זה היה צפוי ועדיין זה מעצבן, במיוחד לאור העלייה החדה ביוקר המחיה באופן כללי. חניה בתל אביב – עור מי שבכלל יצליח למצוא כזאת – צפויה להתייקר משמעותית. הנפגעים הם קודם כל תושבי תל אביב, אבל גם מבקרים מבחוץ שנוהגים לחנות בחניונים העירוניים (אחוזת החוף).
השינוי נובע מחוק ההסדרים שהתקבל בשנת 2021 וכלל שינוי מדינות חניה לא רק בתל אביב אלא בכל עיר שיש בה יותר מ-40,000 תושבים. הכנסת אישרה אז חקיקה מקוממת כדי לנפח את קופת המדינה ודרשה מהרשויות המקומיות לפגוע בתושביהן, כך שלא תינתן חניה חינם בשום מקום בעיר למעט אזור המגורים של התושב. כתבתי על כך בהרחבה בכתבה על רפורמת החניה.
עדכון מדיניות חניה בתל אביב-יפו: מה צפוי להשתנות?
החל מינואר 2025, תושבי תל אביב-יפו יידרשו לשלם עבור חניית רחוב שאינה באזור מגוריהם.
מספר אזורי החניה יוכפל מ-7 ל-14, ומספר תווי החניה לכל משק בית יוגבל לשניים. תיגבה אגרה שנתית של 500 ₪ עבור כל תו חניה שני.
- תושבים בעלי תו חניה יקבלו הנחה של 30% על חניה מחוץ לאזורם, כך שישלמו 8.70 ₪ במקום 12.40 ₪ לשעה במרכז העיר, ו-4.90 ₪ במקום 7 ₪ מחוץ למרכז העיר.
- בחניוני אחוזות החוף יעלו תעריפי החניה ב-25%, כך שמחיר שעתי יעמוד על 20 ₪ במקום 16 ₪, ומחיר יומי יעמוד על 30 ₪ במקום 24 ₪.
- ההנחה לתושבי העיר בחניוני אחוזת החוף תמשיך לעמוד על 75%, כך שהגידול בתעריף החניה השעתי יהיה 1 ₪, ובתעריף היומי 1.5 ₪.
העירייה מתכננת פרסום ממוקד עם כל המידע הרלוונטי לכל אחד מאזורי החניה החדשים, כולל שילוט חוצות, וואטסאפים, דיוור דיגיתל, אתר העירייה ורשתות חברתיות.
אם אהבתם את הסקירה הזאת, אנחנו ממליצים ש:
- תצטרפו לטלגרם שלנו ולא תפספסו כלום 🙂 לחצו כאן >
- תהיו חברים שלנו בפייסבוק 🙂 לחצו כאן >
- תעקבו אחרינו באינסטגרם 🙂 לחצו כאן >
הממשלה אוסרת על הרשויות המקומיות לתת פטור מדמי חניה
חוק ההסדרים שבר בשנת 2021 הוא חוק שערורייתי שאוסר על מתן פטור מתשלום אגרת חניה, אלא אם מדובר באזור החניה שבו הם מתגוררים.
בעיריית תל אביב תומכים בחוק הזה וטוענים שעדכון המדיניות יביא לחלוקה הוגנת יותר של משאב החניה הציבורית המוגבל בעיר, ובכך יקל על תושבות ותושבי העיר במציאת חניה קרובה לבית.
עוד מאמינים בעירייה שהכבדת הנטל על תושבי העיר תעודד שימוש באמצעי תחבורה חלופיים לרכב הפרטי בנסיעות פנים עירוניות ובהפחתת שיעורי הבעלות על רכב פרטי.
נזכיר כי אחזקת רכב פרטי הופכת ליקרה יותר בכל היבט – בשל עליית מחירי הביטוח, עליית מחירי הדלק, התייקרות אגרות הרישוי (גם אגרת רישוי לרכב חשמלי), העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי, הטלת מס נסועה לבעלי רכב חשמלי, התייקרות התיקונים במוסך, וכאמור, החניה.
נראה שהמדינה עושה הכול כדי שבעלי רכב פרטי יקרסו כלכלית – אבל לא טורחת לשפר את התחבורה הציבורית במקביל, ונמנעת מהפעלת תחבורה ציבורית בשבת שהייתה יכולה לסייע להרבה אנשים להיפרד מהרכב הפרטי.
למרות הכבדת הנטל על הנהגים, הנתונים מצביעים על גידול מתמיד ברכישת כלי רכב – כפי שפרסמנו בכתבה על ייבוא המכוניות.