אל על חייבת לכם כסף? תמשיכו לחכות - למרות החוק. פואנטה עם העדכון

אל על חייבת לכם כסף? תמשיכו לחכות – למרות החוק

פרשת ביטולי הטיסות בקורונה: מנכ"ל אל על מודה – החברה לא מסוגלת להחזיר את כל הכסף. חברות התעופה מבקשות עוד ארכה

תהיו חברים, שתפו את הכתבה




למרות החוק שהכנסת התגאתה בו ומחייב את אל על ואת חברות התעופה האחרות להחזיר עד 1 באוקטובר כסף על ביטול טיסות בגלל הקורונה, רבים מלקוחות אל על עדיין מחכים להחזר. מדוע? בדיון שהתקיים בכנסת אמר מנכ"ל חברת אל על, גונן אוסישקין, שהחברה נמצאת במצב כלכלי בעייתי וכל עוד לא תקבל את מלוא הסיוע ממשרד האוצר, היא לא תוכל להחזיר את הכסף בקצב הנדרש. אוסישקין ביקש להאריך את הוראת השעה, כלומר, לקבל עוד דחייה ולהשאיר את הצרכנים לחכות עוד מספר חודשים. אוסישקין גם סירב למסור נתונים לגבי מספר לקוחות אל על שכבר קיבלו החזר, וטען שמדובר בצרכנים רבים.

בניגוד אליו, מנכ"ל חברת ישראייר, אורי סירקיס, כן מסר נתונים ואמר כי 90% מלקוחות ישראייר כבר קיבלו החזר או חלופה אחרת לבחירתם: "עד כה השבנו 35,000 כרטיסים באופן ישיר ועקיף דרך סוכני הנסיעות. אני מעריך שיש עדיין פחות מ-10% מהלקוחות שטרם קיבלו את כספם. החזרנו כסף ליותר מ-90% מהצרכנים, והקושי נובע בעיקר מסיבות טכניות. אין לנו מדיניות לעכב את ההחזרים. אנשים פונים אליי גם בוואטס אפ ואני מטפל בהם אישית. השלמנו תהליך של קבלת הלוואה ממשרד האוצר והחזרנו את הכספים. לדברי סירקיס, הנזק שנגרם לישראייר עומד על מיליון שקל ביום בסגר הנוכחי: "אפילו הגשנו עתירה לבג"צ בנושא, מה שכנראה גרם למדינה לפתוח את נתב"ג. משרד האוצר לא מציע לנו שום פיצוי על כך".

מנכ"ל ארקיע, ירון אמזלג, דיווח כי עד כה ארקיע החזירה למעלה ממחצית מהכסף שהיא חייבת לצרכנים.

ירון אמזלג, מנכ"ל ארקיע
ירון אמזלג, מנכ"ל ארקיע בדיון בכנסת

 

לדבריו, החברה הייתה חייבת לצרכנים כ-4-5 מיליארד דולר, אך היא הייתה בהדממה ולא טיפלה בבקשות להחזרים. ארקיע חזרה לפעול ב-2 באוקטובר – ואז החל הסגר. "החזרנו אנשים מחל"ת רק כדי לטפל בזה. יש בעיות טכניות כמו החזרים בשלושה כרטיסי אשראי שונים, אבל אנחנו שמים דגש על החזרים ללקוחות ביתר שאת".

במועצה לצרכנות מציירים תמונה הרבה פחות אופטימית, שם מדווחים כי הם מטפלים במאות פניות של צרכנים בכל חודש. גם רשות ההסתדרות לצרכנות מדווחת על מצב דומה: "זו שערורייה צרכנית. לכולם ברור המצב של חברות התעופה, אבל הצרכן הגיע למצב שהוא אחרון ברשימה. אין עם לדבר. חלק מהסוכנויות נעלמו ובחברות לא עונים. אנחנו מקבלים עשרות תלונות ביום. יש צרכנים שכבר מוכנים לקבל רק זיכוי, אפילו לא החזר. הצרכן אובד עצות – כי גם אם יילך לבית משפט, הוא לא יודע מה יהיה".

החזר כספי מאל על – מה קורה כעת?

כזכור, הכנסת שינתה למען חברות התעופה את חוק טיבי כבר פעמיים – בתחילה ההחזר על ביטול טיסות בגין הקורונה היה אמור להינתן באוגוסט 2020, לאחר מכן נדחה לאוקטובר 2020. בפועל – מאות אלפי צרכנים מחכים להחזר כספי מאל על ומחברות תעופה אחרות.

כעת אל על מבקשת להאריך את הוראת השעה, וכך גם ישראייר.

גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על, אמר בכנסת: " רוב החוב הוחזר. החזרנו סכומי עתק. החברה פונה ומציע לצרכנים שתי חלופות: החזר כספי או שובר. אל על חושבת שהצעת הערך של לתת שובר שמשקף עוד 25% משווי הכרטיס היא הצעה טובה, ואנחנו רואים היענות של הצרכנים. משרד האוצר נתן סיוע, אבל קצב הסיוע לא מהיר מספיק. אנחנו מחויבים לעשות כל מאמץ, אבל צריך לזכור שאל על נמצאת במצב של הקפאת הליכים ובמצב של אזהרת עסק חי. היינו אמורים להיות עם 400 מיליון שקל בקופה ואין לנו אותם. ללא החוב לא נוכל להחזיר את כל הכסף בקצב הראוי, כי אין לנו".

משרד האוצר: "מדובר במשבר קשה, אך הוא יחלוף"

נציג משרד האוצר הגיב בדיון לטענות ואמר שענף התעופה מקבל ממשרד האוצר יחס מיוחד בשל הייחודיות שלו ובשל העובדה שהוא נפגע קשות ממשבר הקורונה. "חברת אל על קיבלה רשת ביטחון להנפקת מניות שאף חברה בישראל לא קיבלה. ההנפקה הצליחה", אמר נציג האוצר בדיון. "יש ויתור על כספי פיצויים שהיו במחלוקת משפטית בגובה 250 מיליון שקל. לגבי ישראייר וארקיע, אפשרנו להם הטבות חריגות בכל הנוגע להלוואות. הרעיון מאחורי ההלוואות הוא שאנחנו רואים בקורונה משבר תזרימי. זה אמנם משב ארוך וקשה, אבל זה משבר שיחלוף. זו תקופה שצריך לעבור אותה ולהמשיך הלאה. לכן אנחנו בוחרים בחלופה של לאפשר הלוואות. המדינה ערבה לכסף הזה ולכן הבנקים יכולים לתת את ההלוואות האלה. המסלול הוא לאפשר לחברות לקחת את ההלוואה, כשהמדינה מגבה אותן".

במשרד האוצר לא שוללים אפשרות להאריך את הוראת השעה – וזאת בניגוד לעמדה של ועדת הכלכלה.

מה עם ההחזרים מסוכנויות הנסיעות?

חלק מהצרכנים מתלוננים על כך שחברות התעופה אומרות שהן העבירו את הכסף – אך סוכנויות הנסיעות לא מחזירות אותו ללקוחות.

גם יו"ר ועדת המשנה של ועדת הכלכלה, ח"כ הלה שי וזאן, מציינת כי יש מאות פניות של צרכנים על כך שהם לא קיבלו כסף שהועבר מחברות התעופה לסוכנויות הנסיעות, משום שסוכנויות הנסיעות השתמשו בכסף לצרכיהן.

במועצה לצרכנות מציינים כי חברת אל על אף מחלקת את ההחזר לתשלומים במקום להחזיר את מלוא הכסף בבת אחת. במועצה אומרים כי הצרכנים ייאלצו להגיש תביעות, וחבל.

הם דורשים שיבוצע תיקון לחוק כך שחברות התעופה יחזירו לצרכנים את כסף ישירות ולא דרך סוכנויות הנסיעות. במועצה אף מזכירים שסוכנויות הנסיעות גובות דמי טיפול של 35$ על כל כרטיס.

שתפו את הכתבה, ואל תשכחו לפרגן לנו בלייק כאן למטה, זה ממש חשוב לנו…

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

קראו עוד חדשות צרכנות באתר פואנטה



מעוניינים לפרסם בפואנטה?
השאירו פרטים וקבלו דרך קיצור ללקוחות שלכם!



     

    דפנה הראל כפיר
    דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
    תגובות: 0

    נגישות