כמה מותר לשלם במזומן ומהן הסנקציות על מפרי חוק?

כמה מותר לשלם במזומן ומהן הסנקציות על מפרי חוק?

המדינה נכנסת עמוק יותר לכיס עם החמרת חוק המזומן. אז כמה מותר לשלם במזומן, החל ממתי ומהו הדין כשמדובר במכירת רכב?

כמה מותר לשלם במזומן
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

 

מדינת ישראל הולכת ומצמצמת את השימוש במזומן, כשהמטרה היא להילחם בהון השחור. אז כמה מותר לשלם במזומן? עיון בנוסח ההחלטה שהתקבלה מגלה שהסכום המירבי צנח. לאחר עדכון חוק המזומן, מי שישלם או יקבל סכום של יותר מ-6,000 ש"ח במזומן יהיה בגדר עבריין החשוף לעונש.

נזכיר כי חוק המזומן הוא לא חוק חדש, אך הרחבתו תהפוך אותו להרבה יותר מוחשי ומשמעותי. השלב הראשון של חוק המזומן נכנס לתוקף כבר ב-2019, ובחודש אוגוסט 2022 ייכנס לתוקף השלב השני, אשר אושר בוועדת הכספים של הכנסת.

הרחבת החוק היא תוצאה של החלטת ממשלה שהתקבלה לאחרונה להצמיד את החוק לתקציב החדש.

 

החוק לא מאפשר לתת צ'ק פתוח וקובע הגבלות מרחיקות לכת על תשלום במזומן. לפי החוק, כל סיטואציה, למעט רכישת רכב שבה יש הסתייגות, כלולה תחת מגבלות המזומן. ולא מדובר רק בעסקאות בין מוכרים לקונים, אלא גם בין אנשים פרטיים וגם כשמדובר במתנה.

חוק המזומן החדש: מהו הסכום המירבי שמותר לקבל / לשלם במזומן?

נכון להיום, עד שייכנס השלב השני של חוק המזומן לתוקף, מותר להעביר במזומן 15,000 ש"ח כאשר מדובר בתשלום שכר עבודה, תרומה או אפילו הלוואה. גובה התשלום או מתנה בין אנשים פרטיים יכול להגיע ל-50,000 ש"ח.

פואנטה בטלגרם

לפי החוק, בשלב הבא של חוק המזומן, אשר ייכנס לתוקף באוגוסט 2022, גובה הסכום המותר יצנח ל-6,000 ש"ח בלבד. זאת, כאשר אחד המעורבים הוא עוסק ומדובר בעסקה, תשלום שכר עבודה, תרומה או הלוואה.

הסכום המותר לתשלום במזומן לאדם שאינו עוסק, בעניין עסקה, תשלום שכר עבודה, תרומה או הלוואה, יעמוד על 15,000 ₪ במקום 50,000 ₪ (חוץ מעסקה לרכישת כלי רכב שהסכום המותר לגביו יישאר 50,000 ₪)

קנס על הפרת חוק המזומן

ועדת הכספים של הכנסת אישרה לא רק את הפחתת הסכומים, אלא גם קנסות.

  • אדם שיפר את החוק ויקבל שכר עבודה במזומן בסכומים שבין 8,500-6,000 ₪ – ישלם קנס של 5% מסכום ההפרה.
  • אדם שיפר את החוק ויקבל כסף מזומן בנסיבות אחרות, ישלם קנס גבוה יותר בשיעור של 10%, 15% או 25% מסכום ההפרה (בהתאם לסכום העסקה).

הפחתת הסכומים תחל ב-1.8.22 ובשנתיים הראשונות תחול הוראת שעה לעניין שכר עבודה לפיה לא יוטל קנס מינהלי על עבירה לעניין שכר עבודה אלא אם נשלחה התראה; בעבירה חוזרת יוטל כפל קנס.

חוק המזומן – רקע נוסף

במשרד האוצר הציגו נתונים שלפיהם התקנות עשויות להגדיל את הכנסות המדינה ב-150 מיליון שקל בשנת 2022, וב-300 מיליון שקל משנת 2023.

זאת, משום שיישום התקנות אמור לצמצם משמעותית את הכלכלה השחורה בישראל, שמוערכת בכ-20% מהתוצר. במשרד האוצר טוענים שהכלכלה השחורה אחראית לאובדן הכנסות משמעותי, המביא להכבדת הנטל על האזרחים ההגונים משלמי המסים.

לפרטים נוספים לחצו על הקישור לחוק לצמצום השימוש במזומן.

 

היה לכם מעניין? תהיו נחמדים, פרגנו לנו בלייק כאן למטה. זה קל… 

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 
דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות