אם יש לכם רכב חדש, במיוחד רכב SUV, רכב חשמלי או רכב היברידי, אתם בסיכון מוגבר לגניבה. אבל גם אם יש לכם כמעט כל רכב אחר ואתם גרים בכל מקום אחר, יש סבירות שתקומו בבוקר ולא תמצאו את הרכב בחניה. כאילו שחסר לנו ממה לדאוג, יש לנו גם סיבה טובה לדאוג שהמכונית שלנו תיגנב – לאור גידול של 37% בגניבות הרכב ברבעון אחד בלבד (!). גנבי הרכב לא ממש סופרים את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שנכנס לתפקידו עם הבטחה למשילות ולביטחון אישי. בשנת 2024 נמשכה העלייה בגניבות הרכב, שאפיינה גם את שנת 2023.
הגנבים מנצלים את הפרצות בכבישים ראשיים כמו כביש 5 ו-כביש 443, שהפכו לאוטוסטרדות להברחת רכבים גנובים לשטחי הרשות הפלסטינית, עם מעל 70% מהגניבות בגוש דן שנעשות דרך נתיבים אלה.
>> רגע, לפני שאתם ממשיכים – לחצו כאן ועקבו אחרי הערוץ של פואנטה בטלגרם. יש שם עדכונים חשובים >
גניבת רכב:
הגנבים אוהבים מכוניות חדשות
אזור המרכז עדיין מוביל עם 44% מהגניבות – ותל אביב העיר הכי מועדת לפורענות. פתח תקווה וראשון לציון רשמו עלייה חדה של כ-80% בניסיונות גניבה, מה שהביא את פתח תקווה למקום השני עם 11% מהגניבות. במקביל, אזור הצפון רשם גידול של פי שניים בניסיונות הגניבה.
גנבי הרכב לא בוחלים בשום רכב, בשום מקום ובשום שיטה, אבל נתוני חברות פוינטר ואיתוראן מגלים שהם פיתחו חיבה לרכב חשמלי (כ-10% מהגניבות) ולרכב חדש (כ-20% מהגניבות). חלק לא מבוטל ממכוניות שנגנבו בשנת 2024 היו ממודל… 2024! כמו כן, נמשכה ברבעון הרביעי המגמה של ניסיונות גניבת רכב משנת מודל 2023 (21% מכלל ניסיונות הגניבה). התופעה מוסברת בכך שחלק גדול מהגניבות לא מבוצעות לצורך חלקי חילוף, אלא לטובת מכירת הרכבים עצמם לשימוש אישי בשטחי הרשות הפלסטינית. לרכבים החשמליים וההיברידיים שהפכו להיות פופלאריים בשנתיים האחרונות ישנה תרומה לגידול זה.
הנתונים הללו מציירים תמונה מטרידה, כשהגנבים מתוחכמים יותר, מצוידים במשבשי תקשורת, ומפזרים את ניסיונות הגניבה לאורך כל שעות היום – מה שהופך את גניבת הרכב לאחת הבעיות המרכזיות שממשיכה לאיים על הביטחון האישי והרכוש בישראל.
סוגי הרכבים שנגנבו (נתוני 2024):
נתוני רכבים 2023-2024
איזה רכב הכי גניב? נתוני פוינטר
סוג רכב | אחוז בשנת 2023 | אחוז בשנת 2024 | שינוי באחוזים |
---|---|---|---|
ג’יפונים ורכבי פנאי שטח | 42% | 38% | ירידה של 9% |
רכבים פרטיים היברידיים | 15% | 20% | גידול של 33% |
רכבים פרטיים חשמליים | 1% | 8% | גידול משמעותי |
רכבים פרטיים מנוע בעירה | 15% | 12% | ירידה של 20% |
רכבים מסחריים | 10% | 8% | ירידה של 20% |
משאיות | 4% | 3% | ירידה של 25% |
כלי צמ”ה | 1% | 1% | ללא שינוי |
דו-גלגלי | 12% | 10% | ירידה של 16% |
נתוני איתוראן מעט שונים:
פילוח הגנבות לפי סוגי רכב בשנת 2024 נראה שם כך: 49% ג’יפים וג’יפונים , 31% רכב פרטי, 11% אופנועים, 6% רכב מסחרי, 2% משאיות, 1% כלי צמ”ה.
גניבות רכב = טרור בתחפושת
תופעת גניבת הרכב היא למעשה סוג של טרור כלכלי נגד אזרחי ישראל, מכיוון שרובן המכריע של הגניבות מתבצע על ידי כנופיות פלסטיניות מהשטחים.
אין מצב שאתם לא עוקבים אחרינו עדיין באינסטגרם. תוסיפו לנו עוקב 🙂 לחצו כאן
הגנבים מנצלים פרצות בגדרות ובמחסומים, ומעבר חלק במחסומים עם לוחיות רישוי צהובות מאפשר להם להעביר את הרכבים הגנובים בקלות לשטחי הרשות, במיוחד בשעות היום.
גניבות לפי ערים ואזורים (נתוני פוינטר לשנת 2024):
• אזור תל אביב והמרכז – עם 41% מסך ניסיונות הגניבה ביחס ל-30% בשנת 2023 (תרמו לעלייה – הערים ראשון לציון, פתח תקוה וראש העין). גידול של 36%.
• אזור השרון – עם 15% מסך ניסיונות הגניבה ביחס ל-18% בכל שנת 2023. קיטון של 20%.
• אזור השפלה – עם 23% מסך ניסיונות הגניבה ביחס ל-21% בכל שנת 2023. גידול של 9%.
• אזור ירושלים והסביבה – עם 5% מסך ניסיונות הגניבה ביחס ל-9% בכל שנת 2023. קיטון של 44%.
• אזור הצפון – עם 7% מסך ניסיונות הגניבה ביחס ל-8% בכל שנת 2023.
• אזור הדרום – עם 9% מסך ניסיונות הגניבה ביחס ל-14% בכל שנת 2023. קיטון של 34%.
אזור/עיר | פוינטר | איתוראן |
---|---|---|
תל אביב | 14% | 16% |
פתח תקווה | 10% | 7% |
ראשון לציון | 9% | 6% |
כפר סבא | 5% | 3.5% |
נתניה | 3% | 3.5% |
באר שבע | 3% | 3.5% |
שיטות הגניבה הנפוצות
הגנבים משתמשים בשיטות מתוחכמות יותר מאי פעם. רוב הגניבות מתבצעות תוך שימוש במשבש סלולרי. המשבש פולט אותות רדיו שמפריעים לאותות הסלולריים ולמערכת ה-GPS של הרכב, ובכך מונעים מהמערכות לשלוח התראות בזמן אמת או לאפשר מעקב אחר מיקום הרכב. מדובר בטכנולוגיה שמאפשרת לגנבים לפעול בצורה אפקטיבית מבלי לחשוף את מיקומם.
הדבר מעיד על כנופיות מאורגנות ומתוחכמות עם ציוד אלקטרוני יקר, המסופק על ידי משפחות פשע בעלות מגרשי פירוק המכוניות.
שיטה נוספת שממשיכה להיות נפוצה היא שכפול מפתח דרך שקע OBD. שקע זה הוא ממשק סטנדרטי ברכבים מודרניים, המאפשר למכונאים ואנשי שירות לגשת למחשב הרכב לצורך אבחון תקלות. גנבי רכב מנצלים את השקע הזה, מתחברים אליו באמצעות מכשירים אלקטרוניים ייעודיים, ומשתמשים במידע שנמצא במחשב הרכב כדי לקודד מפתח חדש.
במהלך התהליך, הגנבים מצליחים “להשתלט” על מערכת הנעילה וההפעלה של הרכב, ומשדרים לרכב מפתח חדש שמוחלף על פני המפתחות המקוריים. כך, הרכב מזהה את המפתח המזוייף כמפתח חוקי ומאפשר את הפעלת הרכב. התהליך כולו מתבצע במהירות וללא צורך בפריצה פיזית לרכב, מה שהופך אותו למועדף על הגנבים.
