הסגר מתפורר? עסקים רבים נפתחו היום, רשתות המסחר יצטרפו ב-18.10

הסגר מתפורר? עסקים רבים נפתחו היום, רשתות המסחר יצטרפו ב-18.10

מחאת "לא יהיה בסגר" היא יריית הפתיחה של פתיחת עסקים, ובשבוע הבא אולי כבר נקנה בגדים בקניון ונשב בבית קפה. פואנטה מדווחת על מחאת העסקים

תהיו חברים, שתפו את הכתבה




אחרי החגים כבר כאן – אבל אחרי הסגר לא, או לפחות עדיין לא. במסגרת מחאת "לא יהיה בסגר" של העסקים הקטנים – עסקים רבים בכל הארץ נפתחו היום, ובקרוב הם לא יהיו לבד. 400 הרשתות הגדולות בישראל מענפי המסחר, האופנה ובתי הקופה יפתחו את העסקים שלהן בערים ירוקות כבר ביום ראשון, 18.10 – לפחות כך הן מכריזות. זאת, בתגובה לכוונת הממשלה לפתוח את הרשתות רק באמצע נובמבר. מדובר ב-18,000 חנויות, מסעדות ובתי קפה בכל הארץ. לרשתות אלה מצטרפים גם בעלי קניונים ומתחמי קניות פתוחים – כמו קניון הזהב, חברת "ביג" ועוד.

לא יהיה בסגר: עסקים קטנים פותחים כדי לשרוד וחוטפים קנסות

"אנחנו פוחדים מקריסה יותר ממה שאנחנו מפחדים מהקורונה", אמר יוזם קבוצת הפייסבוק "לא יהיה בסגר", תמיר ברלקו. בקבוצה יש כ-64,000 חברים.

לדברי גיל גורן, מוביל "לא יהיה בסגר", כבר 67,000 עסקים נסגרו: "לפי נתוני דן אנד ברדסטריט, עד סוף 2020 ייסגרו 100,000 עסקים – שמאחוריהם משפחות ועובדים".

מדובר בעסקים קטנים, שמוחים בין היתר על כך שהם מופלים לרעה אל מול רשתות ענק כמו סופר-פארם, רמי לוי, שופרסל ועוד.

היום נפתחו עסקים כמו מספרות, חנויות כלי בית, חנויות למוצרי תינוקות.

חברי הקבוצה שפתחו את העסקים בכל מקרה פוחדים יותר מקריסה מאשר מקנסות עתק. ואכן, חלק מהעסקים שפתחו היום – חטפו קנסות עצומים של 5000 שקל. כך למשל עסק למוצרי תינוקות שפרסם את הדבר בפייסבוק:

לא יהיה בסגר

 

עו"ד דרור ברוטפלד העמיד לרשות העסקים את משרדו ולדבריו יוכל להתמודד עם המצב מבחינה משפטית – או באמצעות בקשת חנינה מהנשיא או באמצעות בקשה להישפט.

הזעם בקבוצה על חלוקת הקנסות הוא רב, ונראה שהדבר לא ימנע את המשך פתיחת העסקים הנואשים.

"אני טובע בחובות. לא אצליח לשרוד עד אמצע נובמבר"

"אדם שמטביעים אותו, עושה הכל כדי להוציא את הראש מעל המים. לנשום. לחיות. משרד הבריאות מטביע אותי. פשוט ככה. מטביע. מה מצפים, שלא אלחם על חיי?", אומר בן משה, בעלי רשת המיצים ״פרש-שופ״.

חיים בר ששת, בעלים, רשת נעלי זמש, מחזק אותו: "אני נלחם עכשיו על הבית. החובות מטביעים אותי ואני חייב תזרים מזומנים. אין סיכוי שאצליח לשרוד עד אמצע נובמבר. אם לא אפתח מיד, אני קורס".

פואנטה

בעלי הרשתות לא חוסכים במילים קשות על משר הבריאות: "אנו מודיעים כי לא נוכל לעמוד במתווה היציאה הקיצוני של משרד הבריאות. משרד הבריאות החליט לא לספור את המגזר העסקי. משרד הבריאות לא מבין מה שכל העולם כבר מבין, הדרך לנצח את הקורונה לא יכולה לעבור בווידוא הריגה של המגזר העסקי.

"עוד לא החזרתי את ההלוואה שלקחתי כדי לממן את הסחורה שתכננתי למכור בפסח. לקראת חגי תשרי רק הגדלתי את האשראי כדי למלא את החנויות בסחורה. אני באמת לא יודע איך אצליח לחזור לעמוד על הרגלים", אומר אלברט רחימי, בעלים רשת "אייס קיוב". "המצב קריטי. זה מטורף שהממשלה לא מבינה את המצוקה שלנו. האדישות הזו תשאיר המון הרוגים בשטח".

פרסום לעסקים

משה גולברי, מבעלי רשת גולברי, נשמע לא פחות מיואש: "הקמנו את העסק שלנו בשנת 1978. אנחנו מעסיקים למעלה מאלף עובדים בשתי רשתות, "גולברי" רשת לאופנת נשים ו"סקארה" רשת חנויות יופי. 42 שנה לא האמנתי שאגיע למצב הזה. אבל זהו. זה לא רק החברה שהקמתי בעשר אצבעות, זה אלף עובדים שהיו לי כמו משפחה ושלא יהיה להם לאן לחזור. הלב שלי נשבר כשאני רואה את המצוקה הקיומית של העובדים שלי".
ברשתות מדגישים כי לא ישתפו פעולה עם גופים שיפתחו את עסקיהם בערים אדומות.

> רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו לקבוצת עדכוני קורונה >

"בגל הראשון היינו סגורים כחודשיים. גם בגל השני שיתפנו פעולה לאור הודעתה הראשונית של הממשלה לפיה הסגר ייארך עד מוצאי שמחת תורה. הוכח שהמסחר אינו מדבק, הגיע הזמן לפתוח!

ביום רביעי, 14 באוקטובר, בשעה 12:00, ייערך כנס זום של כל הרשתות בנושא היערכות לפתיחה מיידית של החנויות.
בכנס ישתתפו גם נציגים של הנהלות הקניונים ומרכזי המסחר בישראל שיתנו דגשים לקראת הפתיחה המחודשת וכן תינתן סקירה על מכלול ההיבטים של החזרת העובדים מחל"ת.

קבוצת ביג: "תוכנית הממשלה היא הזיה"

מקבוצת ביג, אשר חלק מהרשתות פועלות בשטחי המסחר שלה, נמסר כי תוכנית משרד הבריאות היא בגדר הזיה וניתוק מהמצב הכלכלי ומהמחנק הנוראי שבהם מצויים העסקים: "אנו לא נתנגד לפתיחת כל עסק שיבחר לפתוח את שעריו במרכזי ביג שנמצאים במרחב הפתוח, בערים ירוקות בלבד וזאת תוך הקפדה יתרה על כללי התו הסגול. אנו מצפים שכפי שהיה בסגר הראשון, קבינט הקורונה והממשלה יקבלו החלטה מושכלת לשחרור המסחר ברחובות ובמרחב הפתוח כחלק מהצעדים הראשונים לשחרור מהסגר החונק. לחליפין שממשלת ישראל תעביר לכל העסקים כיסוי מלא ומיידי לכל הנזק הכלכלי שהיא גורמת. מנסיוננו זה כנראה לא הולך לקרות וגם כלכלית אין שום הגיון לתת סבסוד במקום שהשוק יעשה את העבודה לבד.

> בשביל עוד חדשות כאלה, לחצו והצטרפו אלינו בטלגרם >

"לכן אנו נתמוך תמיכה מלאה בפתיחה. הסגר הזה הוא הפעם השלישית שחברת ביג נוטלת על גבה אחריות בסיוע לשוכרים במצוקתם בימים קשים אלו, וזו הפעם השלישית (מרץ, יולי, ספטמבר) שהחברה שמפגינה אחריות ומובילות מוצאת את עצמה נושאת לבדה בנטל ללא שום סיוע של המדינה שגזרה עלינו את גזירות הסגר חסר כל ההגיון הזה, ונטשה את נושאי האלונקה לבדם".

רונן נמני – קפה קפה: "עברנו את שלב הסיסמאות"

רונן נמני, בעלי קבוצת קפה קפה, המונה כ–15 רשתות ו–300 סניפים, אמר היום: ״אנו נלחמים על הבית, לא רק על הבית שלנו, אלא על הבית של כל אנשי ענף המסעדות ובתי הקפה. הבית של מאות זכיינים ששמו את כל חייהם בעסק, הבית של אלפי עובדים, ממלצרים ועד טבחים, פרנסה של מאות אלפי ישראלים שמבקשים להשתכר בכבוד.

"מקבלי ההחלטות כנראה לא מבינים שעברנו את שלב הסיסמאות ואנחנו בזמן קריטי – אם הממשלה לא תבצע חשיבה מחודשת ולא יתקבלו החלטות הגיוניות, הם יהיו האחראיים הבלעדיים לקריסתו של ענף שלם ושל מאות אלפי משפחות אשר יאבדו את פרנסתם ואת העסקים אשר בנו בעמל רב של עשרות שנים״.

אל תשכחו לפרגן לנו בלייק כאן למטה, זה ממש חשוב לנו…

קראו עוד חדשות צרכנות באתר פואנטה

תגובות: 0

נגישות