לקוח תובע את סופר-פארם אונליין: גביית תשלום על איסוף עצמי אינה מוצדקת

למה סופר פארם אונליין מרשה לעצמה לגבות תשלום על איסוף עצמי?

בקשה לייצוגית נגד סופר-פארם אונליין בטענה שרשת הפארם החזקה בארץ גובה תשלום על איסוף עצמי כדי לייקר באופן מלאכותי את התשלום

סופר-פארם אונליין
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




משלוח מסופר-פארם אונליין הפך מבחינת הרבה מאוד ישראלים לפתרון כמעט יומיומי לרכישת מוצרים לאור הסגרים הרבים והתחלואה הגבוהה. מבחינת הרשת, הקורונה היא הזדמנות פז להרגיל את הלקוחות להזמין מסופר-פארם אונליין. הלקוחות מצדם מעדיפים הרבה פעמים לחסוך את דמי המשלוח ולעשות איסוף עצמי מהסניף הקרוב לביתם. כמעט כל חנות מאפשרת כיום איסוף עצמי חינם כדי שהצרכנים יוכלו לחסוך את עלות המשלוח, אבל אם אתם רוצים לעשות איסוף עצמי מסופר-פארם – תשלמו 10 שקלים. ברשת הפארם המתחרה, BE של שופרסל, לא גובים תשלום על איסוף עצמי, וכך גם לא באתרי פארם או בבתי מרקחת אונליין.

המדיניות המוזרה של סופר-פארם אונליין

שיטת התמחור של סופר-פארם קצת מוזרה. מי שמזמין משלוח אקספרס לא משלם על איסוף עצמי. לעומת זאת, מי שמוכן לחכות ומזמין איסוף עצמי רגיל – דווקא כן משלם. למעשה, אם אתם מזמינים בסופר-פארם אונליין, תוכלו לבחור בין שלוש אפשרויות:

  • איסוף עצמי אקספרס תוך 3 שעות: חינם (זמין עבור חלק מהמוצרים).
  • איסוף עצמי רגיל מהסניף: בעלות של 10 ש"ח (חינם בקנייה מעל 99 ש"ח).
  • משלוח רגיל: בעלות של כ-30 ש"ח (מעל 249 ש"ח המשלוח חינם).

בקשה לייצוגית בנושא עלות איסוף עצמי מסופר-פארם אונליין

המדיניות של סופר-פארם מבלבלת, מפני שדווקא השירות המהיר ביותר (איסוף עצמי תוך 3 שעות מהסניף) פטור מתשלום. אלא שמסתבר שגם במקרה שתבקשו איסוף עצמי רגיל, ייתכן שתקבלו הודעה שהמוצר מוכן לאיסוף תוך שעתיים. במקרה כזה, למרות שמדובר בשירות מקביל לשירות של איסוף אקספרס – בכל זאת יגבו מכם 10 ש"ח.

פואנטה בטלגרם

לקוח שהחל להזמין דרך סופר-פארם אונליין, הגיש בקשה לייצוגית נגד סופר-פארם בנושא הזה (ת"צ 56846-01-21). בבקשה לייצוגית, שהוגשה באמצעות עו"ד אסף כהן, מוצגות כמה טענות.

1. "החיסכון המוצג לצרכן בסופר-פארם אונליין אינו אמיתי"

המחיר המוצג למוצרים בסופר-פארם אונליין נמוך יותר מאשר בסניף, והלקוח רואה הודעה שלפיה הוא חסך בקנייה סכום מסוים. אלא שלדברי התובע, מדובר בסוג של הטעיה. יש מוצרים רבים שבהם אין אפשרות לבקש איסוף אקספרס, כך שללקוח שמעוניין באיסוף עצמי אין בעצם ברירה אלא לשלם עוד 10 ש"ח. לכן, המחיר המלא שהוא משלם גבוה יותר מהמחיר שמוצג באתר כמחיר מוזל ואטרקטיבי.

2. מוצר זהה בצבע שונה – אחד באיסוף עצמי בתשלום והשני באיסוף אקספרס חינם

שימו לב לקטע מוזר. הלקוח ניסה להזמין בקבוק האכלה לתינוק בצבע מסוים, ולא הייתה לו אפשרות להזמין אותו באיסוף אקספרס חינם, אלא רק באיסוף עצמי בתשלום של 10 ש"ח. כאשר הוא החליף את צבע הבקבוק, אפשר היה לבקש איסוף אקספרס חינם.

התובע טוען שהתוספת של 10 שקלים עבור איסוף עצמי היא תוספת מלאכותית שרשת סופר-פארם גובה באופן שרירותי וללא הצדקה. למעשה, אם הרשת לא גובה תשלום על שירות אקספרס, לא ברור מדוע היא גובה תשלום על שירות שאינו אקספרס.

התובע שב ומזכיר כי המתחרה העיקרית של סופר-פארם, רשת BE לא גובה תשלום על איסוף עצמי ואפילו מציעה שירות עד הרכב ללא עלות. זאת, בזמן שכדי לאסוף את המוצר מסופר-פארם הלקוח נדרש להגיע אל הסניף, לחפש חניה ולהיכנס לחנות. הוא מוסיף שגם חנויות קטנות בהרבה לא גובות תשלום על איסוף עצמי.

סופר-פארם אונליין
צילום: דפנה הראל כפיר

 

הטענה העיקרית שלו כלפי סופר-פארם היא שלמעשה הגבייה עבור איסוף עצמי היא לא מוצדקת ומשמשת תוספת מלאכותית שמייקרת את הקנייה עבור הצרכנים. לכך הוא מוסיף שסופר-פארם מנצלת את כוחה כשחקנית החזקה ביותר בענף הפארם ולכן מרשה לעצמה לנהוג כך.

להערכת התובע, לצרכנים נגרם נזק בהיקף של כ-11 מיליון שקל בשלוש שנים, בגין כ-3000 עסקאות ביום שבן נגבו שלא לצורך 10 ש"ח עבור איסוף עצמי.

תגובת סופר-פארם: "יש מגוון אפשרויות"

מסופר-פארם אונליין נמסר בתגובה: "סופר-פארם אונליין הוא האתר היחיד המציע ללקוחותיו לבחור בין מגוון אפשרויות קבלת הקנייה: שליחות לבית הלקוח, איסוף עצמי מהסניף ושירות פיקאפ אקספרס חינם תוך 3 שעות. תשלום על איסוף נגבה בקנייה מתחת ל-99 שקלים, שכן על פי רוב הוא דורש ליקוט והובלה מהמרכז הלוגיסטי עבור מוצרים שלא נמצאים במלאי של כלל סניפי הרשת".

רשת סופר-פארם – כמעט תמיד הכי יקרה

בשלב זה עדיין מוקדם להעריך אם הבקשה לייצוגית תתקבל. חלק גדול מהבקשות לא מבשילות לתביעות הייצוגיות. רבות אחרות מסתיימות בפשרה.

כך או כך, הצרכנים לא צריכים לחכות להחלטות, הם יכולים וצריכים לבחור לקנות במקום המשתלם להם ביותר. בכתבות השוואות מחירים שאנחנו מפרסמים כאן באתר פואנטה, אנחנו מוצאים שוב ושוב שסופר-פארם היא באופן עקבי רשת יקרה ולא משתלמת. היתרון של סופר-פארם הוא בנוחות – יש לה פריסה רחבה של כ-260 סניפים. יש לה בית מרקחת שפתוח 364 יום בשנה, יש לה מועדון לקוחות עצום ויש לה מותג פרטי חזק. אולם, יש לה גם מתחרים – והם טובים מאוד.

כך למשל, כאשר פרסמנו השוואת מחירי תרופות ללא מרשם – גילינו שתרופות בסופר-פארם, כמו אקמול ואופטלגין, יקרות יותר מאשר בבתי מרקחת אונליין (היכנסו לכתבה היכנסו להשוואת מחירי תרופות שתעשה אתכם חולים).

תוספי תזונה בסופר-פארם גם יקרים יותר. לכן, במקום לקנות באופן אוטומטי, מומלץ לעשות השוואת מחירים ולפרגן למתחרים קטנים יותר וזולים יותר.

 

היה לכם מעניין? תעשו לנו לייק כאן למטה. זה קל! 

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

אל תשמרו את הכתבה לעצמכם… תהיו חברים, שתפו את הכתבה!

קראו עוד חדשות צרכנות באתר פואנטה





 

 

 

 

 

 

 

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות