חזרה לבית הספר: מהו הכריך המומלץ, באיזה לחם ומה קרה למחיר עם תחילת השנה? - פואנטה

חזרה לבית הספר: מהו הכריך המומלץ, באיזה לחם ומה קרה למחיר עם תחילת השנה?

כאשר אתם קונים לחם, פיתות ולחמניות, שימו לב לתו “אפשריבריא”. איפה תמצאו אותו, כמה עולה לחם בריא שהמדינה החליטה לא לפקח עליו ומה קרה למחירים לפני תחילת השנה?

הורים רבים שמחים שהחופש הגדול נגמר, אלא שיחד עם חגיגות סיום החופש מביאה איתה החזרה לבית הספר גם חזרה לשגרת הכריכים. אז מה שולחים עם הילדים ליום לימודים? לחם, לחמניות, פיתות, חומוס, שוקולד, גבינה? שימו לב לפרק הראשון ב”מדעי הכריך”: לא כל הלחמים אותו דבר. לפני שאתם מתלבטים בין פיתה ללחם, שימו לב לסוג הפיתה ולסוג הלחם. המודעות התזונתית עלתה עם השנים, וכיום יותר ויותר הורים מבינים שעליהם להעדיף לחם מקמח מלא, אבל המדפים מלאים בלחמים שמתהדרים בגוון חום ולא תמיד באמת מכילים קמח מלא. לשם כך קיים תו “אפשרי בריא” – והצעד הראשון בבחירת הלחם הוא לחפש את התו הזה.

בעידן שבו השמנה בקרב ילדים מוגדרת כמגפה וגם השכיחות מחלת הסוכרת בקרב ילדים הולכת וגדלה, הקפדה על תזונה בריאה מקבלת משנה חשיבות, ולאור העובדה שהילדים אוכלים לפחות כריך אחד ביום, אם לא שניים או שלושה – לבחירת הלחם יש משמעות גדולה. למרות זאת, הלחמים הבריאים הם יקרים ומחירם לא מפוקח על ידי המדינה (ראו בהמשך).

“אפשריבריא” הוא שמה של התכנית הלאומית לחיים פעילים ובריאים, ותו “אפשרי בריא” הוא תו סימון ייחודי ללחם, לחמניות ופיתות בריאים יותר. על התו נכתב “מוצר זה עומד בהמלצות משרד הבריאות לתזונה בריאה יותר”, והוא מופיע על מוצרים ספציפיים של מאפיות, יצרנים ורשתות שהמוצרים שלהם עומדים בתנאים הבאים:

  • לפחות 80% מהקמחים במוצר הם מדגנים מלאים
  • תכולת הנתרן המרבית בלחם היא 400 מ”ג ל-100 גרם מוצר
  • הערך הקלורי המרבי הוא 250 קק”ל ל-100 גרם מוצר.

תו אפשריבריא מופיע על יותר מ-100 מוצרים (לחמים, לחמניות ופיתות) של יצרנים גדולים, בינוניים וקטנים, רשתות בתי קפה ומרכולים, המהווים כ-40% מהקטגוריה – כך שלא קשה למצוא אותו ולהעדיף את המוצרים הללו על פני לחמים שאין להם תו. הורים יכולים גם לדרוש מהצהרונים להעדיף את הלחמים הללו. מדובר בכל המאפיות הגדולות, כמו אנג’ל, דגנית עין הבר, ברמן וכו’, ובמגוון רחב של לחמים ולחמניות.

את הרשימה המלאה אפשר למצוא בקישור לאתר אפשריבריא.



האם המחירים עולים לקראת פתיחת השנה?

לקראת פתיחת שנת הלימודים, יש גם מי שמעלה את המחיר. כך למשל, ברשת מגה מוכרים כעת לחמניות חיטה מלאה שמן הסתם מיועדות לילדים, ב-40% יותר מהמחיר הממוצע.

ברשת שופרסל דיל נמכר מארז 10 לחמניות של דגנית עין הבר ב-15.40 שקל – מחיר הגבוה בכ-30% מהמחיר הממוצע של לחמניות אלה לאורך השנה. לשם השוואה, ברשתות ויקטורי ומחסני השוק נמכר המארז הזה ב-10 שקלים. ואם נדמה ששופרסל הגזימה עם המחיר, הצצה למחיר מארז הלחמניות הזה ברשתות מגה ויינות ביתן (שמחזיקה במגה) מגלה שאין גבול: המחיר הוא 15.90 שקל.

לחם לא בריא עולה 5 ש”ח, לחם בריא – 15 ש”ח

יש לזכור כי מדינת ישראל משום מה בוחרת שלא להכניס את הלחם המלא לפיקוח מחירים – ולכן המחירים של הלחם הזה גבוהים. יש רק 5 סוגי לחם שנמצאים בפיקוח מחירים, ביניהם לחם לבן ולחם אחיד (מה שמכונה לחם שחור), שמחיריהם 5.12 ש”ח לכיכר של 750 גרם; וחלה, שמחירה 5.17 ש”ח ל-500 גרם.

