אושר סופית: המשקאות הממותקים מתייקרים, כולל משקאות דיאט. רק התירוש בחוץ

אושר סופית: המשקאות הממותקים מתייקרים, כולל משקאות דיאט. רק התירוש בחוץ

מס על משקאות ממותקים יוצא לדרך, מה שאומר שכל בקבוק קולה יעלה לצרכנים הרבה יותר, כולל קולה דיאט. כל הפרטים – בכתבה

מס על משקאות ממותקים
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מסע הלחצים של יצרניות המשקאות כשל. ועדת הכספים אישרה סופית את מיסוי המשקאות הממותקים. המשמעות היא שהמשקאות הממותקים מתייקרים משמעותית, כאשר מדובר גם במשקאות הדיאט והמיצים הטבעיים. המס על משקה ממותק יעמוד על 1 ש"ח לליטר והמס על משקאות דיאט יעמוד על 70% לליטר. זאת, החל מ-1.1.2021.

אז בכמה יתייקר בקבוק קולה?

לכאורה, בקבוק קולה ליטר וחצי אמור להתייקר בשקל וחצי, כך שבמקום כ-6.50 ש"ח הוא יעלה 8 ש"ח. עם זאת, אין שום חובה שהעלייה במיסוי תגולגל במלואה אל הצרכנים. לרשות היצרניות והיבואניות עומדת האפשרות לספוג חלק מההתייקרות.

נזכיר גם כי לאור הכנסת הבקבוקים הגדולים לחוק הפיקדון, צפויים בקבוקי ליטר וחצי ומעלה להתייקר ב-30 אגורות נוספות.

בכל מקרה, אין ספק שקופת המדינה תתפח כתוצאה מהטלת המס (ההערכה היא כי בשילוב עם המס על כלי פלסטיק, ייכנסו לקופת המדינה מיליארד שקל בשנה). התוכנית הממשלתית להורדת צריכת הסוכר תקבל כ-80 מיליון שקל מתוך הסכום הזה. ועדת הכספים של הכנסת ביקשה להוסיף עוד 40 מיליון שקל שיועברו לקופות החולים, כדי שיוכלו להתמודד טוב יותר עם המניעה והטיפול במחלת הסוכרת, ובהשמנת יתר.

למרות מסע לחצים – המשקאות הממותקים מתייקרים

נזכיר כי ההחלטה להטיל מס על משקאות ממותקים נולדה במשרד האוצר כבר לפני כמה חודשים, שבמהלכם נעשה תהליך חקיקה בכנסת. לאורך החודשים הללו הופעלו לחצים מצד יצרניות המשקאות, בראשן החברה המרכזית לייצור משקאות קלים – יצרנית קוקה קולה.

ועדת הכספים קיימה מספר דיונים בנושא ובחנה את הבקשות השונות, ביניהן הבקשה להחריג מהחוק את משקאות דיאט ומיצים טבעיים.

פואנטה בטלגרם

פרופ' ארנון רובינשטיין, שייצג בדיון את החברה המרכזית לייצור משקאות קלים (קוקה-קולה) אך בתחילה לא הצהיר על כך, טען כי "כל הממתיקים דלי הקלוריות נבדקו יותר מכל תוסף אחר בעולם ונמצאו תקינים ולא מזיקים, וניתן להשתמש בהם בלי סוף". רובינשטיין, שהיה בעברו נשיא האגודה הישראלית לסכרת, ציין כי דבריו מבוססים על סמך מחקרים שונים ברחבי העולם שמצאו כי טיפול בסוכרת ובהשמנת יתר באמצעות ממתיקים צלח בהצלחה מרובה. עוד אמר כי מדובר בהתבסס על מחקרים השוואתיים, הדיאט מהווה תחליף טוב עבור אנשים הצורכים סוכר על בסיס קבוע כמו ילדים חולי סוכרת ומבוגרים בעלי עודף משקל. לבסוף ציין כי לדעתו מיסוי הדיאט יפגע בבריאות הציבור.

למרות זאת, עמדת משרד הבריאות הייתה נחרצת, ולפיה גם אם צריכה שלמשקאות דיאטטיים פחות מזיקה ממשקאות עם סוכר, היא עדיין מזיקה – והמטרה היא לעודד שתיית מים ולא שום משקה אחר.

פרופ' רונית אנדוולט, מנהלת אגף התזונה במשרד הבריאות, אמרה כי תחליפי סוכר אמנם מאושרים לשימוש, אך גופים בינ"ל ממליצים להפחית את השימוש בהם. לדבריה, נמצא קשר בין שתייה מתוקה וממותקת לעלייה בתמותה כוללת בכלל וממחלות לב וכלי דם בפרט: "מחקר שנעשה מראה עלייה דרמטית ברמת האינסולין לאחר תוספת של שתיה מתוקה ושל מיצי פירות טבעיים".

בסופו של דבר, המשקה הממותק היחיד שהוחרג הוא תירוש – וזאת משום שמשתמשים בו לצרכי פולחן וגם אם ימסו אותו, ככל הנראה הצריכה לא תפחת.

קראו עוד חדשות צרכנות באתר פואנטה

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות