האם ההגרלות של קלפי הסופרגול מעודדות את הילדים לתרבות של הימורים? ביום ב' - דיון בוועדת החינוך

האם ההגרלות של קלפי הסופרגול מעודדות את הילדים לתרבות של הימורים? ביום ב' – דיון בוועדת החינוך

קדחת הקניות וההגרלות של קלפי הסופרגול מטריפה את הילדים ומטרידה את ההורים, אך האם היא בכלל חוקית?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

הגרלות הן כלי שיווקי ידוע כדי לעודד צרכנים לקנות, אבל האם כל קהל הוא קהל לגיטימי? קלפי הסופרגול צפויים להגיע בשבוע הבא לוועדת החינוך של הכנסת, ולא משום שחברי הכנסת התחילו לאסוף אותם גם הם, אלא משום שקדחת ההגרלות המלווה אותם מעלה תהיות לגבי ההשפעה שיש להן על קהל היעד, שהוא כידוע צעיר מאוד. הפרסים שאפשר לזכות בהם בהגרלות הללו הם פרסים יקרי ערך, כגון סמארטפונים, טיסות וקונסולות משחקים.

"החוק אוסר על קיום הגרלות שמיועדות לקטינים. הגרלה לקטינים היא עבירה פלילית לפי חוק העונשין. גם דיני הגנת הצרכן אוסרים זאת. ההדבקה בקדחת הגרלות סופרגול מתבצעת ברובה בבתי הספר. שני ילדיי לומדים בבית ספר יסודי, ואני עד, מכלי ראשון, לטירוף הזה – גם אצלם וגם אצל חבריהם", – כך נכתב בפנייה שהגיעה בימים האחרונים ליו"ר הוועדה, חבר הכנסת יעקב מרגי. לדברי הפונה, עו"ד חגי אשלגי, חברת סופרגול עצמה מפרסמת את ההגרלות כמיועדות לילדים, מקיימת הגרלות כאלו בראש חוצות, באין מפריע, ומפרסמת אותן בכלי התקשורת בפרסום מאסיבי: "אין צורך להסביר את האיסור על הגרלות וההימורים שמיועדים לקטינים. הילדים מסתנוורים, נכנסים לאמוק של קניית קלפי סופרגול, חולמים על הפרסים. כמובן, שרכישת וצבירת עוד ועוד מדבקות או קלפים של סופרגול עשויה לשפר את הסיכוי בהגרלות, והילדים מציקים להוריהם לקנות עוד ועוד קלפים ומדבקות, וגם שופכים את מיטב דמי הכיס שקיבלו על קלפים אלו. מדובר ברכישות שכופים הילדים על הוריהם, ובדמי כיס שהילדים מוציאים עצמם, בערך של מאות שקלים בקלות, לכל בית אב שילדיו נדבקו במגיפה הזאת".

לדבריו, חברת סופרגול מתהדרת בכך שהיא פועלת תחת חסות ההיתר הכללי להגרלות מסחריות של משרד האוצר, אלא שלמיטב בדיקתו, משרד האוצר מעולם לא התיר קמפיינים של הגרלות לקטינים – גם לא לסופרגול.

עוד הוא מציין במכתב כי משרד האוצר לא מטפל בנושא, למרות שנשלחו אליו מספר מכתבים: "שעה שמשרד האוצר יושב מנגד ולא נוקף אצבע, מתכסה סופרגול בכסות של פעולה תחת היתר משרד האוצר. בשתיקתו ובמתן האפשרות לסופרגול לטעון כי פועלת תחת חסות היתר שלו, הפך משרד האוצר לשותף מלא לעריכת הגרלות לקטינים, על כל המשתמע מכך. מאחר וחברת סופרגול פועלת תחת היתר של מנהלות ליגת הכדורגל וההתאחדות לכדורגל בישראל, פנינו במכתב לא רק למשרד האוצר, אלא העברנו את מכתבינו גם למנהלת ליגת הכדורגל ולהתאחדות לכדורגל. אין קול ואין עונה. גורמים המקבלים עשרות ומאות מיליוני שקלים מכספי ציבור רואים עצמם כלא מחויבים אפילו להשיב".

תגובת סופרגול: "נקדים ונאמר, כי במסגרת שתי תובענות ייצוגיות אשר הוגשו נגד חברת PMI, בית המשפט נדרש לבחון את מבצע הגרלה של סופרגול בכללותו, ומצאו תקין, חוקי ותואם את הוראות הדין. יתרה מזו, בית המשפט אישר בפסק דין בתובענות הנ"ל הסדר פשרה כפי שהוצע ע"י חברת PMI, ובו פירוט של המתווה לביצוע מבצע הגרלות סופרגול לפרטי פרטים, לרבות הוראות תקנון המבצע. מכאן, כי אלבום סופרגול קיבל את אישור בית המשפט.

"אלבום סופרגול הינו מותג האיסוף המוביל של אוהדי הכדורגל בישראל, אשר יוצא לאור מדי שנה, בכל עונת כדורגל, מאז שנת 1997, קרי, בדיוק 20 שנה.
"בשל ערכו הרב של האלבום לחיזוק הקשר בין האספנים אוהדי הכדורגל לבין קבוצות הכדורגל הישראלי והנבחרת הלאומית, האלבום קיבל תמיכה מכל הגורמים הרלוונטיים לענף הכדורגל בישראל, לרבות שחקני הכדורגל המופיעים באלבום, ההתאחדות לכדורגל בישראל, מנהלת ליגות הכדורגל המקצועיות בישראל וההסתדרות ונציגות שחקני הכדורגל החדשה בישראל.

"המהות והתכלית המרכזית של אלבום סופרגול, בדומה לאלבומי איסוף אחרים בארץ ובעולם, היא להשלים את האוסף, קרי, פעולת האיסוף עצמה והאינטראקציה אותה היא מייצרת בין כל אספניו.

"חשוב להעמיד דברים על דיוקם: בשונה מהגרלות או הימורים הנערכים ע"י מפעל הפיס, החוק מתיר עריכת הגרלות לצורך פרסומת מסחרית, לרבות הגרלות לקטינים.

"להבדיל מכרטיסי הגרלה למיניהם, חבילת קלפי סופרגול אינה כרטיס הגרלה ואינה מקנה זכות כלשהי להשתתפות בהגרלה. רק אספן שבידו אוסף מלא וגם שלח אותו לחברת PMI, זכאי להשתתף בהגרלה בה זוכים בפרסים. ההגרלה הינה בעלת חשיבות משנית לחווית האיסוף והשלמת האוסף.

"חשוב לציין כי חברת PMI פועלת במשנה זהירות אף למעלה מן הצורך, ולפיכך ככל והאספן הוא קטין הוא אינו יכול לקבל פרס ללא ידיעת וחתימת אפוטרופוס.

"מבצע ההגרלה נעשה אך ורק בהתאם לדין ולהוראות ההיתר הכללי לעריכת הגרלות לפרסומת מסחרית לפי חוק העונשין, התשל"ז – 1977".

 תגובת משרד האוצר: "במשרד האוצר התקבלה פנייה בנוגע למסע ההגרלות והפרסום של חברת "סופרגול". לאור הפנייה, אנו בוחנים את הנושא בהתאם להוראות הדין".

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות