עמלות כספומטים פרטיים: לא תאמינו כמה עולה לכם להוציא כסף

עמלות כספומטים פרטיים: לא תאמינו כמה אתם משלמים כדי להוציא כסף

אם אתם צריכים כסף מזומן, כדאי שתשימו לב היכן אתם מוציאים אותו. עמלות כספומטים פרטיים מגיעות ל-10 ש"ח. ולמה זה קורה? כי הבנקים סוגרים סניפים

סגירת סניפי בנק
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

 

האם אתם יודעים כמה עולה לכם להוציא כסף בכספומט? הכסף הוא אמנם הכסף שלכם, שאתם הפקדתם בבנק והוא מרוויח עליו כסף, אבל עבור הזכות להוציא אותו אתם משלמים לא מעט. אם אתם מוציאים כסף בכספומט פרטי, אתם משלמים כמעט 10 שקלים עבור כל סכום שאתם מוציאים. איך? כ-6-8 ש"ח עמלת כספומט פרטי + 1-2 ש"ח עמלה לבנק. במילים אחרות, עמלות כספומטים פרטיים הן עמלות כפולות.

כיום יש 4,600 כספומטים פרטיים ויש 2,400 כספומטים בנקאיים – אשר חלקם מוגדרים "כספומט מרוחק" מהסניף ובהם מותר לבנק לגבות עמלה גבוהה של 5 ש"ח.

במילים אחרות, הכספומט הבנקאי הסמוך לבנק זול יותר, ועמלת המשיכה בו עולה כ-1-2 ש"ח – אבל יש הרבה פחות כספומטים בנקאיים כאלה ככל שהשנים חולפות.

יש לא מעט אנשים שאין להם שום יכולת להגיע לכספומט בנקאי זול, והם מוצאים את עצמם מוציאים כסף בכספומטים פרטיים כמה פעמים חודש. מדובר בהוצאה של עשרות שקלים בחודש, לפעמים מאות – רק בשביל שיהיה להם כסף מזומן.

מספר הכספומטים הפרטיים נסק, והעמלות איתו. מקור: הכנסת

עמלות כספומטים פרטיים

 

התוצאה היא שהרבה מאוד אנשים נאלצים להוציא כסף בכספומטים הפרטיים היקרים. התהליך הזה תופס תאוצה, מפני שהבנקים סוגרים עוד ועוד סניפים. בדרך כלל בסניף בנק יש כמה כספומטים, וכאשר הוא נסגר – הלקוחות נפגעים גם בהיבט של זמינות הכספומטים. הנפגעים העיקריים הם כמובן המבוגרים, שלעתים אין להם רכב והם נאלצים להוציא כסף בכספומט הפרטי הזמין שנותר.

עמלות כספומטים פרטיים וכספומטים מרוחקים – רק הלקוחות מפסידים

חשוב להסביר כי הבנקים לא יכולים לסגור סניפים מתי שמתחשק להם ובכל מקום שמתחשק להם. כפי שפרסמנו בעבר, נדרש אישור של בנק ישראל לסגירת סניפי בנק. אולם, מסתבר שהפיקוח על הבנקים מאשר את רוב רובן של בקשות הסגירה. למעשה, מאז 2016 אושרו הרוב המכריע של הבקשות של הבנקים לסגירת סניפי בנק!

בדיון בוועדת הכלכלה שהתקיים בנושא, ניסתה עודדה פרץ, סגנית המפקח על הבנקים, להציג נתונים חיוביים כאילו בנק ישראל דואג ללקוחות. לדבריה, כאשר סניף בנק נסגר, הוא חייב לפתוח כספומט במקום. חברי הכנסת זעמו על הצגת הדברים ושאלו מדוע רק כספומט אחד: "אם אתם מדברים על דיגיטציה למה לא לפתוח 5 כספומטים כשסוגרים סניף בנק? הרי העלויות של אחזקת הסניף נחסכות", אמר יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון.

אחת האזרחיות שהוזמנו לדיון ציינה כי בירושלים לבדה יש כ-200,000 תושבים שהפכו מנותקים משירותי בנק, והדגישה כי אמנם יש פגיעה באזרחים ותיקים – אבל לא רק הם נפגעים ולא רק שכונות חלשות נפגעות.

הבנקים מרוויחים פעמיים

נתון מדהים שהעלה ח"כ ביטון בוועדה הוא שכ-76% משוק הכספומטים הפרטיים נשלט בידי חברת כספונט, שהיא חברה פרטית אשר 10% ממנה נמצא בבעלות בנק דיסקונט, ו-10% בבעלות חברת האשראי כאל. חברת כאל עצמה נשלטת בחלקה ע"י בנק דיסקונט.

במילים אחרות, בנק דיסקונט מרוויח כמה וכמה פעמים ממשיכת כספים מעמלות הכספומטים הכספיים.

למרות זאת, ברשות התחרות הנושא הזה כרגע אינו מטופל.

המהפכה הבנקאית בחיתולים, עמלות הכספומטים הפרטיים בשמיים

ישראל והעולם כולו נמצאים בתקופת ביניים, שבה חלק גדול מהאוכלוסייה עדיין זקוק לשירותי בנק פרונטליים ונפגע מסגירת סניפי בנק. אמנם, פעולות רבות ניתנו לביצוע באופן דיגיטלי, כמו הפקדת צ'ק באמצעות צילום בסלולרי ועוד, אך עדיין יש פעולות שבהן הלקוחות מעדיפים לשוחח עם נציג אנושי.

פואנטה בטלגרם

לכן, כדאי מאוד שהצרכנים ינצלו את הרפורמה שמאשרת מעבר מבנק לבנק בלחיצת כפתור ולא יהססו לבחור בבנק שמסוגל לתת להם שירות טוב יותר. שווה לשקול גם את המעבר לבנקים החדשים שמבטיחים שקיפות והוגנות רבה יותר (היכנסו לכתבה מה ההבדל בין הבנק הדיגיטלי הראשון לבנק אופק? מדריך למהפכה הבנקאית).

מדינת ישראל אמנם מעדיפה למנוע ככל האפשר ולכן גם החמירה את חוק המזומן, אבל עדיין זהו אמצעי תשלום שרוב האנשים משתמשים בו רוב הזמן. זאת, במקביל להתפתחות אפליקציות תשלום כמו ביט, הארנק הדיגיטלי של גוגל פיי ואפל פיי ועוד. בתחנות הדלק, חלק מהצרכנים משתמשים באפליקציית yellow, אפליקציית דלק ועוד.

למרות הקצב המהיר של חדירת תשלומים דיגיטליים, כסף מזומן הוא עדיין קריטי לעצמאות כלכלית וטוב תעשה מדינת ישראל אם תגן על האזרחים, במיוחד אזרחים ותיקים, שזקוקים לכסף מזומן זמין ונגיש.

 

 


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות