צה"ל הדביק את הבת שלי בקורונה. הכתובת הייתה על הקיר, הצבא התעלם

צה"ל הדביק את הבת שלי בקורונה. הכתובת הייתה על הקיר, הצבא התעלם

למרות פניות שנשלחו לכל הדרגים – מהמב"סית ועד הרמטכ"ל ושר הביטחון, צה"ל כלא את בתי ועוד מאות חיילים אחרים במדגרת הקורונה של מחנה 80 – והדביק אותם

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

צה"ל הדביק את הבת שלי בקורונה. אני כותבת את זה והידיים שלי רועדות מדאגה, מכעס, מתסכול, מזעם! הכתובת הייתה על הקיר, אבל צה"ל בחר לשקר, להתעלם ואפילו להזמין פעמיים ניידת משטרה שתיתן לי קנס – רק לא לדאוג לבריאותה. לפני חודש שלחתי בחורה בריאה ומלאת מוטיבציה להתגייס. כעבור חודש בדיוק היא חולת קורונה. צה"ל כלא אותה ועוד מאות טירוניות וטירונים במחנה 80 בתוך מדגרת קורונה, ללא בידוד, ללא בדיקות וללא תנאי היגיינה נאותים – והיא נדבקה. ולא רק היא. יותר מ-100 טירוניות וטירונים תוך שבוע נפלו כמו זבובים, וההדבקה נמשכת ברגעים אלה. המדגרה עובדת ו"הבידוד" הקבוצתי ממשיך.

מחנה 80: מדגרת קורונה בחסות צה"ל

בידוד מסגרתי – ההמצאה החולנית של צה"ל

המחדל מתחיל במדיניות המופרעת של צה"ל לא להעביר לבידוד חיילים שבאו במגע עם חולים וגם לא חיילים עם תסמיני קורונה. במקום זה, צה"ל המציא מושג חדש – שהוא ככל הנראה יוצא דופן בעולם כולו: בידוד קבוצתי (בידוד מסגרתי). זה כמובן לא בידוד, אלא אנטי-בידוד. לוקחים חיילים שבאו במגע עם חולה מאומת, לא בודקים אותם וגם לא מבודדים אותם – פשוט מכניסים אותם לחדר של 16 חיילים בריאים, ונותנים לנגיף לעבוד.

בדיקות קורונה? תשכחו מזה. אפילו חיילים עם תסמינים לא נבדקים

המחדל ממשיך במדיניות הבדיקות הסלקטיבית של צה"ל. בזמן ששר הבריאות אדלשטיין מתגאה בכ-60,000 בדיקות ביום לכלל אזרחי המדינה ופרופ' רוני גמזו מאפשר בדיקות גם ללא תסמינים בערים אדומות, צה"ל מתנהל ביקום מקביל של פחות מ-1500 בדיקות ביום לכל החיילים. התוצאה היא שמתקמצנים על הבדיקות. אפילו בבסיסים שצה"ל עצמו מגדיר "אדומים", לא בודקים חיילים שבאו במגע עם חולים ולא בודקים חיילים עם תסמינים שהם לא תסמינים קלאסיים.

במחנה 80 נמצאת ברגעים אלה חיילת שיש לה תסמינים כבר 12 יום ולא בדקו אותה. חיילת אחרת "זכתה" לקבל בדיקה אחרי שבמשך שבוע שלם התלוננה על כאבים שונים – אשר צה"ל החליט שהם לא עונים לקריטריונים. במשך שבוע חיילת הייתה זרוקה בבסיס טירונים, חולה בקורונה לא מאובחנת, סובלת, לבד, ללא מעגל תמיכה, בתנאי היגיינה ירודים ובתנאי תזונה מינימליים – בלי יכולת אפילו להכין לעצמה כוס תה, וצה"ל סירב לבדוק אותה. גם כאשר הבסיס הזמין בדיקת קורונה לחיילות אחרות, היא לא נבדקה. רק לאחר 8 ימים החיילת נבדקה, והתשובה הגיעה כעבור יממה נוספת – חיובית כמובן.

השיטה של צה"ל: להדביק חיילים, להשמיץ הורים, להשתיק כתבים

חשוב להבין שמכונת ההדבקה של צה"ל היא תוצאה של מדיניות מכוונת. קצין לוגיסטיקה ראשי בצה"ל, תת אלוף רונן כהן, אמר בקולו שהמשימה של צה"ל היא לא להדביק את האוכלוסייה הכללית. האם חיילי צה"ל הם לא האוכלוסייה הכללית? האם הם ילדים חורגים? האם המחויבות הראשונה של צה"ל היא לא להגן על חייליו?

לאור המדיניות הזאת, צה"ל החליט לסגור את חיילי צה"ל בבסיסים למשך חודש – והפך אותם לעכברי מעבדה במדגרות קורונה. תנאי הניסוי של צה"ל לא השאירו הרבה סיכוי לחיילים שלא להידבק: בבסיסים החיילים ישנים 16 בחדר, חולקים אותן מקלחות, אוכלים באותם מרחבים ומשתמשים באותם שירותים. במוקדי הקורונה החיילים החלו להידבק זה אחרי זה וההדבקה עברה גם למפקדים.

אבל גם לאחר שהחלה הדבקה המונית והנתונים התחילו להתבהר – צה"ל המשיך לעמוד בסירובו להוציא את החיילים הכלואים בתוך המדגרה לבידוד ביתי, למרות שיש אלפי חיילים אחרים שנמצאים בבידוד ביתי.

ההורים מגיעים לבסיס? נזמין להם משטרה

אנחנו ההורים זיהינו את פוטנציאל האסון כבר במקרה הקורונה הראשון בפלוגה. החיילות בבסיס, שהיו מזועזעות מההתנהלות ומהפקודות שהן מקבלות, דיווחו לנו בכל רגע על המתחולל בבסיס – ואנחנו עשינו הכול, אבל הכול, כדי להתריע וכדי למנוע.

תארו לעצמכם איך הרגשנו כשהחיילות דיווחו שהן ישנות בחדר אחד עם חיילות אחרות שבאו במגע עם חולות קורונה. 

תארו לעצמכם כיצד הרגשנו ששמענו שהבנות שלנו מקבלות פקודה לפנות אוכל ואשפה של חיילות מבודדות עם תסמיני קורונה.

תארו לעצמכם איך הרגשנו ששמענו בכל יום על עוד חיילת שמפתחת חום ושיעול.

מה הייתם אתם עושים אילו ידעתם שהבת שלכם כלואה במדגרת קורונה ובכל רגע היא עלולה להידבק? תרשו לי להניח שלא הייתם יושבים בחיבוק ידיים. וכך גם אנחנו. פעלנו במלוא המרץ בכל המישורים: שלחנו פניות ללשכת פניות הציבור, הגשנו קבילה, דיברנו 100 פעם ביום עם המב"סית, פנינו לתקשורת, הגענו לבסיס, שלחנו מכתבים לחברי כנסת, פנינו לשר הביטחון באופן אישי… וצה"ל בשלו. צבא ההגנה לישראל המשיך ועדיין ממשיך להדביק את החיילים. בתוך 9 ימים עלה מספר הנדבקים מ-1 ל-103 – וההדבקה נמשכת ברגע זה.

ההתנהלות של צה"ל והתגובה שלו לטענות ההורים הייתה ועודנה לא פחות מביזיון. צה"ל מגיב בכמה דרכים – כשהמטרה של כולן היא להשתיק את ההורים ולהרדים את התקשורת – בזמן שבמחנה 80 משתוללת מגפה.

  • שלחנו פנייה ללשכת פניות הציבור של צה"ל: התשובה הייתה "ככה זה".
  • הגשנו קבילה לנציב קבילות החיילים: התשובה הייתה "איננו מטפלים בקבילה כי הגשתם פנייה ללשכת פניות הציבור".
  • הגענו פעמיים לבסיס כדי לדבר עם המב"סית: המב"סית הזמינה משטרה כדי לתת לנו קנסות על הפרת הסגר.
  • פנינו לשר הביטחון: לא קיבלנו תגובה.
  • פנינו ליו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ צבי האוזר: לא קיבלנו תגובה.
  • פנינו לפרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות: קיבלנו תשובה שהמשרד לא מתערב בהחלטות צה"ל.
  • פנינו לתקשורת, ובפרט לכתבים הצבאיים: רובם התעלמו. אחד טען שאין פה שום סיפור. חלקם השמיצו אותנו (כמו צחי דבוש מגל"צ, שצייץ בטוויטר ש"טוב שצה"ל מתעלם מההורים, כי צבא זה לא קייטנה"). בודדים התייחסו ברצינות. במקום לבדוק את טענות ההורים, יש כתבים שמעלים את תגובת דובר צה"ל כלשונה. כתבים כאלה הם לא כתבים, הם דוברים!
    יש לציין לטובה את אור הלר ואת אלמוג בוקר – שניהם מחדשות 13, שליוו ועדיין מלווים מקרוב את המחדל. גם נורית קנטי סיקרה את הנושא ביומן הבוקר של גלי צה"ל.

השמצת ההורים וריסוק האמון בצה"ל

צה"ל הוא כנראה הגוף האחרון במדינה שעדיין זוכה לתמיכה בלתי מסויגת של אזרחי צה"ל ולאמון מלא. האמון הזה לא נסדק, הוא התרסק. הורים מפקידים בידי צה"ל את היקר להם מכל מתוך אמון בסיסי שהצבא יעשה הכול כדי להגן עליו – ונוכחים לגלות שצה"ל עושה הכול כדי לא להגן עליו.

צה"ל: "מה שקורה במחנה 80 הוא דבר טוב"

בעיצומה של ההדבקה במחנה 80, הגיע תת אלוף כהן למחנה 80 ואמר לחיילות, שחלקן עדיין בריאות – את הדברים הבאים: "מבחינתי כולכן כבר נדבקתן. לכן אני לא מוציא אתכן מהבסיס".

כך אומר הקצין הבכיר שמגיע לביקור בבסיס (כתוצאה מטענות ההורים על היעדר בידוד ותנאי היגיינה) לחיילות שהוא עצמו כולא במדגרת קורונה.

בראיון לגלי צה"ל אצל נורית קנטי אמר תא"ל כהן: "מה שקורה במחנה 80 מבחינתנו דבר טוב. רק מחלקה אחת נדבקה".

ובכן – המשפט הזה הוא מקומם גם מבחינה מוסרית וגם מבחינה עובדתית!

הדבקה המונית של חיילות בקורונה זה דבר טוב?? ולמה לשקר ברדיו? בשלב הזה כבר היה ידוע שההדבקה לא הסתיימה במחלקה אחת! להפך – מבין 4 מחלקות, שתיים כבר היו נגועות ורוב החיילות בהן נדבקו, ובמחלקה השלישית כבר היו עשרות חיילות עם תסמינים שחיכו לבדיקות.

במחלקה "הנקייה" (מחלקה 4) התגלו כעבור יומיים 38 חיילות חולות בקורונה מתוך 40. מחלקה זו הייתה קורבן של מדיניותו של תא"ל כהן לייצר "בידוד מסגרתי" – שהעיקרון בו הוא פשוט לערבב בין חיילות בריאות לחולות בלי בדיקות קורונה!

רק לפני שבוע, אותו סא"ל רונן כהן התראיין אצל אור הלר בחדשות 13 ואמר להורים: "תסמכו על צה"ל, תנו לנו לעשות את מה שאנחנו יודעים". אז כן, אפשר בהחלט לסמוך על צה"ל שידביק את הילדה שלי בקורונה.

את הכתבה הזאת אתם חייבים לשתף! ואל תשכחו לעשות לנו לייק כאן למטה, זה חשוב לנו!

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

קישור לראיון בתוכניתו של אלמוג בוקר לפני ההדבקה:

https://13news.co.il/item/programs/four-edition-with-almog-boker/episodes/almog081020-1138385/

 

קראו עוד חדשות צרכנות באתר פואנטה

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות