שוק הנדל"ן מצטנן? פחות רכישות של דירה ראשונה ודירות להשקעה

שוק הנדל"ן מצטנן? פחות רכישות של דירה ראשונה ודירות להשקעה

האם העלאת הריבית עושה את שלה? נתוני הנדל"ן לרבעון השני של השנה מגלה מגמה של צינון בשוק הנדל"ן. אלה המספרים

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

הדירות בישראל עדיין יקרות בטירוף, אבל משרד האוצר מפרסם היום נתונים מעניינים שעשויים להצביע על הצטננות בשוק הנדל"ן ברבעון השני של השנה. ברבעון השני של 2022 נרכשו 27,100 דירות, ירידה חדה של 19% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד והרמה הנמוכה ביותר ברכישות אלו מאז הרבעון השלישי של 2020. בהכללת המכירות במסגרת "מחיר למשתכן" עמד מספר העסקאות על 29,900 דירות – ירידה של 20% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

פואנטה בטלגרם

את הירידה במספר העסקאות הובילו המשקיעים, כאשר סך הדירות שרכשו עמד על 5200 דירות דירות, ירידה של 31% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. כשיעור מסך העסקאות עמד משקל המשקיעים על כ-17%, נמוך בשלוש נקודות אחוז בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

לאחר רצף עליות ברכישות של דירות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2020, ברבעון השני של שנת 2022 נבלם הגידול המהיר במספר הדירות שנרכשו בשוק כדירה ראשונה. מדובר בירידה של 8.7% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

הירידה הורגשו בכל האזורים, למעט חיפה ובאר שבע, אבל גגם בבאר שבע הגידול התמתן מאוד. האזורים שהובילו את הירידה ברכישות אלו היו אזורי המרכז, ירושלים ונתניה, עם ירידות בשיעורים של כ-22%.

כמה עולה דירה ובכמה היא התייקרה? תלוי איזו, תלוי איפה

מחירה הממוצע של דירה שנרכשה באזורי הביקוש במרכז הארץ עמד על 2.6 מיליון ש"ח, עלייה של 7.1%  למחירה הממוצע של דירה שנרכשה באזורים אלו ברבעון השני אשתקד. עליה בשיעור מעט פחות גבוה נרשם במחירה הממוצע של דירה שנרכשה בשוק החופשי באזורי הפריפריה, אשר עמד על 1.4 מיליון ש"ח, גבוה ב-6.2% בהשוואה לרבעון השני אשתקד.

בפילוח גיאוגרפי בהשוואה היסטורית נמצא כי באזור ת"א רמת העסקאות בשוק החופשי ברבעון השני מדרגת רבעון זה בשליש התחתון של התפלגות העסקאות באזור זה, המיקום הנמוך ביותר מבין כל האזורים. מיקום נמוך יחסית של הרבעון השני השנה נמצא גם באזור ירושלים. מנגד, בולטים אזורי חיפה וב"ש ברמה גבוהה יחסית של עסקאות.

מבין כלל הדירות החדשות שנמכרו, רק 2800 היו במסגרת "דירה בהנחה" (מחיר למשתכן), מה שמהווה ירידה של יותר מ-22% בהשוואה לאשתקד.

הצינון בשוק הנדל"ן מורגש בעיקר במרכז… עוברים לפריפריה

נתון מסקרן מאוד שעולה מהדוח הוא התחזקות הפריפריה. הירידה במספר העסקאות בשוק החופשי באזורי הפריפריה ה ייתה מתונה משמעותית מאשר באזורי הביק וש במרכז הארץ.

בכך הגיע משקל הפריפריה בסך העסקאות ל-45.2% ,השיעור הגבוה ביותר לפחות מאז תחילת שנות האלפיים.

עליית הריבית מתחילה להשפיע?

בחודשים האחרונים התייקרה בחדות ריבית בנק ישראל, מה שמשפיע ישירות על רוכשי הדירות המתבססים על משכנתאות. עליית הריבית נמצאת בעיצומה ובבנק ישראל כבר הבהירו שצפויות עוד עליות נוספות לאורך תקופה ממושכת, ולכן יש הערכה שהצינון בשוק הנדל"ן גם הוא לא הגיע לנקודת הסיום.

נזכיר כי על רקע עליית הריבית על המשכנתאות, בנק הפועלים מציע כעת למי שכבר יש לו משכנתא במסלול פריים הצעה שיכולה להקל על ההחזר החודשי בטווח הקרוב. כל הפרטים בכתבה על הצעה לבעלי משכנתא בבנק הפועלים. בכל מקרה, למי שנוטל עכשיו משכנתא, נמליץ לעשות השוואת משכנתאות – והיום זה קל מתמיד.

היה לכם מעניין? לחצו כאן ופרגנו לנו בלייק. זה קל… 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות