הריבית עולה ותמשיך לעלות: כך זה ישפיע עליכם

הריבית עולה ותמשיך לעלות: כך זה ישפיע עליכם

לראשונה מאז שנת 2018, בנק ישראל העלה את הריבית – והוא צפוי להמשיך להעלות אותה לפחות בשנה הקרובה. כמה זה יעלה לכם?

העלאת ריבית
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

 

לאחר שנים של ריבית אפסית, בנק ישראל משנה מדיניות ומעלה את הריבית ברבע אחוז, ל-0.35%. זוהי עלייה ראשונה אבל לא אחרונה. בתוך שנה, עד אפריל 2023, צפויה הריבית לעלות ל-1.5% – זאת על פי התחזית של בנק ישראל. המטרה היא לבלום את האינפלציה ואת עליית מחירי הדירות, אשר זינקו בכ-13% בעת האחרונה. ומה איתנו? כמעט כל אחד מאיתנו ירגיש את השפעת העלייה הזאת, בפרט מי שיש לו משכנתא, הלוואה לרכב או מינוס בבנק, מפני שהוא ישלם יותר. מי שיש לו פיקדון שקלי, ייהנה מתשואה קצת יותר גדולה.

כמובן, הפועל היוצא של העלאת ריבית בנק ישראל היא עלייה של ריבית הפריים. עד כה היא עמדה על כ-1.6%, וכעת היא תעמוד על כ-1.85%.

מתכננים לקחת משכנתא? כך תשפיע עליכם עליית הריבית

מבחינת הישראלים הרבים שיש להם משכנתא או שהם עומדים לקחת משכנתא, להחלטת בנק ישראל יש משמעות גדולה. למעשה, המשכנתא תתייקר גם במסלול צמוד המדד וגם בגלל ריבית הפריים שעולה.

אמנם, בשלב הנוכחי ההתייקרות תתבטא בכמה עשרות שקלים לחודש – אבל ככל שהריבית תעלה, הנטל יגדל. כך למשל, התוספת עבור משכנתא ל-20 שנה שבה חלק הפריים עומד על כ-400,000 ש"ח תעמוד כעת על כ-45 ש"ח בחודש, אבל כאשר הריבית תעלה ל-1.5%, ההחזר כבר יתייקר משמעותית בכ-260 ש"ח לחודש.

במסיבת העיתונאים של בנק ישראל אמר הנגיד, פרופ' אמיר ירון, כי ההערכה היא שיכולת ההחזר לא תיפגע כתוצאה מעליית הריבית, משום שמלכתחילה תנאי קבלת משכנתא בארץ הם תנאים שמרניים.

עם זאת, ההמלצה של יועצי המשכנתאות לזמן הקרוב היא להימנע מחשיפת יתר למסלול הפריים.

אגב, בינואר 2021 בנק ישראל שינה את ההנחיות לגבי משכנתא בריבית פריים. הבנק הסיר את ההנחיה שהגבילה את מתן המשכנתא במסלול פריים לשליש בלבד. עד אז מותר היה לקחת עד שליש מהמשכנתא בריבית פריים, ולאחר השינוי הלווים יכולים היו לבחור לקחת עד 2 שלישים מהמשכנתא בריבית פריים (את השליש הנותר חובה לקחת בריבית קבועה).

מי שעשה זאת אז, יספוג כעת התייקרות גדולה יותר. בעבור 800,000 ש"ח ל-20 שנה, הוא יספוג התייקרות של כ-90 ש"ח בחודש.


היה לכם מעניין? לחצו כאן ופרגנו לנו בלייק. זה קל… 


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות