהחלה לפני 3 שנים ביוזמתה של תושבת הצפון, רותי בנין.

אלא שהמחיר עדיין גבוה ולא מאפשר לתושבים המתגוררים באזור להשתמש בכביש באופן יומיומי מבלי להיכנס להוצאה כבדה שמגיעה ל-800 שקל בחודש. למעשה, הדרישה האמיתית של תושבי חיפה וסביבתה היא לכביש חינמי – בדיוק כמו שכביש בגין החוצה את ירושלים הוא עורק תחבורה חיוני וחינמי.

האם יש סיכוי שזה יקרה? ספק גדול. זאת, למרות שגם עמדתו של יו”ר ועדת הכלכלה, ח”כ איתן כבל (המחנה הציוני), היא שאין שום הצדקה לגבות תשלום על נסיעה במנהרות הכרמל, וגם לא בכביש 6: “הכבישים האלה הם לא מותרות, זה לא כמו הנתיב המהיר לתל אביב”. 

בינתיים, המחאה נמשכת ומתמקדת בכמה סוגיות. ראשית, דורשים המוחים כי ההנחה לא תוגבל למנויים בלבד, מפני שיש אנשים שאין להם כרטיס אשראי למשל. 

שנית, המוחים דורשים להפסיק את שיטת הגבייה הדרקונית שמשיתה קנסות של מאות שקלים על נוסעים הנכנסים בטעות לנתיב המנויים.

סוגיית הקנסות הגיעה היום לדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת – ונראה שהפער בין הצרכנים והמחוקקים מצד אחד, לבין הזכיין שמפעיל את מנהרות הכרמל – גדול מאוד.

רק לאחרונה, כפי שפרסמתי בפואנטה, אושרה תובענה ייצוגית שהגישו עו”ד אורלי בן עמי ועו”ד דוד מזרחי בדיוק בנושא הזה, של הקנסות חסרי הפרופורציה לנהגים השוגים.

במועצה לצרכנות ובאמון הציבור מטפלים בתלונות רבות בנושא, וגם חברת הכנסת רחל עזריה (כולנו), שנכחה בדיון, אמרה שקיבלה הרבה תלונות.

אבי מזרחי, סמנכ”ל הכספים של חברת כרמלטון, זכיינית מנהרות הכרמל, ניסה להסביר מה הסיבה לקנסות הכבדים: “כאשר מנוי עובר, המערכת יודעת להתאים את המספר המזוהה לאותו מנוי ולייצר חיוב אוטומטי. כשהנהג אינו מנוי אך נוסע בנתיב המנויים, נדרשת התערבות ידנית וזה מעמיס עלינו הוצאות גבוהות. אנחנו לא מכירים דבר כזה “קנס”, אלא פיצוי והחזר הוצאות”.

ח”כ כבל לא נשאר חייב וענה: “אתה מבין איזו קופת חיסכון זו?”, ועל כך השיב מזרחי: “לא, ואני יודע שהיא לא. נכון להיום אנחנו מפסידים”.

על הנתון המפתיע הזה השיב כבל: “אז אולי צריך להחליף את ההנהלה”.

לדברי כבל, גם הוא עצמו שגה ונכנס בטעות לנתיב המנויים, ואין ספק שיש בעיה לנהגים להתמצא בכביש תוך כדי נהיגה. 

מנכ”ל המועצה לצרכנות, ג’וש גולדשמיד, חידד עוד כמה בעיות: “לא רק שאין מספיק שלטים לאורך הכביש, אנחנו גם רואים חיובים על כל מקטע בנפרד. נהג שטעה בשני מקטעים – מחויב פעמיים למרות שהאיתור מתבצע פעם אחת. אין גם הנחות לקשישים ולנכים”.

בסופו של הדיון הודיע כבל כי הדיון יימשך לאחר שיועברו לו נתונים לגבי מספר הקנסות שניתנו ונתונים נוספים. כבל הבטיח שוועדת הכלכלה תעשה עבודה יסודית ותניח אותה על שולחן הממשלה.

הוא סיכם את הדיון בטיפ חשוב לתושבי הצפון: “אנחנו נעשה כל מה שאנחנו יכולים, אבל בסוף הקרב הוא גם קרב פוליטי. יש לכם ראש עיר בחיפה, יש ראשי ערים בקריות, ותצטרכו לדעת להשתמש במנוף הפוליטי”.

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

תגובות: 0
נגישות