המלצת צפייה בנטפליקס - מסכי עשן: המלכודת הדיגיטלית (Social Dilemma)

המלצת צפייה בנטפליקס – מסכי עשן: המלכודת הדיגיטלית (Social Dilemma)

הפעם זו לא המלצת צפייה בנטפליקס, אלא חובת צפייה. הסרט "מסכי עשן: המלכודת הדיגיטלית" (Social Dilemma) הוא סרט חובה. היכנסו לכתבה כדי להבין למה

מסכי עשן - המלכודת הדיגיטלית
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




לכאורה אתם יודעים את זה: אתם והילדים שלכם מכורים לרשתות חברתיות. כולנו. ועדיין, הפעם זו לא המלצת צפייה בנטפליקס, אלא חובת צפייה: "מסכי עשן: המלכודת הדיגיטלית" (The Social Dilemma) הוא סרט חובה לכל אחד, גם (ואולי בעיקר) לבני נוער. אחרי שתצפו בסרט הזה, יהיה ברור לכם יותר מאי פעם: זו לא רשת חברתית, זו רשת אנטי חברתית.

לא רק אתם מושיטים יד לטלפון שלכם כל דקה כדי לבדוק מה חדש. לא רק אתם מרגישים שלחברים שלכם יש חיים מושלמים בזמן שאתם לא גומרים את החודש. לא רק אתם נכנסים עם הטלפון למיטה. לא רק אתם סופרים לייקים. לא רק הילדים שלכם חושבים שהם שמנים מדי, מכוערים וטיפשים. זה כולם. וזה לא במקרה. יד זדונית ומניפולטיבית משחקת בתודעה שלכם, ברצונות שלכם, בבחירות שלכם, בדימוי העצמי שלכם – והכול כדי שכמה חברות ירוויחו עוד מיליארדי דולרים.

מסכי עשן: המלכודת הדיגיטלית – תקשיבו לבכירי התעשייה

מכירים את הביטוי "אחד שיודע"? אז בסרט "מסכי עשן: המלכודת הדיגיטלית" של נטפליקס, מרואיין לא רק אחד שיודע. מרואיינים לפחות עשרה כאלה – עשרה בכירים מאוד לשעבר בתעשיית הרשתות החברתיות, אשר תפקידם במשך שנים היה לייצר עוד ועוד מניפולציות כדי שאנחנו – משתמשי הרשתות החברתיות, נייצר יותר ויותר כסף עבור גוגל, פייסבוק, אינסטגרם, טיק-טוק וכו'.

לעוד המלצות צפייה הצטרפו לקבוצת הטלוויזיה שלנו >

ואגב, כמו שאומרים ב-The Social Dilemma, רק בשני ענפים הלקוחות מכונים "משתמשים": סמים ורשתות חברתיות. גם זה אומר כנראה משהו… אבל תכניסו את זה טוב טוב לראש – אנחנו לא אשמים. אנחנו קורבן. ובכל זאת, יש לנו עדיין כוח לבחור, וככל שנבין טוב יותר איך עובדת המניפולציה, כך נבחר טוב יותר.

אתם לא קונים מוצר, אתם המוצר

ההבדל בין השינויים שעברו על האנושות ועל הכלכלה לאורך השנים לבין השינוי שחוללו הרשתות החברתיות הוא אקוטי. נכון, תמיד היו המצאות מהפכניות. אבל ההבדל התהומי נובע מכך שבעבר מוצר היה מוצר ואדם היה אדם. היום האדם הוא המוצר. 

כאמור, מדובר בסרט מקורי של נטפליקס, שהוא סרט דוקומנטרי משולב בחלקים עלילתיים. לאורך הסרט, הולכת ומתגבשת לעיני הצופים התמונה המלאה והמפחידה של המציאות שלנו כיום. אנחנו לא באמת גולשים ברשת החברתית מתוך בחירה. אנחנו נשאבים אליה באמצעות מניפולציות בלתי פוסקות שגורמות לנו להגיב לכל תמונה, שמסיחות את דעתנו מכל העיקר, שמנתקות אותנו מחיי החברה האמיתיים שלנו כדי לנהל חיי חברה וירטואליים וריקניים.

פואנטה

יש מי שדואג לזה שהמדד לאושר שלנו הוא כמה לייקים קיבלנו. יש מי שעובד בזה שנאבד את יכולת הריכוז שלנו. יש מי שמקבל משכורת עתק כדי שלא נרצה יותר לקרוא ספר. יש מי שהייעוד שלו בחיים הוא שלא נדבר יותר אחד עם השני. יש מי שלומד קורסים יוקרתיים באוניברסיטה כדי שנצמצם את יכולת הביטוי שלנו לאוסף של כמה אייקונים באמצעות אימוג'י טיפשי. יש מי שמפתח עוד ועוד שיטות כדי שנראה יותר ויותר מסרים מפלגים ומסיתים – כי רק ככה נגיב ונהיה יותר מעורבים.

ואנחנו נופלים. צונחים. שוקעים לתוך עולם מעוות של שנאה – שנאה לאחר ושנאה לעצמנו. אחד הנתונים המזעזעים בסרט הוא הגידול החד במספר ההתאבדויות בקרב נערות בארצות הברית בשנים האחרונות – בעיתוי מקביל לזה שבו צמחו הרשתות החברתיות. נתון אחר מגיע ממנתחים פלסטיים, אשר מספרים על ביקוש גדול בקרב צעירים לניתוחים שיהפכו אותם לדומים יותר לדמויות הפיקטיביות שהפילטרים באינסטגרם ובסנפצ'אט מייצרים.

אנחנו חשופים לפיק ניוז שמעצבים לא רק את התודעה הפרטית שלנו, אלא את גורל העולם. אנחנו מאבדים אמון. אנחנו מקבלים תמונת מצב מעוות כאשר כל הפיד שלנו מתמלא רק במידע שאנחנו רוצים לראות ומייצרם לעצמנו דימוי מעוות של המציאות – כי המציאות מורכבת יותר וכוללת הרבה יותר דעות מאלה אנחנו נחשפים להן.

מסכי עשן: המלכודת הדיגיטלית – אפשר לצאת מהמלכודת?

הסרט The Social Dilemma הוא סרט די מדכא, אבל כדאי לצפות בו עד הסוף. כדאי לצפות בו עד הסוף, כי בדקות האחרונות של הסרט תקבלו זריקת אופטימיות ורשימת טיפים שיעזרו לכם להתמודד עם המלכודת הדיגיטלית. כדאי לצפות בו עד הסוף, כי שם תשמעו מאותו בכיר בפייסבוק לשעבר שהוא אוסר בתכלית האיסור על הילדים שלו להיחשף לרשתות חברתיות – והוא יודע למה.

בין הטיפים שתקבלו שם, יש המלצות שאולי חשבתן עליהן לבד אבל לא מימשתם – כמו לא להכניס את הסמארטפון לחדר השינה, או לסכם עם הילדים שלכם מהי מסגרת הזמן שבה הם רשאים להיות מול המסך.

כדאי לצפות בסרט "מסכי עשן: המלכודת הדיגיטלית" מההתחלה ועד הסוף, כי הסיום די אופטימי. אותם בכירים לשעבר, שאחראים במידה רבה למלכודת הזאת, הם אלה שגם מציעים דרכים לחלץ אותנו מרשת קורי העכביש הזאת. ההצעות האלה נוגעות גם לשינויי חקיקה הכרחיים שיגבילו את כוחן של ענקיות האינטרנט וגם להתנהגות שלנו, המשתמשים. המסר הוא: "אנחנו ידענו ליצור את המפלצת הזאת, ואנחנו נדע גם לשלוט בה".

 

היה לכם מעניין? שתפו חברים! ואל תשכחו לפרגן לנו בלייק כאן למטה, זה ממש חשוב לנו…

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

קראו עוד חדשות צרכנות באתר פואנטה




מעוניינים לפרסם בפואנטה?
השאירו פרטים וקבלו דרך קיצור ללקוחות שלכם!






    דפנה הראל כפיר
    דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
    תגובות: 0

    נגישות