בנוסף, 32% מהגניבות מתבצעות על ידי תקיפה אלימה של מערכות הרכב, כגון החלפת מחשב הרכב או ניתוק מערכות המיגון הפיזיות. גם השימוש במשכפל אלחוטי מהווה כ-8% מהגניבות. בשיטות נוספות כוללות גניבת מפתח מבית הלקוח (5%) או גניבה על ידי מורשה שקיבל גישה חוקית לרכב (6%).
שיטת גניבה | אחוז מסך הגניבות |
---|---|
משבש סלולרי | 80% |
שכפול מפתח (OBD) | 45% |
תקיפה ישירה של מערכות | 37% |
גניבה על ידי מורשה | 5% |
גניבה בשיטת “דאבל” | 4% |
גניבות לאור יום
תופעת גניבות רכב בכל שעות היום ממשיכה כרגיל. בעבר, רוב ניסיונות הגנבות היו בשעות המאוחרות של הלילה עם תנועה דלילה של כוחות שיטור ואכיפה, כיום הגנבות מפוזרות באופן כמעט שווה לאורך כל חלקי היום ולא חשש של חוליות הגנבים. מדובר על גידול של מאות אחוזים בניסיונות גניבה בשעות היום לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
אילן גולדשטיין, מנכ”ל פוינטר, מתאר את המצב: “שנת 2024 התאפיינה בהמשך גידול בנסיונות גניבת רכב בישראל, לצערנו עם עלייה במקרים שבהם גנב הרכב הופך ל’פצצה מתקתקת’ על הכביש, בנהיגה נגד התנועה וגרימת הרג של חפים מפשע. גניבות רכב הן פיגוע כלכלי ובטחוני כאחד.”
הלו, למישהו אכפת מהצרכנים?
גניבות הרכב נמצאות בעלייה כבר כמה שנים בלי שממשלת ישראל או משטרת ישראל מטפלות בבעיה. התקופה היחידה שבה הייתה התמתנות הייתה ממש בתחילת המלחמה, כתוצאה מהפריסה המוגברת של כוחות הביטחון בקו התפר. זו ההוכחה שנוכחות של המשטרה היא הכלי הכי אפקטיבי – אבל במשטרה כנראה מתמקדים בדברים אחרים.
לפי חברת איתוראן, העלייה החדה בגניבות הרכב נובעת ממחסור חמור בחלקי חילוף לרכבים.
העלייה החדה בגניבות הרכב בשנים האחרונות משפיעה באופן ישיר על עליית מחירי הביטוח בישראל. בדיון שנערך בוועדת הכלכלה בכנסת, נחשף שמספר התביעות בגין גניבות רכב הוכפל מ-4,000 בשנת 2020 ל-8,500 בשנת 2022, מה שהוביל לכך שחברות הביטוח נאלצו לשלם כ-700 מיליון ש”ח לתביעות בשנת 2022 – סכום כפול מהשנה הקודמת.
העלייה בגניבות גורמת לחברות הביטוח להקשיח את דרישות המיגון לרכבים, מה שמוסיף לנטל הכלכלי על בעלי הרכבים.
4 תגובות
הנהגים הישראלים אימפוטנטים ! צריך להפסיק לשלם ביטוח ולהתקין ברכב בעזרת הכסף שנחסך אמצעים יעילים למניעת גניבות. לא אלקטרוניים – כי את זה הגנבים מפצחים בקלות. רק מכניים, ברזליים, חכמים ומתוחכמים. הבעיה שהנהג הממוצע עצלן מכדי להפעיל את ההגנה בסוף כל נסיעה. לי יש שיטה יעילה מאד ואני ישן בשקט.
לא אתפלא אם הגניבות הם לא בעידוד חברות הביטוח יבואני הרכב ומשרד התחבורה
לכל אדם שרכבו נגנב , יש להגיש תלונה למס רכוש בגין פעולת איבה , ככה “נעודד” את הממשלה המנותקת הזו , להתחיל לפעול.
הענין הוא לא לגבי גניבה. אם לא תעשה ביטוח לרכב מה יקרה כשתהיה תאונה. התיקון עלותו גבוהה מאד יחסית לביטוח כי חלקי החילוף התייקרו