עבור הלחמים הבריאים באמת, אלא שיש להם תו אפשרי בריא, הישראלים יכולים רק לחלום לשלם 5 שקלים. הם עולים פי שלושה, ויש פערי מחירים גבוהים בין רשתות המזון.

כמה עולה לחם “פשוט מלא” עם תו אפשריבריא של אנג’ל?

  • שופרסל, רמי לוי: 12.80 ש”ח
  • אושר עד: 13.90 ש”ח
  • ויקטורי: 14.20 ש”ח
  • יינות ביתן, מגה בעיר, מחסני השוק: 14.90 ש”ח
  • פרשמרקט: 17.90 ש”ח

כמה עולות 10 לחמניות חיטה מלאה עם תו אפשריבריא של דגנית עין הבר?

  • ויקטורי, מחסני השוק: 10 ש”ח
  • שופרסל דיל: 15.40 ש”ח
  • יינות ביתן, מגה: 15.90 ש”ח

למה בכלל לחם מלא?

הסיבה להעדפת לחם מלא נעוצה בכמה גורמים, בין היתר, משום שתחושת השובע נשמרת לאורך זמן רב יותר, מה שתורם לשמירה על משקל תקין. מדובר בנקודה חשובה כשמדובר בילדים שצריכים להתבסס על הארוחה ולהישאר שבעים לאורך שעות בבית הספר. מה שעוד חשוב הוא שהפחמימות בלחם מלא משתחררות לאט יותר, וכתוצאה מכך הוא תורם ליכולת ריכוז ולערנות לזמן ארוך יותר. לשם השוואה, כריך של לחם מלא עם גבינה ישפר את הריכוז לשעה וחצי, בעוד שקוביית שוקולד תשפר את הריכוז לחצי שעה בלבד.

ככלל, ללחם מלא יש ערכים תזונתיים גבוהים יותר, משום שהקמח נטחן מכל רכיבי גרעין החיטה. צריכתו מקטינה את הסיכון לתמותה ולתחלואה ממחלות לב, סרטן, סוכרת ,יתר לחץ דם והשמנה.

בתקן הישראלי, לחם מלא מוגדר כלחם שבו שיעור הקמח המלא, מכלל מיני הקמחים, עומד על לפחות 80%.

אם אתם שוקלים להכין כריך מלחם שמוגדר “לחם קל”, כדאי לדעת שהערך האנרגטי המופחת של “לחם קל” נובע בעיקרו מספיגת המים על ידי הסיבים המוספים ללחם ולאו דווקא משימוש בקמח מלא. לחם קל הוא פחות משביע ולעתים מכיל ממתיקים מלאכותיים, ובכלל, לילדים במשקל ומצב בריאותי תקינים אין צורך להגיש לחם קל.

אגב, מעבר לנושא הקמח המלא שיש עליו דגש נרחב, גם נושא הנתרן (מלח) בלחם הוא נושא משמעותי. במשרד הבריאות מציינים כי חלק ניכר מהנתרן שאנחנו צורכים מגיע דרך לחם, ולכן הוחלט לקדם את נושא תו “אפשריבריא” דווקא בקטגוריית הלחם, מתוך הבנה שצריכה נכונה של לחם תביא באופן אוטומטי גם להפחתת צריכת יתר של נתרן.

ומה מורחים בתוך הכריך?

הקווים המנחים בהכנת כריך צריכים להיות שהוא יהיה טעים, מזין ומשביע. לא תמיד קל לשלב בין שלושת המרכיבים, אבל כדאי להרגיל את הילד בהדרגה לגוון את הממרחים ולהתרגל לטעמים נוספים.

בקטגוריית הגבינות, כאשר מורחים קוטג’ וגבינה לבנה, עדיף לבחור בגבינות 5% וכששמים גבינה צהובה, עדיף 9% וללא חומרים משמרים. בקטגוריית החומוס, עדיף כמובן ללכת על חומוס ביתי, אבל רוב הצרכנים לא ממש יושבים להכין חומוס, כך שבעת הקנייה עדיף לבחור בחומוס 9% ללא חומרים משמרים.

אחת ההמלצות של משרד הבריאות היא לכריך עם חביתה (בלי הרבה שמן), ואפשר אף להוסיף מעט מיונז. המלצה אחרת היא לטונה, משום שמדובר בכריך משביע עם ערכים תזונתיים.

ומה בגזרת המתוק? משוקולד למריחה עדיף להימנע, לא רק בגלל המתיקות אלא בגלל הכמות הגבוהה של השומן הרווי. כמובן שאם הילד מאוד אוהב שוקולד (ומי לא?), אפשר להחליט על מינון נמוך וקבוע, למשל, פעם בשבוע.

נקניקים ממש אינם מומלצים, משום שמדובר בבשר מעובד והם מכילים ניטרטים ופוספטים.

פואנטה



תגובות: 0

נגישות