סגירת סניפי בנק: בנק ישראל אישר כמעט 100% מבקשות הבנקים לסגירת סניפים - פואנטה

סגירת סניפי בנק: בנק ישראל אישר כמעט 100% מבקשות הבנקים לסגירת סניפים

בוועדת הכלכלה נחשף כי המפקחת על הבנקים, שעליה הוטל לתת אישור לבנקים לסגור סניפים, אישרה בשנתיים האחרונות כמעט את כל 155 הבקשות

סגירת סניפי בנק
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אתם לא מדמיינים, מספר סניפי הבנק הולך ומצטמצם במהירות. סגירת סניפי בנק פוגעת קשות בקשישים ובמי שאין לו גישה לאינטרנט, ולכן כבר לפני כשנתיים יזם יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) חקיקה שמחייבת את הבנקים לקבל אישור מבנק ישראל על כל סגירת סניף. אלא שכנראה המשמעות הייתה לתת לחתול לשמור על השמנת, אחרת לא ברור כיצד ייתכן שמתוך 155 בקשות שהגישו הבנקים למפקחת על הבנקים, היא אישרה סגירה של 142 סניפי בנק ודחתה 7 בקשות בלבד.



השבוע התקיים דיון בנושא בוועדת הכלכלה, לבקשת מספר חברי כנסת – איציק שמולי (המחנה הציוני), קארין אלהרר (יש עתיד), סעיד אלחרומי (הרשימה המשותפת) ואורי מקלב (יהדות התורה), שטוענים כי גל סגירת הסניפים מהווה התעללות חמורה בקשישים, נכים ובשכבות מעוטות הכנסה. תושבת בנימינה, ענת אשד גלזר, סיפרה כי בקרוב ייסגר הסניף במושבה ואביה בן ה-77 כבר לא יעבור למהפכה הדיגיטלית ויישאר ללא מענה.

ח"כ שמולי אמר כי האזרחים הוותיקים הם דור המדבר ואינם יכולים לעבור את המסע הזה: "לא ייתכן שמשאירים אותם מאחור. מספר הבקשות המאושרות צריך לעמוד על 60-70 אחוז ולא על 90 אחוז". ח"כ אלחרומי הוסיף: "הבדואים לא מורידים אפליקציות ואין להם סניפים". ח"כ מקלב ציין כי מאז 2012 נסגרו 265 סניפים ואמר כי יש מקומות בהם נסגרו שירותי הקופה ובוטלו תיבות השירות. ח"כ אלהרר אמרה כי רוב הסניפים שנסגרים נמצאים באזורים חלשים: "הבנקים חוסכים כסף אבל הציבור לא רואה מזה כלום ושום דבר".

נציגי הבנקים: "קצב השינוי איטי וזהיר"

ומה אמרו נציגי הבנקים? מנהל קשרי החוץ באיגוד הבנקים, טיבי רבינוביץ, אמר כי פחות ופחות אנשים מגיעים לסניפים והבנקים לא יכולים להשאיר אותם ריקים רוב שעות היום. הוא הוסיף כי אין כוונה שהלקוחות יהיו שבויים או מתוסכלים וכי קצב השינוי בישראל הוא איטי וזהיר יותר ביחס לעולם.

נציגת בנק הפועלים, יעל דרומי, אמרה כי הבנק מחזיק גם סניפים שאין להם הצדקה כלכלית במצפה רמון ובירוחם, וברי רוזנברג מבנק לאומי אמר כי הבנק חשב גם עם דור המדבר במעבר לשירות דיגיטלי.

נציגי הפיקוח על הבנקים כי על כל סניף שנסגר הם דורשים מענה חלופי. התגובה של חבר הכנסת כבל הייתה חריפה: "אף אחד מאתנו לא רוצה לעצור את הקדמה אבל אפילו הקדמה לא עומדת בקצב של סגירת הסניפים. בנק ישראל והפיקוח על הבנקים רואים לנגד עיניהם קודם כל את הבנקים ולא את האזרחים".

בשורה התחתונה – האם תהיה חקיקה?

חבר הכנסת כבל הביע עמדה תקיפה שלפיה המשימה של חברי הכנסת היא לעצור את התהליך, גם אם יהיה צורך גם בחקיקה מהירה. כבל תקף את בנק ישראל ואמר כי הוא נותן את הגיבוי לבנקים ולא לאזרחים, ודרש מהפיקוח על הבנקים לראות תוכנית מסודרת של מה שנעשה לטובת הציבור.

סגנית המפקחת על הבנקים, עודדה פרץ, טענה כי הצעת החוק של היו"ר כבל היא כן אפקטיבית וכי במקומות בהם המפקחת מאשרת לסגור סניף היא דורשת חלופות שכוללות בין היתר הדרכה של קשישים וליווי דיילים ודיילות. היו"ר כבל דרש לקבל מידע מפורט על כל מה שדרש הפיקוח על הבנקים, כמה קורסים ניתנו, כמה מבואות דיגיטליות הוקמו והיכן הוצבו דיילות ודיילים וסניפים ניידים. הוא סיכם ואמר: "אי אפשר לעשות את המעבר מהמאה הקודמת למאה הבאה באבחה אחת, הסיפור הזה נגמר. לא עמדתם במה שהתכוונו. נדרסנו תחת הגלגלים של הקדמה ואם צריך נתקן את זה בחקיקה".

הדרכות העצמה דיגיטלית לאזרחים ותיקים

כפי שפורסם בפואנטה, הפיקוח על הבנקים והמשרד לשוויון חברתי מקיימים הרצאות והדרכות להעצמה בנקאית דיגיטלית לאזרחים ותיקים.

ב-23 באוקטובר התקיימו הרצאות חינם בבתי קולנוע ברחבי הארץ במסגרת פרויקט "שלישי בשלייקס", ובחודשים נובמבר-דצמבר יתקיימו הדרכות בסניפי הבנקים.

ההדרכות יתקיימו במתכונת אישית או בקבוצות קטנות, כאשר הלקוחות המבוגרים יקבלו הדרכה לגבי השירותים הדיגיטליים הקיימים בבנק בו מתנהל חשבונם, לרבות התנסות מעשית.

בהדרכות הפרטניות יועברו, בין היתר, הנושאים הבאים:

  • היכרות עם אתר האינטרנט של הבנק
  • למידה על שימוש באפליקציה של הבנק
  • מעקב אחר התנועות בחשבון באופן דיגיטלי
  • ביצוע פעולות בנקאיות במכשירים האוטומטיים: הפקדת מזומן, הפקדת שיקים ועוד.

ההרשמה להדרכות בסניפי הבנקים פתוחה לכלל האזרחים הוותיקים, גם לאלו שלא השתתפו בהרצאה במסגרת "שלישי בשלייקס".

פרטים נוספים על פעילות "העצמה בנקאית דיגיטלית", לרבות מיקום ההרצאות, שעות הפעילות ואופן הרישום לפעילות, ניתן למצוא בקישור​ או במוקד הטלפוני – 8840* שלוחה 3, או באמצעות חיפוש באינטרנט "בנקאות דיגיטלית לאזרחים ותיקים".



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות