היא אומללה. היא אובססיבית. היא מאבדת את כולם. היא מאבדת הכול, ולבסוף גם את שפיותה. ואנחנו צועדים איתה מרגע התהילה אל רגע השפל לאורך דקות ארוכות. חלק ניכר מהזמן מזדהים איתה ומרחמים עליה, ובדקה האחרונה חשים סלידה עמוקה. מדיאה היא דמות טרגית מטלטלת. גם היום, אלפי שנים אחרי שנכתבה לראשונה ביוון העתיקה, יש ביסודות העמוקים של הדמות הזאת עוצמה סוחפת. אם עליי לסכם את ביקורת מדיאה בקאמרי בכמה מילים, קבלו המלצה חמה ללכת לראות.
ביקורת מדיאה בקאמרי
אהבה, אכזבה ונקמה
מדובר, כאמור בעיבוד מודרני למחזה של אוריפידס היווני. במחזה המקורי מדיאה היא נסיכה שבגדה באביה לטובת יאסון. היא מאוהבת ביאסון עד כלות, אך הוא נוטש אותה לטובת נסיכת קורינתוס. כשהקנאה בוערת בה, היא מחליטה לנקום בו ובכלתו, ורוצחת את ילדיהם המשותפים. הגרסה העכשווית, בכיכובם של כנרת לימוני ועמוס תמם, אינה נאמנה למקור – אך מביאה את המהות.
מדיאה ויאסון של 2024, הם זוג מצליח ומאושר, הורים לילד, בעלי אמצעים, חוקרים שמגיעים לפסגת הקריירה. מדיאה (כנרת לימוני) היא המוח המבריק, ואנו פוגשים אותה רגע לפני שהיא עולה להכריז קבל עם ועדה על פריצת דרך מדעית שיכולה להציל את כדור הארץ. אלא שרגע לפני ההכרזה, כשבעלה האוהב יאסון לידה (עמוס תמם), היא מקבלת בשורה מטלטלת שתשנה את חייה מן הקצה לקצה.
תמונה אחת שמופצת ברשתות החברתיות חושפת בגידה שהיא לא העלתה על דעתה שמתרחשת מתחת לאפה. יאסון, כך מסתבר, שעוטף אותה בכזאת אהבה ותמיכה, מנהל רומן. ברגע הזה מתחילה תאונת שרשרת, חוליה אחר חוליה בחייה מתנתקות, והיא מאבדת עוגן אחר עוגן. היא ננטשת שוב ושוב, ועושה צעדים נואשים כדי להחזיר את האחיזה לחייה.
לא נחשוף את השתלשלות העניינים ואת סיומו של המחזה, אך כאמור, האדפטציה של הסיפור בן אלפי השנים לגרסה עכשווית מייצרת עלילה שלוקחת את העיקר מהמחזה המקורי, אך שונה ממנו.
המחזה אמנם הוצג לראשונה בשנת 431 לפנה”ס, אבל טבע האדם נותר כשהיה, גם במרחק של אלפי שנים ואלפי קילומטרים מיוון העתיקה. זו הצגה שנוגעת ברגשות הכי עמוקים – קנאה, אהבה, שנאה ונקמה. ככזו, היא מעוררת מערבולת של רגשות. היא תגרום לכם להזדהות, לכעוס, לסלוד, לקוות ולהתאכזב.
כנרת לימוני ועמוס תמם
בצד של מי אתם?
במהלך הדקות הארוכות שבהן אנחנו מרותקים למתרחש על הבמה, אנחנו נעים בין מנעד רחב של רגשות. שום רגש כאן אינו טריוויאלי, וכל דמות מעוררת בנו יחס אמביוולנטי – רגע אנחנו כועסים עליה, רגע מרחמים עליה ורגע מזדהים איתה.
כנרת לימוני, במשחק מופתי, מפיחה בדמותה של מדיאה אנושיות ועומק, עד כי מעשיה המטורפים במקרים רבים לא גורמים לנו לכעוס עליה אלא להבין אותה. האישה הנבגדת, שרואה את מפעל חייה קורס קומה אחר קומה, מעוררת בנו חמלה ואולי אף שאלות כמו “מה היינו עושים במקומה”.
עמוס תמם, הבעל הבוגד, הוא דמות מורכבת. אנחנו רוצים לשנוא אותו ולהאשים אותו בפירוק הזוגיות והמשפחה, אבל ככל שהעלילה מתקדמת והתמונה הגדולה מתבהרת, הרושם הראשוני שלנו עליו משתנה ומתמתן. תמם מככב בשנתיים האחרונות גם בטרגדיה יוונית אחרת – אדיפוס בקאמרי (לצד קרן מור). מי שמחפש כאן את הדמות הכריזמטית של אדיפוס, שקל כל כך לאהוב מהרגע הראשון, יקבל כאן דמות גברית שמעוררת בקרבנו תחושות מעורבות.
ולא מדובר רק בדמויות הראשיות, אלא גם בדמויות המשנה – שאף אחת מהן לא חד-ממדית או שטחית. זה נכון לגבי המאהבת של יאסון, שבתחילה מעוררת בנו אנטגוניזם ותו לא וזה נכון לגבי אביה. בסופו של דבר, המציאות היא לא שחור לבן, וגם מערכות יחסים אינן כאלה.
תפאורה שמדברת את העלילה
ביקורת מדיאה בקאמרי לא תהיה שלמה מבלי להתייחס לתפאורה. ברגעים הראשונים של ההצגה, התפאורה מייצרת תחושה קצת מוזרה. בשני צדי הבמה ניצבים שולחנות ועליהן קופסאות משונות שאנו תוהים על קנקנן. אלה מתגלות עד מהרה ככוורות, ולא בכדי. הסטארט אפ של מדיאה סובב כולו סביב דבורים – אותה חיה קטנטנה שיש לה השפעה כה גדולה על המאזן האקולוגי ועל כדור הארץ.
במחזה הזה הדבורה היא מקור לחיים, אבל באותה מידה – טומנת בחובה סכנה. התפאורה המיוחדת על הבמה מתכתבת עם העלילה לכל אורך הדרך.
ביקורת מדיאה בקאמרי
בשורה התחתונה: האהבה לא תמיד מנצחת
את העיבוד העכשווי לטרגדיה היוונית כתבה שחר פנקס. מדיאה – אותה אישה חזקה שבמקור הייתה נסיכה וכעת היא מדענית ואשת עסקים, היא גיבורה טרגית שאנחנו כמעט מוחלים לה על התנהגותה המטורפת, עד לרגעים האחרונים.
בשורה התחתונה, לא קל לצפות בהצגה מדיאה, אבל לא כדאי לוותר עליה. היכולת הזאת לגרום לקהל לחוש כלפי הגיבורה רגשות מעורבים אינה מובנת מאליה. נדרשה כאן כתיבה מתוחכמת לצד בימוי מצוין של עירד רובינשטיין – וכמובן משחק משובח של כנרת לימוני. זו חוויית תיאטרון עוצמתית ומושקעת.
- מאת: שחר פנקס
- בימוי ודרמטורגיה: עירד רובינשטיין
- משתתפים: כינרת לימוני, עמוס תמם, אנסטסיה פיין, מוטי כץ, רות אסרסאי, טל פרלמן.
מחיר כרטיס וקופון להצגה מדיאה בקאמרי
לפני הנחה, מחיר כרטיס להצגה מדיאה בקאמרי עומד על 220 ש”ח לישיבה באולם.
גולשי פואנטה זכאים לכרטיס ב-90 ש”ח בהזנת קוד קופון 9687. לחצו לרשימת התאריכים והזמנה.