רשות המסים נגד העצמאים: מי שלא יתקין התקן תדלוק לא יקבל החזר הוצאות על דלק

רשות המסים נגד העצמאים: מי שלא יתקין "דלקן" לא יקבל החזר הוצאות על דלק

במסגרת תפיסת העולם של רשות המסים, שלפיה כל העצמאים שקרנים, היא מבקשת לחייב אותם להתקין בתשלום התקן תדלוק כדי לקבל הכרה בהוצאות הדלק

התקן תדלוק
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

 

רשות המסים ממשיכה להיכנס בעצמאים, כשהנחת היסוד שלה, כרגיל, היא שהעצמאים שקרנים. כעת היא מכניסה לתקציב החדש חוק חדש ופוגעני: עצמאי שרוצה לקבל החזר הוצאות על דלק יצטרך להתקין התקן תדלוק ברכב. כדי לעמוד בדרישה הבריונית הזאת, רשות המסים תאלץ מאות אלפי עצמאים להיכנס להוצאה נוספת, כאילו חסרות להם הוצאות. זאת, בעיצומה של סערת הדרישה של רשות המסים ממאות אלפי עצמאים להחזיר את מענקי הקורונה, מענקים שהיו התחליף של העצמאים לדמי אבטלה אשר המדינה שוללת מהם.


 

התחושה שרשות המסים רואה בכל העצמאים שקרנים באה לידי ביטוי בנוסח החוק, שהכותרת שלו היא "מניעת הונאות בתחום הדלק". לפי הניסוח, "מוצע לקבוע בתקנות מס ערך מוסף, התשל"ו-1976 כי כתנאי לניכוי מס תשומות על רכישת דלק יש להתקין ברכב בגינו נדרש הניכוי התקן תדלוק אוטומטי ולתדלק באמצעות ההתקן, וכי לנישום יש בגין אותו החודש דו"ח ריכוז חודשי".

דלקן, פזומט ודומיהם

כיום יש מספר התקני תדלוק, כאשר אחד החדשים הוא הדלקן האוניברסלי של חברת דלקנית, המאפשר תדלוק בכמה תחנות דלק (דלק, מיקה, טן, דור אלון וסונול). ההתקנים הוותיקים יותר הם דלקן של חברת דלק ופזומט של פז – אשר מגבילים את המשתמשים לתדלק רק בתחנות שלהם.

פואנטה בטלגרם

הבעיה עם הדלקנים, מעבר לפגיעה בעצמאים, היא הפגיעה בתחנות דלק קטנות שאינן עובדות איתם. המדינה למעשה תפגע במוטיבציה של בעלי הדלקן להגיע לתחנות דלק קטנות שאינן בהסדר – למרות שלעתים הן יותר משתלמות ויותר זולות. במילים אחרות, המדינה עצמה פוגעת בתחרות בין תחנות הדלק – והכול כדי להילחם בעצמאים השקרנים – כפי שהיא רואה אותם.

התקנת התקן תדלוק כרוכה בתשלום שקלים ומחייבת את העצמאי גם לשלם דמי מנוי חודשיים – ולאחר מכן הוא יהיה כבול למלא דלק רק בתחנות שבהסדר אם ירצה לבקש שיכירו בהוצאות הדלק שלו.

כמובן, האפשרות לשלם במזומן יורדת לחלוטין מהפרק – וגם זו פגיעה בחופש הבחירה של העצמאים.

את הגזרה הזאת הממשלה פרסמה בעיתוי מאוד נוח מבחינתה – ביום חמישי שאחרי ראש השנה ולפני יום כיפור, כך שרוב הציבור כלל לא שם לב אליה. לכאורה, ניתנת אפשרות להגיש השגות – אבל רק עד תאריך 30.9.2021, כאשר רוב הימים עד אז הם ימי חג וחול המועד, כך שקשה להניח שיהיה מי שיתייחס להערות – אם בכלל יישלחו בזמן הקצר שנותר.

האם התוכנית של רשות המסים תאושר?

מרגע שכוונתה הבזויה של רשות המסים פורסמה, ולמרות שהפרסום נעשה (כנראה באופן מכוון) מיד אחרי ראש השנה ולפני שבת, הדבר מעורר זעם רב. עצמאים בקבוצות פייסבוק שונות לא חוסכים במילים והתעורר שיח בקרב חלק מחברי הכנסת.

בין היתר, חבר הכנסת אביר קארה (ימינה), שהיה ממייסדי תנועת "אני שולמן" ונכנס לכנסת תחת הכותרת של נציג העצמאים, כתב בפוסט בזו הלשון: "רשות המיסים דורשת מכל עצמאי להתקין דלקן וזה מרגיז את השולמנים והשולמנים צודקים. בראשית דבריי, הסירו דאגה מלבכם מה שהם הציגו לא יעבור! הדרישה הזו זה דוגמא קלאסית לרגולציה ובירוקרטיה מיותרת שנולדה במחשכים. המטרה של רשות המיסים מבורכת, להילחם בהון השחור. אבל מי מבטיח שהתקנת דלקן תילחם בהון השחור? האם לא מדובר בביורוקטיה שהעלויות שלה על הציבור משיגות את המטרה ההפוכה? מה עושים בעולם לפני שמפרסמים רגולציה חדשה על הציבור? עוברים תהליך מסודר. יש ביותר מ 35 מדינות רשויות מיוחדות לרגולציה בדיוק כמו זו שאנחנו מקימים עכשיו.
"לדרוש מכל בעל עסק להתקין דלקן על הרכב (יכול להיות שזה יטיב איתו מבחינת מחיר ואפילו יקל עליו באיסוף חשבוניות) אבל לדרוש עכשיו מכל בעל עסק להתקין דלקן הזיה. 
פירוט קצר בשבילכם:
– מי קבע שזה יוריד את ההון השחור?
– האם יש עוד מדינות בעולם שעושות את זה?
– אולי כדאי להכיר בהוצאת דלק גבוהה יותר? בסבירות גבוהה אף אחד כנראה לא היה מעלים מס.
-מי בדק האם הנזק לא עולה על התועלת?
-אולי כדי להילחם בהון השחור כדאי להכיר בחלק ניכר יותר מההוצאה?

"רוצים להילחם בהון שחור? – תגבירו אכיפה. תענישו בחומרה רבה יותר עבריינים. תמרצו את אלו שעומדים בכללים. במקרה הזה כרגיל מי שרוצה לגנוב כנראה ימשיך לגנוב. פרס-לעצלן-וקנס-ליצרן.

"מדובר ברגולציה שעלותה הכוללת למעלה מ- 200 מיליון שקל בשנה על בעלי העסקים שמחזיקים רכב. רגולציות מסוג זה ראוי שיערך עליהן דיון מסודר, פתוח לציבור ובשקיפות מלאה? 

"לכן, אני מתנגד להצעה הזו. שוחחתי על כך עם השר במשרד האוצר, חמד עמר ועם יו״ר ועדת כספים אלכס קושניר.
ההצעה לא תעבור, בטח לא במתכונת שרשות המיסים רוצה וכפי שזה נראה כרגע לא תעבור בכלל".

נזכיר שוב כי לפי הכוונה המקורית של רשות המסים, תוקף התקנה אמור להיות כבר בנובמבר 2021, כך שבשבועות הקרובות תידרש פעולה נמרצת כדי למנוע את המהלך.

 

היה לכם מעניין? תהיו נחמדים, פרגנו לנו בלייק כאן למטה. זה קל… 

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

 




מעוניינים לפרסם בפואנטה?
השאירו פרטים וקבלו דרך קיצור ללקוחות שלכם!



     

    תגובות: 0

    נגישות