בניגוד לכל היגיון סביבתי או חשיבה לטווח ארוך על טובת הצרכן או על טובת הכלל, מדינת ישראל מקדמת מהלכים שיהפכו את רכישתו של רכב חשמלי ולהחזקתו להרבה פחות כדאית. ראשית, מס הקנייה יזנק שוב ב-1.1.2025. שנית, יוטל מס נסועה על כל קילומטר נסיעה ברכב חשמלי החל מ-2026. שלישית, אגרת הרישוי על רכב חשמלי מתייקרת משמעותית.
יש לזכור שגם המע”מ יעלה ל-18% כבר בינואר 2025, מה שיהפוך את כל המוצרים בארץ ליקרים יותר, ובכלל זה מכוניות.
לאור מבול ההשקות בענף הרכב שאנחנו רואים בימים אלה (למשל ליפמוטור, ג’אקו 7, BYD פלאג-אין היברידי ועוד), כדאי להכיר את המספרים.
מה יהיה מס הקנייה על רכב חשמלי ופלאג-אין?
כפי שפרסמנו כאן במדור רכב, בינואר 2024 עלה מס הקנייה על רכב חשמלי כחלק מתוכנית רב שנתית. ב-2025 צפוי המס לעלות שוב. משרד האוצר הודיע ממש ברגע האחרון, בדיון בכנסת ב-2 בדצמבר 2024, שבמקום להקפיץ את המס ל-83% – ובעצם להשוות אותו למס על רכב מזהם, הוא כן ישמר איזושהי הטבת מס.
אז מה יהיה מס הקנייה על רכב חשמלי ב-2025? מדובר ב-45% – עלייה של 10% בהשוואה ל-שנת 2023. במקביל, תרד תקרת ההטבה.
כיום, גובה מס הקנייה על הרכב החשמלי הוא 35% וגובה תקרת ההטבה הנוכחי על הרכב החשמלי הוא 50,000 שקל. מינואר 2025 גובה מס הקנייה על הרכב החשמלי יעלה ל-45% וגובה תקרת ההטבה יירד ל-35,000 שקל.
העלאת מס קנייה על רכב חשמלי בישראל לאורך השנים
במשרד האוצר מסרבים להתחייב שזה יהיה גם שיעור המס בשנת 2026, כך שייתכן שהמס יעלה ואפילו יזנק ל-83%.
במשרד אמרו כי הסיבה שהם נזכרים לבשר על ההחלטה ברגע האחרון היא תקציב 2025 אושר ממש עכשיו בממשלה. מדובר בתקציב שבו הממשלה מצד אחד מכבידה על כלל האוכלוסייה עם גזרות תקציביות קשות, ומצד שני בוחרת שלא לסגור כעשרה משרדי ממשלה מיותרים ואף הגדילה את הממשלה עם משרד ששמו “משרד המנהלות”. הממשלה אף בוחרת שלא לקצץ בתקציבים מגזריים – וכן בוחרת לייקר את המס על רכב חשמלי.
אגרת רישוי על רכב חשמלי
באדיבות שרת התחבורה מירי רגב, שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ ויו”ר ועדת הכספים משה גפני, אם יש לכם רכב חשמלי תספגו התייקרות בחזית נוספת: אגרת הרישוי לרכב.
בינואר 2025 יעלה גובה אגרת הרישוי לרכב חשמלי לאגרה שתיקבע לפי מחיר הרכב בדיוק כמו במכוניות בנזין ודיזל. כיום מחיר שנתי של אגרת רישוי לרכב חשמלי עומד על כ-426 ש”ח.
אגרה על רכב חשמלי תשולם מדי שנה גם אם מדובר ברכב חדש בסוכנות וגם אם מדובר ברכב בן כמה שנים, כלומר בדיוק כמו ברכב שאינו חשמלי.
לפרטים נוספים היכנסו לכתבה המורחבת על אגרת רישוי לרכב חשמלי.
מס נסועה על נסיעה ברכב חשמלי
לפי תזכיר החוק שפרסמו משרד האוצר ורשות המסים – מס נסועה על נסיעה ברכב חשמלי וברכב פלאג-אין הוא עובדה מוגמרת. מדובר במס של 15 ₪ לכל 100 ק”מ החל משנת 2026.
המטרה של הממשלה היא להתמודד עם ההפסד שנגרם לקופת המדינה כתוצאה מכך שאנשים מתדלקים פחות ועוברים לטעינה חשמלית. כידוע, על כל ליטר דלק שאנחנו ממלאים – המדינה מרוויחה יותר מ-50% מס – ואם אנשים מתדלקים פחות, יש למדינה פחות הכנסות. לכן, היא מתכוונת למסות את מי שנוסע ברכב חשמלי – כשהמסר הוא: “אולי לא תשלם על דלק, אבל כן תשלם על קילומטראז'”.
חבות המס תיקבע בהתאם לבדיקה שתעשה במכון הרישוי בעת חידוש רישיון הרכב, גביית המס תתבצע על ידי רשות המסים. החישוב יתבצע מדי שנה לפי נוסחה קצת מסובכת – כמה קילומטרים הרכב נסע, לחלק למספר החודשים. זהו סכום המס לצורך החישוב הראשוני. יהיו מועדי התשלום דו חודשיים: ינואר, מרץ, מאי, יולי, ספטמבר ונובמבר. התשלום הדו חודשי יחושב על ידי הכפלת סכום המס במספר הקילומטרים הממוצע שנוסע בעל הרכב מוכפל ב-61.
במשרד האוצר אומרים שגובה המס שנקבע שומר על איזון בין הרצון לא לפגוע במוטיבציה לרכוש רכב חשמלי, שהוא פחות מזהם, לבין הרצון לגרום לנהגים לשלם על התרומה שלהם לגודש בכבישים, בעיות חניה ותאונות דרכים.
הניסוח המכובס של החוק מנסה ליצור מצג שהטלת מס נסועה על רכב חשמלי אמור לסייע להתמודדות עם הגודש בכבישים ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית, אלא שבמדינה שאין בה תחבורה ציבורית בשבת, הכורח להחזיק רכב פרטי קצת מתנגש עם המטרה ה”אלטרואיסטית”.
>> היי חברים, אתם בטלגרם? עקבו אחרינו שם, זה הכי נוח. לחצו להצטרפות >
בפועל, זהו מס פחות או יותר ברמה דומה למס הבלו שמוטל על בנזין וסולר.
העלאת המע”מ – כל הוצאה בחיינו תתייקר
וכאילו כל זה לא מספיק, כאמור גם המע”מ יעלה באחוז כבר ב-1 בינואר 2025 באחוז אחד ל-18%.
ועדת הכספים של הכנסת אישרה את ההצעה וכעת היא צריכה לעבור גם בקריאה שנייה ושלישית – מה שצפוי לעבור בקלות.
נזכיר כי שיעור המע”מ לא השתנה בארץ מאז שנת 2015 כאשר שר האוצר דאז, משה כחלון, יזם את הורדתו מ-18% ל-17%, כדי לסייע בהעלאת הפעילות הכלכלית והצמיחה במשק.
>> אנחנו עדיין לא חברים בפייסבוק? בהחלט הגיע הזמן, לחצו כאן 🙂