לחילונים לא מגיע חשמל ביום שישי? תביעה ייצוגית נגד חברת החשמל

חברת החשמל ניתקה את החשמל לחילונים ולא לדתיים ונתבעת בייצוגית

האם הבחירה לנתק יישובים חילוניים בהפסקת חשמל יזומה בערב שישי, ולא לנתק יישובים דתיים – לגיטימית? תביעה ייצוגית נגד חברת החשמל

תביעה ייצוגית נגד חברת החשמל
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

הפסקת חשמל היא אף פעם לא נוחה, לאף אחד. היא גם עלולה לגרום נזק – כספי, גופני ועוד. כאשר היא נגרמת באופן אקראי, אין לנפגעים למי לבוא בטענות, אבל האם כאשר חברת החשמל בוחרת בעצמה לנקוט הפסקת חשמל יזומה, זה לגיטימי שהיא תחליט אצל מי מלקוחותיה הפגיעה תהיה חמורה יותר? תביעה ייצוגית נגד חברת החשמל עוסקת בשאלה הזאת. הרי באותה מידה שנהרסת לזוג חתונה שהוא תכנן במשך חודשים והשקיע בה הון תועפות, ייתכן שבמקום אחר אדם נתקע במעלית ובעיר שלישית אישה החליקה באמבטיה כי האור כבה. לכאורה, מבחינת חברת החשמל כל הלקוחות אמורים להיות שווים. בפועל, לאחרונה סיפר מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר כי בעת השרב הכבד בתאריך 2.6.23, שבו חברת החשמל ביצעה הפסקות חשמל יזומות – היא בחרה לנתק יישובים חילונים ולדלג על יישובים דתיים.

לאחר מספר ימים חזר על כך ואף התגאה בכך, בטענה שמדובר במעשה אנושי. לדבריו, הרציונל היה למנוע מצב שבו ביישובים דתיים לא יהיה חשמל כל השבת. כעת מוגשת נגד חברת החשמל תביעה ייצוגית בגין אפליה. הקבוצה שבשמה מוגשת התביעה היא "כל צרכני החשמל אשר חוו הפסקת חשמל יזומה ביום 2.6.2023 ואספקת החשמל לא הושבה להם במהירות האפשרית ו/או כל צרכני החשמל אשר חוו הפסקת חשמל יזומה ביום 2.6.2023 והוחלט לתעדף צרכנים אחרים על פניהם".

>> אתם בטלגרם? גם אנחנו 🙂 והכי נוח לעקוב אחרינו שם. הצטרפו לערוץ שלנו >

תביעה ייצוגית נגד חברת החשמל: אפליה פסולה על רקע אמונה דתית

כאמור, לאחר שנודע לו על האפליה, הגיע התובע, תושב תל אביב, תביעה ייצוגית נגד חברת החשמל. הבקשה הוגשה למחוזי ת"א באמצעות עו"ד יעקב שפיגלמן. הוא דורש בשם מיליוני הנפגעים הן פיצוי והן התחייבות שחברת החשמל לא תנהג כך בעתיד. לדבריו, ההחלטה מי יהיה מנותק מחשמל ומי לא – לא התקבלה על סמך שיקולים מקצועיים טהורים, אלא על סמך שיקולים זרים ופסולים, וכתוצאה מכך נותקו יישובים שיש בהם רוב חילוני ולא נותקו יישובים שיש בהם רוב דתי, גם בשל אמונתם או אורח חייהם.

"לקרוא ולא להאמין", נכתב בתביעה, ומודגש כי ההחלטה מנוגדת גם לנהלי חברת החשמל עצמה, אשר אינם מאפשרים אבחנה באספקת החשמל – שירות חיוני – על סמך אמונה דתית.

"למרבה החומרה", נכתב בתביעה, "במקום להביע חרטה, מנכ"ל חברת החשמל התגאה בהחלטה, מה שמעלה חשש כבד כי אפליה דומה בסבירות גבוהה להישנות בקרוב".

>> הכתבה עניינה אתכם? אל תפסידו כתבות דומות, הציטרפו לקבוצת הוואטס אפ השקטה שלנו >

בתביעה מצוטטת אף ידיעה חדשותית של העיתונאי החרדי ישראל כהן, שמצביעה על לחצים שהופעלו על חברת החשמל: "כפי שאף פורסם בעיתונות, להחלטת מנכייל חברת החשמל לאפשר אספקת חשמל ליישובים דתיים ולנתק יישובים חילוניים, קדמו ילחצים פוליטיים מצד גורמים פוליטיים דתיים אשר פנו באופן יזום והפעילו לחץ על מנכייל חברת החשמל ליתן עדיפות בטיפול בהפסקת החשמל היזומה ביישוב החרדי מודיעין עילית ולהשיב את החשמל לפני כניסת השבת".

לתובע אין דרך להעריך כמה אנשים נפגעו מהפסקת החשמל היזומה ובאיזה אופן – חלקם, כאמור, נתקעו במעלית ולאחרים נהרסה חגיגת יום הולדת או התקלקלה ארוחת הערב שבושלה באותה עת. להערכתו, מדובר לפחות ב-270,000 איש שניזוקו לפחות בכ-100 ש"ח, ועל כן הוא מעריך את הנזק בכ-27 מיליון ש"ח.

כעת נותר לראות אם התביעה תאושר וכמה שנים ייקח, אם בכלל, עד שיינתן פיצוי. בינתיים צפויות בישראל עוד הרבה הפסקות חשמל יזומות, לאור אירועי השרב הקיצוני הצפוי ולאור משבר האקלים (שמדינת ישראל נמצאת בפיגור עולמי בטיפול בו). האם חברת החשמל תמשיך להפלות יישובים על בסיס אמונה דתית? לפי העמדה שמתגאה בה מנכ"ל חברת החשמל, נראה שכן – אך כנראה שתימנע מלהצהיר על כך באופן גלוי.

בכל מקרה, אם נגרם לכם נזק כתוצאה מהפסקת חשמל יזומה – ייתכן שמגיע לכם פיצוי. היכנסו לכתבה בנושא פיצוי מחברת חשמל על הפסקת חשמל.

>> בואו נהיה חברים בפייסבוק 🙂 לחצו כאן >

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 1

  1. מאחל ומתפלל שהתביעה הזאת לא תעלה בידם. כאילו חסר על מה לתבוע ומה צריך לתקן בחברת החשמל. על מה הם נפלו – על החלטה שבוצעה במודע תוך הפעלת שיקול דעת ולפי מנכ"ל חברת החשמל – שיקול דעת של אנושיות. אפילו היה ולא שקללו בתבונה – בדיוק תביעות מסוג זה מביאות לאובדן גישה של רצון טוב ומוסריות מחיי היום יום. כל שכן כשכאן זה מריח לא כתביעה על עוול אלא כתחושת קיפוח. למה הדם של הדתיים כחול משלי? אלא שכאן מדובר במספרים גדולים. אם תנתק בצורה אחידה או רנדומלית ההזק הכולל יהיה גדול יותר, מאחר ודתיים ודאי יפגעו מכך. חילונים – אפשר שכן ואפשר שלא. לא מדובר בתחושת עוול אלא מחוסר בערבות הדדית. איזה חייל יבוא ויטען: "למה בבסיסים של הלוחמים שירותי הרפואה זמינים יותר מה לא יכול להיות שתומך לחימה יקבל משהו הרי כולנו בני אדם"? חייל ללא תחושה בסיסית של ערבות הדדית וחמלה על השני. נכון, גם לג'ובניק אפשר ויתעורר מצב רפואי. אבל אצל הלוחמים זה נגזר מהתפקיד. אי אפשר להימלט מזה. אבל הוא נזכר פתאום לקדש את השוויון על חשבון חילול כבודו שהרי איזהו מכובד המכבד את חבירו וכמו כן חילול האדם שבו. לבי תקווה שתסוכל עצתם ותתקלקל מחשבתם.

נגישות