ביטול הזמנת מטבח: שימו לב לטריק שעלול לעלות לכם ביוקר

הטריק של חברות המטבחים: ייצוגית נגד מטבחי הדקל, אביבי וסמל

תביעה ייצוגית שהוגשה נגד כמה מחברות המטבחים הגדולות חושפת טריק שבגללו צרכנים משלמים ביוקר על ביטול הזמנת מטבח

ביטול הזמנת מטבח
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

 

אם הזמנתם מטבח במטבחי סמל, אביבי מטבחים או מטבחי הדקל, וביטלתם מסיבה כלשהי את העסקה – ייתכן שהחברות האלה חייבות לכם הרבה כסף. תקנות ביטול עסקה הן אמנם תקנות ברורות, אבל מסתבר שהחברות האלה עשו דין לעצמן ודרשו מלקוחות שביטלו את ההזמנה בשלב מוקדם לשלם אלפי שקלים בניגוד לחוק. המועצה לצרכנות הגישה בשל כך בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברות מטבחים סמל פרפקטו, הדקל מטבחים, וא.א. אביבי. הסיבה: הן מחייבות לקוחות שמבטלים עסקה באלפי שקלים עבור שירותי תכנון המטבח בניגוד לתקנות ביטול עסקה.

ייצוגית נגד מטבחי סמל, אביבי ודקל: ביטול ההזמנה עולה ביוקר

במועצה לצרכנות התקבלו תלונות נגד חברות מטבחים, המצביעות על דפוס פעולה פסול ובניגוד לחוק. הצרכנים מספרים שהם מגיעים לבחור מטבח, הם מקבלים הצעת מחיר, חותמים על הזמנה ומתבקשים לשלם מקדמה. בשלב זה הצרכנים לא נדרשים לשלם עבור התוכניות, אולם במידה שהם מתחרטים ומבטלים את העסקה עוד לפני ביצוע המדידות במטבח, (לעיתים עד לפני סיום בנית הדירה בכלל) ולפני שחתמו על התוכניות הסופיות, הם מגלים בדיעבד שעליהם לשלם אלפי קלים עבור התוכניות שנמסרו להם.

אותן חברות מטבחים גובות מהצרכנים אלפי שקלים (10%-30% ממחיר המטבח) בניגוד לדין, עבור התוכניות.

פואנטה בטלגרם

הגשת התביעה הייצוגית מגיעה לאחר שהמועצה לצרכנות סייעה כבר בעבר ללקוחה שתבעה חברה אחרת בגין התנהלות דומה – כך שעושה רושם שמדובר בתופעה מאוד רווחת בענף המטבחים.

מעוניינים בביטול הזמנת מטבח? שימו לב לזה

עלותו של מטבח מגיעה לעשרות אלפי שקלים, כך שכאשר חברה אינה מכבדת את תקנות ביטול עסקה, היא מרוויחה הרבה מאוד כסף.

מומלץ מאוד שכל לקוח שמתחיל תהליך של הזמנת מטבח, יבדוק מראש מה כתוב בהסכם במקרה שיהיה לו צורך בביטול הזמנת המטבח.

לעתים קרובות, בטופס ההזמנה של חברות המטבחים תמצאו סעיף ביטול עסקה, המתיר לחברה לגבות מהצרכן דמי ביטול בשיעור שבין 25% ל-30% מהתמורה, בגין עלות שירותי תכנון, עיצוב ושרטוט שסופק לצרכן כחלק מהעסקה לרכישת מטבח.

מה שבעצם טוענות חברות המטבחים הוא שהייעוץ והעיצוב הוא עסקה נפרדת, ואם הצרכן מבקש לבטל את העסקה לפני שהחלו בייצור המטבח, החברה זכאית לקבל תמורה עבור זמנו של המעצב ותוצריו.

כאמור, במועצה לצרכנות מדגישים שזה לא נכון – וההפרדה בין העסקאות היא הפרדה מלאכותית.

במועצה לצרכנות מתבססים על תביעה קטנה שהגישה לקוחה של חברת מטבחים אחרת וזכתה בה (מיכלסון -שלום נ' י.ד. תעשיות עץ בע"מ). אותה צרכנית ביטלה עסקה לרכישת מטבח, אך בית העסק דרש "דמי עיצוב". מדובר היה במטבח לדירת קבלן בתמורה לסך של 20,000 ₪. הצרכנית ביקשה לבטל את העסקה חודשיים לאחר ההזמנה, לפני שבכלל אושרה תוכנית סופית לביצוע. חברת המטבחים דרשה מהצרכנית 6000 ₪ בגין עלויות עיצוב המטבח בנוסף לסך של 100 ₪, דמי ביטול עסקה לפי תקנות ביטול עסקה.

בית המשפט הורה על השבת דמי הביטול שנגבו מהצרכנית בסך 6,500 ש"ח, פסק לטובתה פיצוי בגין עוגמת נפש בסך 1,400 ₪ והוצאות משפט בסך 1,500 ₪. סה"כ נפסקו לצרכנית 9,400 ₪.

בפסק הדין נקבע כי פירוק העסקה לשתי תתי עסקאות (רכישת ריהוט ועסקת עיצוב) מנוגדת לתקנות ביטול עסקה. בעסקה להזמנת ריהוט, טבוע לרוב אלמנט אינהרנטי של עיצוב הרהיט, שנעשה בשיתוף עם הלקוח לפי צרכיו ולפי טעמו האישי.

מה קובע חוק הגנת הצרכן לגבי ביטול עסקה?

על פי תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה), הצרכן רשאי לבטל עסקה לרכישת ריהוט עד 14 יום מיום קבלתו, ובמקרה של ייצור על פי דרישות או מידות מיוחדות של הצרכן, ניתן לבטל את העסקה כל עוד לא הוחל בייצור הרהיט. הצרכן זכאי להחזר מלא בגין הסכום ששולם, בניכוי 100 ₪.

לכן דרישת החברות מהצרכנים לשלם דמי ביטול בגובה של אלפי שקלים במקרה של ביטול עסקה, עבור שירות שלא תומחר במסגרת ההזמנה, מנוגדת להוראות החוק והתקנות והצרכנים זכאים להחזר מלא.

במועצה לצרכנות רואים זאת בחומרה, משום שהצרכנים מוטעים לחשוב שמרכיב תכנון המטבח הוא חלק בלתי נפרד מעלותו, שכן חברות המטבחים לא מתמחרות בנפרד את שירות התכנון הראשוני. המועצה מצפה שחברות המטבחים יפצו את הצרכנים על התשלומים שנגבו מהם עבור התוכניות לאורך השנים, בניגוד לדין.

במועצה לצרכנות מדגישים כי תחום המטבחים אינם מוחרגים מתחום הריהוט הכולל הקיים בתקנות ביטול עסקה: "רק ייצור בפועל שהוזמן מיוחד עבור דרישות הצרכן, ימנע זכות ביטול העסקה על פי התקנות הנ"ל. לאור האמור, דמי הביטול שרשאית החברה לנכות מהתמורה הם 5% משווי העסקה או 100 ₪, הנמוך מביניהם".

לדברי עו"ד עופר פיינשטיין, מנכ"ל המועצה לצרכנות, החברות שנגדן הוגשה התביעה הייצוגית הן חברות המטבחים הגדולות במשק: "לא ניתן לאמוד את היקף הנזק, אולם אנו מעריכים שבשבע שנים האחרונות מדובר במיליוני שקלים".

התובענה הוגשה באמצעות משרד רפפורט, לוין, ביטון – עו"ד.


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות