אם יש לכם רכב חדש, במיוחד רכב SUV או חשמלי, אתם בסיכון מוגבר לגניבה. אבל גם אם יש לכם כמעט כל רכב אחר ואתם גרים בכל מקום אחר, יש סבירות שתקומו בבוקר ולא תמצאו את הרכב בחניה. כאילו שחסר לנו ממה לדאוג, יש לנו גם סיבה טובה לדאוג שהמכונית שלנו תיגנב – לאור גידול של 37% בגניבות הרכב ברבעון אחד בלבד (!). גנבי הרכב לא בוחלים בשום רכב, בשום מקום ובשום שיטה, אבל נתוני חברת פוינטר מגלים שהם פיתחו חיבה לרכב חשמלי (כבר כ-10% מהגניבות) ולרכב חדש (כבר 20% מהגניבות). הגנבים מנצלים את הפרצות בכבישים ראשיים כמו כביש 5 ו-כביש 443, שהפכו לאוטוסטרדות להברחת רכבים גנובים לשטחי הרשות הפלסטינית, עם מעל 70% מהגניבות בגוש דן שנעשות דרך נתיבים אלה.
אזורים כמו פתח תקווה וראשון לציון רשמו עלייה חדה של כ-80% בניסיונות גניבה, מה שהביא את פתח תקווה למקום השני עם 11% מהגניבות. במקביל, אזור הצפון רשם גידול של פי שניים בניסיונות הגניבה, למרות הלחימה. אזור המרכז עדיין מוביל עם 44% מהגניבות.
הנתונים הללו מציירים תמונה מטרידה, כשהגנבים מתוחכמים יותר, מצוידים במשבשי תקשורת, ומפזרים את ניסיונות הגניבה לאורך כל שעות היום – מה שהופך את גניבת הרכב לאחת הבעיות המרכזיות שממשיכה לאיים על הביטחון האישי והרכוש בישראל.
<< חברים, אתם בטלגרם? עקבו אחרינו וקבלו מידע בלעדי 🙂 לחצו כאן >>
גנבי הרכב לא ממש סופרים את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר – שנכנס לתפקידו עם הבטחה למשילות ולביטחון אישי. בשנת 2024 נמשכה העלייה שאפיינה גם את שנת 2023.
גניבות הרכב נמצאות בעלייה כבר כמה שנים בלי שממשלת ישראל או משטרת ישראל מטפלות בבעיה. התקופה היחידה שבה הייתה התמתנות הייתה ממש בתחילת המלחמה, כתוצאה מהפריסה המוגברת של כוחות הביטחון בקו התפר. זו ההוכחה שנוכחות של המשטרה היא הכלי הכי אפקטיבי – אבל במשטרה כנראה מתמקדים בדברים אחרים.
גניבות רכב = טרור בתחפושת
פלסטינים מבריחים רכבים בכביש 5 ובכביש 443
תופעת גניבת הרכב היא למעשה סוג של טרור כלכלי נגד אזרחי ישראל, מכיוון שרובן המכריע של הגניבות מתבצע על ידי כנופיות פלסטיניות מהשטחים.
נתוני החברות פוינטר ואיתוראן מראים כי כביש 5 וכביש 443 הפכו לצירי הברחה עיקריים לרכבים גנובים, כאשר 70% מהגניבות בגוש דן עוברות דרך כביש 5 לכיוון רמאללה, טול כרם וקלקיליה. כ-25% מהגניבות התבצעו דרך כביש 443 לכיוון רמאללה.
אין מצב שאתם לא עוקבים אחרינו עדיין באינסטגרם. תוסיפו לנו עוקב 🙂 לחצו כאן
הגנבים מנצלים פרצות בגדרות ובמחסומים, ומעבר חלק במחסומים עם לוחיות רישוי צהובות מאפשר להם להעביר את הרכבים הגנובים בקלות לשטחי הרשות, במיוחד בשעות היום.
תל אביב, נתניה ועוד
לפי נתוני פוינטר, תל אביב עדיין מובילה עם 16% אך רושמת ירידה של 11% ביחס לרבעון השני של השנה. פתח תקווה וראשון לציון בגידול משמעותי של כ-80% עם 11% ו -9% בהתאמה מסך הגניבות בישראל ביחס לרבעון השני של השנה. כפר סבא מפנה את מקומה לנתניה שעומדת על 5% מסך הגניבות לרבעון זה.
שימוש בטכנולוגיות כמו משבשי תקשורת ממשיך לאפשר להם לשבש את מעקב הרשויות ולהבריח את הרכבים ללא חשש ממעצר.
לפי חברת איתוראן, העלייה החדה בגניבות הרכב נובעת ממחסור חמור בחלקי חילוף לרכבים.
הז’אנר החביב על גנבי הרכב: רכב SUV
לפי הנתונים העדכניים של פוינטר ואיתוראן, רכבי SUV וג’יפונים ממשיכים להוביל את רשימת הרכבים הנגנבים עם 43% מכלל הגניבות ברבעון השלישי של 2024. רכבים פרטיים, כולל רכבי בנזין והיברידיים, מהווים 23% מהגניבות, בעוד רכבים חשמליים רשמו גידול משמעותי ומהווים כעת 9% מהגניבות. רכבים מסחריים מהווים 12% מהגניבות.
גניבות רכב ברבעון השלישי של 2024
סוג רכב | אחוז מהגניבות |
---|---|
ג’יפונים ורכבי פנאי שטח (SUV) | 43% |
רכבים פרטיים (בנזין והיברידיים) | 23% |
רכבים חשמליים | 9% |
רכבים מסחריים | 12% |
משאיות | 4% |
כלי צמ”ה (ציוד מכני הנדסי) | 1% |
דו-גלגלי | 8% |
בנוסף, גניבות של משאיות ירדו ל-4%.
הנתונים מראים על ירידה בגניבות של רכבים ישנים יותר, במיוחד רכבים משנת מודל 2020 ומטה, כאשר הגנבים מתמקדים יותר ברכבים חדשים משנת 2023, שמהווים כ-20% מסך הגניבות.
אזורים מועדפים לגניבות
גניבות לפי מחוזות
על פי הדוחות המעודכנים של פוינטר ואיתוראן לרבעון השלישי של 2024, ישנם הבדלים קלים בנתוני הגניבות בין החברות, אך התמונה הכללית דומה:
- גוש דן ממשיך להוביל עם 50% מהגניבות לפי איתוראן ו-44% לפי פוינטר
- אזור השרון מגיע למקום השני עם 17% מהגניבות לפי איתוראן ו-13% לפי פוינטר
- אזור השפלה נרשם ב-10% מהגניבות לפי איתוראן, אך פוינטר מציגה עלייה משמעותית ל-23%
- אזור הדרום רשם ירידה לשני האחוזים הנמוכים – 8% לפי פוינטר ו-9% לפי איתוראן
- אזור ירושלים ומודיעין עומד על 9% לפי איתוראן
- אזור הצפון מציג עלייה דרמטית עם 8% לפי פוינטר, אך נותר על 4% לפי איתוראן
אחד מכל חמישה רכבים גנובים: מודל 2023
מודל הרכב | נתוני פוינטר |
---|---|
2023 | 20% |
2022 | 14% |
2021 | 18% |
2020 | 13% (ירידה של 15%) |
2019 | 11% (ירידה של 45%) |
לפי נתוני פוינטר ואיתוראן לרבעון השלישי של 2024, רכבים משנת מודל 2023 הם היעד המרכזי לגנבים, ומהווים כ-20% מסך הגניבות, עם עלייה של 82% לעומת הרבעון הקודם לפי פוינטר.
מכוניות משנת 2022 מהוות 14% מהגניבות לפי פוינטר, בעוד איתוראן מדווחת על 36% מהגניבות הממוקדות ברכבים משנתונים 2024-2022.
בנוסף, רכבים משנתונים 2021-2019 מהווים נתח משמעותי של 40% לפי איתוראן, ו-18% מרכבי שנת 2021 נגנבו לפי נתוני פוינטר.
רכבים משנת 2020 מהווים 13% מהגניבות עם ירידה של 15% לעומת הרבעון הקודם, ורכבים משנת 2019 מהווים 11% עם ירידה של 45% בגניבות, לפי פוינטר.
שיטות הגניבה הנפוצות
לפי נתוני פוינטר לרבעון השלישי של 2024, הגנבים משתמשים בשיטות מתוחכמות יותר מאי פעם. 85% מהגניבות מתבצעות תוך שימוש במשבש סלולרי. המשבש פולט אותות רדיו שמפריעים לאותות הסלולריים ולמערכת ה-GPS של הרכב, ובכך מונעים מהמערכות לשלוח התראות בזמן אמת או לאפשר מעקב אחר מיקום הרכב. מדובר בטכנולוגיה שמאפשרת לגנבים לפעול בצורה אפקטיבית מבלי לחשוף את מיקומם.
הדבר מעיד על כנופיות מאורגנות ומתוחכמות עם ציוד אלקטרוני יקר, המסופק על ידי משפחות פשע בעלות מגרשי פירוק המכוניות.
שיטה נוספת שממשיכה להיות נפוצה היא שכפול מפתח דרך שקע OBD, המבוצעת ב-48% מהגניבות. שקע ה-OBD (On-Board Diagnostics) הוא ממשק סטנדרטי ברכבים מודרניים, המאפשר למכונאים ואנשי שירות לגשת למחשב הרכב לצורך אבחון תקלות. גנבי רכב מנצלים את השקע הזה, מתחברים אליו באמצעות מכשירים אלקטרוניים ייעודיים, ומשתמשים במידע שנמצא במחשב הרכב כדי לקודד מפתח חדש.
במהלך התהליך, הגנבים מצליחים “להשתלט” על מערכת הנעילה וההפעלה של הרכב, ומשדרים לרכב מפתח חדש שמוחלף על פני המפתחות המקוריים. כך, הרכב מזהה את המפתח המזוייף כמפתח חוקי ומאפשר את הפעלת הרכב. התהליך כולו מתבצע במהירות וללא צורך בפריצה פיזית לרכב, מה שהופך אותו למועדף על הגנבים.
בנוסף, 32% מהגניבות מתבצעות על ידי תקיפה אלימה של מערכות הרכב, כגון החלפת מחשב הרכב או ניתוק מערכות המיגון הפיזיות. גם השימוש במשכפל אלחוטי מהווה כ-8% מהגניבות. בשיטות נוספות כוללות גניבת מפתח מבית הלקוח (5%) או גניבה על ידי מורשה שקיבל גישה חוקית לרכב (6%).
גניבות לאור יום
גם ברבעון זה לא חל שינוי בשעות הגניבה כאשר תופעת גנבות רכב בכל שעות היום ממשיכה כרגיל.
בעבר, רוב ניסיונות הגנבות היו בשעות המאוחרות של הלילה עם תנועה דלילה של כוחות שיטור ואכיפה, כיום הגנבות מפוזרות באופן כמעט שווה לאורך כל חלקי היום ולא חשש של חוליות הגנבים. מדובר על גידול של מאות אחוזים בניסיונות גניבה בשעות היום לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
הגנבים חוגגים ומחירי הביטוח עולים
העלייה החדה בגניבות הרכב בשנים האחרונות משפיעה באופן ישיר על עליית מחירי הביטוח בישראל. בדיון שנערך בוועדת הכלכלה בכנסת, נחשף שמספר התביעות בגין גניבות רכב הוכפל מ-4,000 בשנת 2020 ל-8,500 בשנת 2022, מה שהוביל לכך שחברות הביטוח נאלצו לשלם כ-700 מיליון ש”ח לתביעות בשנת 2022 – סכום כפול מהשנה הקודמת.
הנתונים הללו הובילו לעלייה של כ-30% בפרמיות הביטוח במהלך שנת 2023.
העלייה בגניבות גורמת לחברות הביטוח להקשיח את דרישות המיגון לרכבים, מה שמוסיף לנטל הכלכלי על בעלי הרכבים.
3 Responses
הנהגים הישראלים אימפוטנטים ! צריך להפסיק לשלם ביטוח ולהתקין ברכב בעזרת הכסף שנחסך אמצעים יעילים למניעת גניבות. לא אלקטרוניים – כי את זה הגנבים מפצחים בקלות. רק מכניים, ברזליים, חכמים ומתוחכמים. הבעיה שהנהג הממוצע עצלן מכדי להפעיל את ההגנה בסוף כל נסיעה. לי יש שיטה יעילה מאד ואני ישן בשקט.
לא אתפלא אם הגניבות הם לא בעידוד חברות הביטוח יבואני הרכב ומשרד התחבורה
לכל אדם שרכבו נגנב , יש להגיש תלונה למס רכוש בגין פעולת איבה , ככה “נעודד” את הממשלה המנותקת הזו , להתחיל לפעול.