מה הייתם עושים אילו בתכם היתה כלואה במדגרת קורונה בצהל?

מה הייתם עושים אילו ידעתם שהבת שלכם כלואה במדגרת קורונה?

צה"ל בוחר להתעלם מהתפרצות הקורונה במחנה 80 ויצר הדבקה המונית. חבל שיש לפחות כתב צבאי אחד שחושב שזה לא חשוב כי "מדבר בטירוניות מפונקות"

מחנה 80
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

בימים האחרונים הפכתי שלא מרצוני ממסקרת למסוקרת, מעיתונאית למרואיינת. נקלעתי ללבה של סערה שמדירה שינה מעיניי (וזה אינו מטבע לשון). בבסיס הטירונים מחנה 80, שבו נמצאת בתי, פרצה קורונה והחלה הדבקה מהירה. כמה מהירה? ביום ראשון היו 7 נדבקות. ביום שני היו כבר 26 חיילות ועוד שלושה מפקדים חולים. ביום רביעי דווח על כ-40 חולים בבסיס – כולל חיילים ומפקדים ושבוע לאחר המקרה הראשון מדובר כבר ב-75 חולות וחולים במחנה 80!

איך קורה מחדל כזה? צה"ל, הצבא הקטן והחכם, התגלה כהרבה פחות חכם ממה שנדמה. כבר שמונה חודשים שהקורונה בחיינו, וכולנו כבר יודעים היטב מהו בידוד וכמה חשוב שהמבודד יהיה ללא מגע עם אחרים. בצה"ל, לעומת זאת, המציאו בידוד "מסגרתי". בידוד מסגרתי משמעותו בידוד בקבוצות. כן, אתם שומעים נכון – בידוד ללא בידוד. כמו שכבר אמרו חכמינו – "סתירה והיפוכה". במצב של בידוד קבוצתי, החיילות מתערבבות זו בזו, מדביקות עוד חיילות וכן הלאה.

קורונה בצה"ל: מחדל מטורף

בנוסף, צה"ל לא ביצע בדיקות קורונה מיידיות לכל החיילות – לא ברגע גילוי ההדבקה הראשונה ולא מאוחר יותר. התוצאה היא שגם חיילות ללא תסמינים שהיו לכאורה בריאות – התגלו כחולות. בזמן שהן היו בריאות לכאורה – הן ישנו באותם חדרים והתקלחו באותן מקלחות של חיילות אחרות, והדביקו אותן.

בידוד בקבוצות. מתכון מנצח לשרשרת הדבקה נצחית

נציין כמה עובדות שחשוב לדעת כדי להבין את תמונת המצב:

  • ב-29.9 החליט הרמטכ"ל על עוצר יציאות למשך חודש לחיילים קרביים ולחיילים בהכשרות – לכאורה במטרה לא להכניס קורונה לבסיסים. חיילים בבסיסים פתוחים יוצאים ונכנסים ללא הרף, כך שהצבא לא סגור הרמטית.
  • למרות שהמועד הרשמי של סיום הטירונות הוא 13.10 – מדובר במועד פיקטיבי. בפועל, החיילות סיימו את כל התהליך, כולל את מבחני הסיום של הטירונות. כרגע הן כלואות בבסיס עד 13.10 רק משום שמחנה 80 מהווה תחנת מעבר עד לבסיס הבא שלהן.
  • החיילות הלא מבודדות נדרשו לפנות אשפה, להגיש אוכל ולפנות אוכל לחיילות ב"בידוד".
  • מחנה 80 הוא לא מרפאה והוא לא מלונית – מדובר בבסיס טירונים עם תנאי היגיינה בסיסיים ביותר ומספר חדרים מוגבל. כל בסיסי צה"ל אינם מרפאות. לכן המציאו את ההמצאה ההזויה של בידוד מסגרתי. למרות שברור שלא תיתכן הפרדה הרמטית בין חיילות מבודדות עם תסמינים, חיילות מבודדות בלי תסמינים שבאו במגע עם חולות מאומתות וחיילות שלא נדרשות כלל לבידוד.
  • צה"ל מזגזג עם הנימוקים לעוצר היציאות – בתחילה נאמר שמטרת עוצר היציאות היא להגן על הצבא ("הצבא הוא גוף רגיש"), אחרי כן נאמר שמטרת העוצר היא להגן על הציבור. כל זה בזמן שיש כאן אפליה בין חיילים שיוצאים כל יום לחיילים שלא רואים את הבית חודש וחצי.

עוצר היציאות הפך לבומרנג

כאמור, צה"ל נהנה מתדמית של צבא חכם. אולי. אבל כאן הוא התנהג ועדיין מתנהג בטיפשות וברשלנות, שעלולה לעלות בחיי אדם – בחיי הבת שלי!

צה"ל כולא – וזו ההגדרה הכי מדויקת שיש לסיטואציה הזאת – עשרות טירוניות בבסיס נגוע. הכול תחת הנימוק של "קטיעת שרשרת ההדבקה", למרות שהתוצאה בדיוק הפוכה. צה"ל לא קוטע את שרשרת ההדבקה, הוא מייצר שרשרת הדבקה!

במילים אחרות, צה"ל הופך את הבסיס למדגרת קורונה. במקום להוציא את כל החיילות ממחנה 80 לבידוד ביתי אפקטיבי – הוא כולא אותן בבסיס ב"בידוד" מסגרתי לא אפקטיבי.

מסר אישי לכתב ניר דבורי

אמש פרסם ניר דבורי באתר N12 טור דעה ובו נתונים לא מדויקים (בלשון המעטה) לגבי נתוני ההדבקה. התמונה שדבורי צייר גימדה את המחדל במחנה 80. הוא לא הקדיש אפילו מילה ל"בידוד המסגרתי" המסוכן שמחולל הדבקה בבסיס. הוא התמקד בחיילות לחוצות ובהורים לוחצים. אלא שדבורי שוכח לסקר את העיקר – והעיקר הוא מחדל שההורים זועקים ומוחים נגדו כבר מספר ימים בשל החשש מהדבקה המונית – חשש שהתגלה כמובן כמוצדק.

בעוד שנכתב כי יש 11 חיילות בבידוד – האמת היא שמספר המבודדות היה גבוה יותר. אבל כאמור, זה לא באמת בידוד, וזו בעצם הבעיה.

הוא גם לא טרח לעדכן את הטור שלו כעת, כשהסתבר שמספר המאומתים בקרב החיילות, החיילים והמפקדים מגיע לכ-40. סגל שלם נמצא בבידוד. תכנים מועברים בזום.

חבל. במקום להציע לצה"ל איך להתנהג להורים כדי שהם לא יהיו לחוצים – אולי כדאי שדבורי יציע לצה"ל איך להתנהג לחיילים כדי שלהורים לא תהיה סיבה להיות לחוצים.

היה לכם מעניין? לחצו כאן ופרגנו לנו בלייק. זה קל… 

 

קראו עוד חדשות צרכנות באתר פואנטה

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות