הילד שבר שן בגן שעשועים? הילדה נחבלה בבית הספר? נסו לברר מה תוכלו לקבל מהביטוח. בהצלחה - פואנטה

הילד שבר שן בגן שעשועים? הילדה נחבלה בבית הספר? נסו לברר מה תוכלו לקבל מהביטוח. בהצלחה

הפוליסות תקפות כל היום, 365 יום בשנה, אבל לחברות הביטוח נוח שההורים אינם יודעים למה הם זכאים

אם קרה לכם שילדכם נחבל בבית הספר ורציתם להפעיל את הביטוח – שמתם לב ודאי שאין לכם בבית שום פוליסה שבה תוכלו לברר מה מגיע לכם. למעשה, יש סיכוי סביר שאין לכם בכלל מושג באיזו חברה מבוטחים ילדיכם. בשלב הזה – אם יהיה לכם זמן וכוח – תנסו ודאי להשיג העתק של הפוליסה, אבל אז תגלו שזה לא כל כך פשוט. לא בטוח שבבית הספר יידעו לענות לכם, וגם ברשות המקומית ייתכן שיתקשו לשלוף את ההעתק.

האמת היא שלפי הנחיות המפקח על הביטוח, חברות הביטוח חייבות לשלוח את הפוליסה להורי התלמידים. אלא שכנראה שלחברות הביטוח המבטחות את הילדים – כלל ואיילון – זה לא ממש אכפת כי איש לא אוכף זאת. למעשה, למרות שכל ילדי הגנים ותלמידי בתי הספר מבוטחים בביטוח תאונות אישיות, ומדובר בקרוב ל-2.2 מיליון מבוטחים, אפשר לספור על אצבעות שתי ידיים את מספר ההורים שיש בידיהם העתק של פוליסת הביטוח. מן הסתם, לחברות הביטוח נוח שההורים אינם יודעים למה הם זכאים. זאת, למרות שהם משלמים כחוק על הפוליסה.
לא מדובר בתופעה האופיינית לאזור מסוים בארץ או לתלמידים בבתי ספר מסוימים – אלא בתופעה גורפת. בבקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה לאחרונה באמצעות עו”ד קובי קול, התאגדו כעשרה הורים מערים שונות כדי לתבוע את שתי החברות (ת.צ. 22531-09-16).

בתביעה הם טוענים כי חברות הביטוח חסכו לעצמן כסף רב בשתי דרכים: ראשית, מעצם החיסכון של עלויות המשלוח בדואר – שבחישוב על פני 10 שנים עומד על יותר מ-22.5 מיליון שקל.

שנית, וזה החיסכון הגדול והמשמעותי, בשל העובדה שלהורים אין מושג מה כוללת הפוליסה. כך למשל, רבים מהם לא יודעים שהתלמידים מבוטחים גם מחוץ לשעות הלימודים, ושהפוליסות תקפות כל השנה ולא רק בימי לימודים. למעשה, הן תקפות 365 ימים בשנה, 24 שעות ביממה, הן בארץ והן בחו”ל; בנסיבות מסוימות הן אפילו חלות על ההורים. “ידיעה זו, אשר מוסתרת מציבור התלמידים ומהוריהם, אינה מוסתרת בכדי, וחזקה כי חברות הביטוח אשר נמנעות משליחת הפוליסות “חוסכות מהציבור” מידע שאם היה מגיע היה מגדיל את מספר התביעות בשיעורים שקשה לדמיין” – נכתב בבקשה. “מדובר בהחסרה של מידע קריטי בחוסר תום לב על מנת להביא לסינון וצמצום תביעות. אי הידיעה גרמה לכך שתביעות רבות התיישנו מבלי שההורים יודעים בכלל על זכותם לתבוע. המשיבות ודאי נהנו מעובדה זו” – נכתב בבקשה.

התובעים דורשים לחייב את כלל ואת איילון לפתוח את ספריהן ולהבהיר איזו מהן ביטחה את התלמידים בכל אחת מהרשויות המקומיות ובאילו שנים. עוד הם דורשים לחייב אותן לקיים את הוראות הממונה על הביטוח ולהמציא העתק מפוליסות הביטוח לכל אחד מהתלמידים בישראל מעתה והלאה וכן להוציא הודעה מיוחדת בהקשר זה לכלל הציבור.

מאחר שיש ככל הנראה תביעות רבות שהתיישנו מחמת חוסר ידיעה, דורשים התובעים להורות על הארכת תקופת התיישנות עבור כל חברי הקבוצה, באופן שבו תקופת ההתיישנות לפי הוראות סעיף 31 לחוק חוזה ביטוח תחול החל ממועד מתן פסק הדין בתובענה זו.

הפיצוי הכספי שהם דורשים עומד על 22,612,003 מיליון שקל, שעליהם הם מבקשים להוסיף הפרשי ריבית והצמדה של 10 שנים.

תגובת כלל ביטוח: “התביעה טרם התקבלה בחברה ואנו נגיב לה לכשתתקבל. נציין כי החברה פועלת בעניין זה בהתאם להוראות משרד החינוך והפיקוח על הביטוח במשרד האוצר”.

מחברת הביטוח איילון לא נמסרה תגובה.

תגובות: 0
נגישות