תשלומי הורים לבית הספר עולים. אלפי שקלים למשפחה. אלה הסכומים

תשלומי ההורים לבית הספר עולים. כמה תשלמו כדי שהילד שלכם יילך לבית ספר?

תקציב החינוך הגיע לשיא – וגם תשלומי ההורים הגיעו לשיא. איך זה קורה? במקום לסבסד את סכומי העתק שהורים בחינוך הממלכתי משלמים, התקציב של משרד החינוך הולך למקום אחר

תשלומי הורים
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אחרי 12 שנה – ממשלת ישראל שהבטיחה להילחם ביוקר המחיה מעלה את תשלומי ההורים. אם יש לכם ילד בכיתה יב', תשלמו עבורו כמעט 1400 ש"ח עבור "חינוך חינם" בשנה הקרובה – ואולי אפילו יותר (במקרה שהוא לומד במגמה מיוחדת). עבור ילד בכיתה ד' תשלמו 585 ש"ח, ואם יש לכם שלושה ילדים בחטיבת ביניים ובתיכון תשלמו סביב 4,000 ש"ח תשלומי הורים! זאת, כי לא נמצא מקור תקציבי לסבסד את תשלומי ההורים בחינוך הממלכתי, בזמן שמשרד החינוך מקדיש תקציבי עתק למוסדות חינוך חרדיים.

תשלומי ההורים הם התשלומים שההורים בישראל משלמים עבור סל תרבות, טיולים, מסיבות כיתה וביטוח. הם לא כוללים את התל"ן (תוכניות תגבור חיצוניות) שעבורו נגבה עוד תשלום.

הממשלה יכולה הייתה למנוע את ההתייקרות בסכום פעוט יחסית לתקציב החינוך, העומד על 40 מיליון ש"ח מתקציבו האסטרונומי של המשרד. היא בחרה שלא לעשות זאת אלא להפך, לגלגל על ההורים עוד נטל.

העלאת תשלומי ההורים מקוממת, כי כבר הרבה שנים שמתנהל מאבק כדי להפחית את תשלומי ההורים. מדובר למעשה במס לא שוויוני. כל ההורים (לא כולל החרדים) משלמים את התשלומים האלה, בלי קשר לגובה ההכנסה שלהם.

למרות שבארבע השנים האחרונות נעשו ניסיונות במשרד החינוך להפחית את תשלומי ההורים, בשנת הלימודים הקרובה יבוטל הסבסוד וכך זה יימשך בשנים הקרובות. ההתייקרות הזאת סותרת את ההתחייבות של משרד החינוך מלפני 5 שנים בפני ועדת החינוך של הכנסת להפחית ולהסדיר את תשלומי ההורים.

זה כמובן מצטרף לנטל שכבר מוטל על המשפחות הישראליות, שרבות מהן חוות התייקרות גדולה בהחזרי המשכנתא לאור עליית ריבית בנק ישראל.

כמה תשלמו על כל ילד במסגרת תשלומי הורים על "חינוך חינם"?

על כל ילד שאתם שולחים לבית ספר ממלכתי בשנה הקרובה, ואפילו לגן, תשלמו הרבה כסף כדי שהוא יזכה ב"חינוך חינם". כמה הרבה? מיד נציג את הטבלה, אך לפני כן עוד כמה מילים על תשלומי הורים.

צריך לזכור שהתשלומים מורכבים מתשלום אחד שהוא חובה, וכל השאר הם לכאורה תשלומי רשות. תשלום החובה הוא הביטוח. תשלומי הרשות הם כל השאר – סל תרבות, מסיבות סיום וכו'.

>> אתם בטלגרם? גם אנחנו. והכי נוח לעקוב אחרינו שם. לחצו להצטרפות >

תשלומי הורים לשנת הלימודים הקרובה

למה תשלומי ההורים מתייקרים?

כדאי שיהיה ברור. תקציב החינוך הגיע לשיא דווקא השנה, שנת 2023. הוא עלה ב-16 מיליארד ש"ח לעומת שנת 2023, ואפשר היה לבחור לבטל או לצמצם את תשלומי ההורים. אך לא, ממשלת ישראל החליטה בדיוק הפוך. בדיון בוועדת החינוך של הכנסת, נציגי משרד האוצר הבהירו שאמנם תקציב החינוך עולה בשנת 2023 לתקציב שיא של 85 מיליארד שקל, אבל לא נותר כסף לתלמידי החינוך הממלכתי. הממשלה בחרה להקצות מיליארדים מהכספים הקואליציוניים לחינוך החרדי והדתי על חשבון תוכניות אחרות ועל חשבון החינוך הממלכתי.

האם אתם יכולים לא לשלם תשלומי הורים?

כאמור, לפי החוק, תשלום החובה היחיד לבתי הספר הוא תשלום ביטוח בסך 69 שקל בשנה לכל שכבות הגיל. כל שאר התשלומים הם תשלומי רשות. המנהלים לא רשאים להטיל סנקציה על הילדים בעקבות אי תשלום שכר הלימוד. אבל הבעיה היא שאם לא תשלמו, הילד שלכם יישאר בבית כשכל הכיתה תצא לפעילות.

אתם כן יכולים לבחור על מה כן לשלם ועל מה לא, ויש הורים שעושים זאת.


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
1
נגישות