רמת האמינות של בדיקת קורונה ביתית נמוכה מכפי שהובטח - תביעה ייצוגית

רמת האמינות של בדיקת קורונה ביתית נמוכה מכפי שהובטח – תביעה ייצוגית

למרות ההבטחה על האריזה לרמת אמינות של 99%, בדיקת הקורונה הביתית שמשווקת ע"י רניום הרבה פחות מדויקת. צרכן שסמך על התוצאה השלילית מגיש ייצוגית

מה רמת האמינות של בדיקת קורונה ביתית
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

 

מה הייתם מבינים אילו קניתם בדיקת קורונה ביתית בבית מרקחת והכיתוב על האריזה היה מבטיח רמת אמינות של 99%? מן הסתם, הייתם רגועים מאוד במקרה של קבלת תשובה שלילית, נפגשים עם חברים ובני משפחה וממשיכים בחייכם. אלא שתביעה ייצוגית מעלה תהיות מה רמת האמינות של בדיקת קורונה ביתית. התובע הוא אדם שסבל לאחרונה מצינון ולאור החשש שנדבק בקורונה, הלך ורכש בדיקת קורונה ביתית בסופר-פארם. הוא קרא על האריזה את ההבטחה לרמת אמינות של 99%, וסמך על התוצאה השלילית שהתקבלה. בעקבות זאת, הוא נפגש עם בני משפחה מבוגרים – ורק בדיעבד הסתבר לו שרמת האמינות של בדיקות קורונה ביתיות הרבה הרבה יותר נמוכה.




מה רמת האמינות של בדיקת קורונה ביתית? תלוי בעומס הנגיפי

התביעה הייצוגית (ת"צ 20551-08-21) הוגשה נגד היצרנית SD Biosensor, נגד חברת רניום מדיקל המייצגת אותה, ונגד סופר-פארם – שם נרכשה הבדיקה.

היא מתמקדת בשאלה מה רמת האמינות של בדיקת קורונה ביתית של החברה, כאשר התובע מתאר כי יש פער בין הכיתוב על האריזה לבין הפרטים שכתובים בעלון של משרד הבריאות בתוך האריזה – עלון שהנבדק נחשף אליו רק אחרי שרכש את הבדיקה. בנוסף, לדבריו, יש פער בין ההבטחה על האריזה לבין מה שכתוב באתר האינטרנט של יצרנית הבדיקה.

בבקשה לייצוגית, אשר הוגשה באמצעות עו"ד אהוד גרי והראל שלומי, נכתב שבאתר של היצרנית כתוב שרמת האמינות היא 82%.

עוד נכתב בבקשה שהכיתוב "באישור משרד הבריאות" מייצר מצג שווא כאילו רמת האמינות של 99% נקבעה ע"י משרד הבריאות – אך למעשה משרד הבריאות רק אישר לשווק את הבדיקה ולא קבע מה רמת האמינות שלה.

אגב באתר של חברת רניום, אשר כאמור מייצגת את היצרנית SD Biosensor, עדיין מתנוסס הכיתוב הבא ביחס לבדיקות מהירות, שהן בדיקות אנטיגן.

אמינות בדיקת קורונה ביתית

 

בבקשה לייצוגית התובע מספר כי את המידע על האמינות החלקית של הבדיקה הוא קיבל באמצעות כתבה בתקשורת, ואלמלא היה קורא אותה – הוא אפילו לא היה חושב שעליו להיבדק בדיקה נוספת.

באותה כתבה באתר YNET, אשר מצוטטת בבקשה לייצוגית, צוין שמשרד הבריאות מעריך שכ-20%-30% מהתשובות השליליות בבדיקות הקורונה הביתיות שגויות.

התובע מציין בתביעה כי המועצה לצרכנות פנתה למשרד הבריאות בקריאה להפסיק את הטעיית הצרכנים. במכתב ששלחה המועצה, היא דרשה משר הבריאות להוריד את המוצר מהמדפים ולהעלותו בחזרה למכירה רק אחרי תוספת אזהרה מתאימה על האריזה. "סימון על האריזה שלפיו הבדיקה אמינה במעל 99% מעלה חשש להטעיה חמורה, וסותר את הוראות היצרן. באתר היצרן גם קיימת אזהרה מטעמו ,שמדובר אך ורק בבדיקה ראשונית, ועל הצרכן לדעת זאת בכיתוב על האריזה", צוטט עופר פיינשטיין, מנכ"ל המועצה לצרכנות.

פואנטה בטלגרם

בעקבות כל זאת, היצרנית אספה את הבדיקות כדי לתקן את הכיתוב על האריזה – אך בימים המעטים שהבדיקה שווקה באריזה המקורית, צרכנים רבים נפגעו.

אלפי צרכנים הוטעו?

חשוב לציין שלאור התחלואה הגבוהה, צרכנים רבים מיהרו לקנות את הבדיקות הביתיות לקורונה, ולפי ההערכות תוך ימים ספורים נמכרו 10,000 בדיקות.

לעוד עדכוני קורונה לחצו כאן להצטרפות לקבוצת הפייסבוק שלנו >> 

התובע, שכאמור נחרד לגלות שהוא נפגש עם בני משפחה מבוגרים מתוך אמונה שהבדיקה אמינה כמעט לחלוטין, מגיש את הבקשה לייצוגית בשם כל הצרכנים שנפגעו והוטעו.

בדיקת קורונה ביתית – מה המשמעות שלה?

זה המקום להזכיר כי מטרתן של בדיקות קורונה ביתיות היא להוות כלי בידי הציבור לזהות קורונה, מבלי שהן מהוות מסמך מחייב כלשהו במסגרת התו הירוק או כל מסגרת אחרת. הרעיון הוא שאדם שחושד שנדבק בקורונה יוכל לבצע בדיקה עצמית, ובמידה שהתשובה חיובית, הוא ייכנס מיד לבידוד וידאג לבצע בדיקת PCR תוך 48 שעות. במשרד הבריאות מדגישים שאם הבדיקה שלילית, זה לא בהכרח אומר שלנבדק אין קורונה. לכן, יש לבצע בדיקה חוזרת.

בדיקת PCR – האמינה ביותר

נזכיר כי למרות שיש כיום בדיקת קורונה ביתית ויש גם בדיקת קורונה מהירה – שתיהן למעשה בדיקות דומות. מדובר בבדיקות אנטיגן שלא נשלחות למעבדה.

אפשר כיום לבצע בדיקת קורונה מהירה במד"א, בדיקת קורונה מהירה בביקורופא, בדיקת קורונה מהירה בטרם, בדיקת קורונה מהירה ברשת BE או בדיקת קורונה מהירה בסופר-פארם – בעלויות משתנות. היתרון הוא שהבדיקה מתבצעת על-ידי דוגם. לעומת זאת, בדיקת קורונה ביתית היא בדיקה עצמית, כך שמעבר לעובדה שהיא פחות רגישה מבדיקת PCR, קיים גם סיכוי שהבדיקה לא בוצעה נכון וזה מוריד את רמת האמינות שלה.

אם אתם רוצים להיות בטוחים יותר – עליכם לבצע בדיקת PCR. בדיקת PCR מתבצעת בכל קופות החולים, במתחמי בדיקה רשמיים של מד"א ועוד. בדיקה זו נשלחת למעבדה ולכן התשובות שלה מגיעות תוך 24 שעות ולפעמים יותר. אמנם, גם הבדיקה הזאת לא אמינה ב-100%, אבל היא הבדיקה האמינה ביותר כיום. זו גם הסיבה שבדיקת קורונה לפני טיסה היא בדיקת PCR.

אם אתם מבולבלים לגבי בדיקות קורונה, זמינות, מחירים ורמת אמינות – היכנסו לכתבה המדריך השלם לבדיקות קורונה.

 

היה לכם מעניין? תהיו נחמדים, פרגנו לנו בלייק כאן למטה. זה קל… 

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

 




מעוניינים לפרסם בפואנטה?
השאירו פרטים וקבלו דרך קיצור ללקוחות שלכם!



     

    דפנה הראל כפיר
    דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
    תגובות: 0

    נגישות