שיטת הקופונים בשופרסל אונליין: המבצע שנעלם והתביעה הייצוגית

שיטת הקופונים בשופרסל אונליין: המבצע שנעלם והתביעה הייצוגית

למרות תביעה ייצוגית נגד שופרסל אונליין – שיטת הקופונים הנעלמים נמשכת. בפעם הבאה שאתם מזמינים באתר שופרסל, שימו לב לזה

תביעה ייצוגית נגד שופרסל
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

 

שנה חלפה מאז לקוחות שופרסל אונליין הגישו בקשה לייצוגית נגד שופרסל בגין שיטת הקופונים (ת"צ 49-01-21). בשנה שחלפה התקבלו תלונות במועצה לצרכנות שהשיטה נמשכת – ועל כן המועצה מצטרפת כעת כידידת בית המשפט אל התובעים. שיטת הקופונים בשופרסל, אשר עומדת בלב הבקשה לייצוגית, אינה חדשה וגם אינה משתנה למרות שהיא כבר הגיעה בעבר אל כתלי בית המשפט. הטענה המרכזית היא שהחברה מציגה קופונים באתר שופרסל אונליין, אך בפועל חלקם לא ניתנים למימוש והלקוח נאלץ לשלם מחיר מלא.

לכאורה, הסיבה היא סיבה טכנית: חולף זמן מרגע ההזמנה עד רגע האריזה והמשלוח, והמחיר כבר לא מעודכן. בפועל, מן הסתם בשופרסל יכולים היו לבחור לתקן את העניין הטכני הזה. התובע טוען להטעיה מכוונת, כך ששופרסל מנווטת את הלקוחות לבחור להזמין מוצר מסוים על פני מוצר אחר, ובסופו של דבר מסיימת את המבצע ומחייבת את הלקוחות במחיר מלא, ללא ההנחה המובטחת.

התובע, המיוצג ע"י עו"ד יוסף בן דוד, מתאר את שיטת הקופונים כשיטה קבועה: שופרסל מפרסמת קופונים למוצרים מסוימים, ואף שולחת ללקוחות עדכונים על מוצרים שנמכרים בהנחה באמצעות קופונים. אלא שהמחיר של אותם קופונים תקף רק בעת ההזמנה. לעתים קרובות, בשלב האריזה והאספקה ללקוח, המבצע מתבטל. הלקוח – אשר מספר כרטיס האשראי שלו הרי קיים במאגר החברה, מחויב במחיר המלא – שאותו לא התכוון לשלם. התובע טוען בתביעה כי היקף הנזק האישי שנגרם לו עומד על 236 ש"ח, והוא אינו יכול להעריך את היקף הנזק לכלל הלקוחות.

מה עוד נטען בתביעה הייצוגית נגד שופרסל בגין שיטת הקופונים?

התובע, אשר נכווה כמה פעמים משיטת הקופונים בשופרסל אונליין, טוען כמה טענות נגד הרשת.

שופרסל יכולה לדעת שהקופונים לא יהיו בתוקף

כך למשל, הוא טוען שהלקוח צריך לבחור את מועד האספקה כבר בתחילת תהליך ההזמנה באתר שופרסל אונליין – כך שהרשת יכולה לדעת מראש שבעת האספקה, הקופונים שהוא בחר כבר לא יהיו בתוקף.

תוקף הקופון המוצג ללקוח מתגלה כלא רלבנטי

בנוסף, הוא טוען שכאשר שופרסל שולחת קופונים במייל, מופיע תוקף כל קופון על הקופון עצמו – כך שהצרכן מתייחס לתוקף הנקוב ברצינות. הוא אינו מעלה בדעתו כי בסופו של דבר, המועד המצוין בקופון לא יהיה מועד ההזמנה אלא מועד האספקה.

דוגמה לקופון של שופרסל כפי שצורף לתביעה ייצוגית נגד שופרסל אונליין

תביעה ייצוגית נגד שופרסל: אין גילוי נאות

טענה נוספת של התובע היא ששופרסל אינה טורחת לציין שייתכן שהלקוח יחויב במחיר מלא כאשר היא מקפיצה שוב ושוב את ההצעה לקופונים במהלך הקנייה בשופרסל אונליין.

לדבריו, רק לאחר שהוא נכווה מספר פעמים, הוא גילה את התנייה המקפחת הזאת בתקנון האתר.

פואנטה בטלגרם

"שופרסל מחויבת ליחס הוגן"

בנוסף, מזכיר התובע כי שופרסל טוענת שהיא מחויבת ליחס הוגן מוסרי ואמין ללקוחותיה, וכי לפי דוחותיה היא הרוויחה 2,800,000,000 ש"ח בשנת 2020 רק מהמכירות באתר שופרסל אונליין.

זה המקום להזכיר כי לאחרונה שופרסל השיקה מחדש את מועדון הלקוחות שלה, ששמו שופרסל SUPREME, ובו היא שמה אפילו יותר דגש מבעבר על התאמה אישית באמצעות קופונים שמותאמים להרגלי הקנייה של הלקוח.

כדאי לזכור כי שופרסל הולכת ומתעצמת, והיא כיום מחזיקה גם בחלק מהשליטה מאפליקציית פייבוקס. בנוסף, כפי שפרסמנו, במסגרת עסקת שופרסל-מיניליין צפויה הרשת לרכוש את חברת מיניליין – בעלת רשת מוצרי החשמל אלמ ויבואנית מותגי חשמל רבים. לכן, יש חשיבות יתרה לדרישה ממנה לנהוג בהגינות כלפי הצרכנים.

המועצה לצרכנות: "שופרסל ממשיכה לפגוע בצרכנים ביודעין"

כאמור, מדובר בתופעה שאינה חד פעמית הנמשכת באתר שופרסל אונליין גם לאחר הגשת התביעה. לכן, המועצה לצרכנות החליטה להצטרף לתובעים כידידת בית המשפט.

"התנהלות שופרסל חמורה במיוחד לאור התחייבותה במסגרת הסכם פשרה בתובענה ייצוגית קודמת שהוגשה לפני כ-10 שנים (ת"צ 53111-07-12) , להוסיף חלון צץ (pop up), שיופיע לאחר בחירת מועד המשלוח ויתריע בפני הצרכן באפן ברור כי קיימים בסל ההזמנה שלו מוצרים במבצע שתוקפם מסתיים לפני מועד האספקה".

באותו הסכם פשרה נקבע כי תישמר בידי הצרכן הברירה אם עדיין להזמין את המוצר (שקופון ההנחה עליו כבר לא בתוקף) או לבטל את ההזמנה. "למרות זאת, במקום אזהרה בחלון קופץ, שופרסל מציינת באותיות קטנות, בתחתית עמוד התשלום באתר ובתקנון, כי הטבות קופונים / שוברים אישיים לא נשמרות והן יוחלו בתנאי שהקופונים / שוברים בתוקף ביום האספקה", אומרית במועצה לצרכנות.

עופר פיינשטיין, מנכ"ל המועצה לצרכנות: "ריבוי התלונות מעיד שהצרכנים כלל לא מודעים לאזהרה שבאתר החברה. בדיקת המועצה באתר שופרסל העלתה כי על אף התלונות הרבות שהועברו אליה ועל אף הגשת התובענה הייצוגית בסוף שנת 2020, שופרסל ממשיכה בהתנהלותה הפסולה כאשר היא מודעת לכך שמדיניות זו מטעה את לקוחותיה. בנסיבות אלה, החליטה המועצה לבקש להצטרף להליך על מנת להביא למיגור התופעה והפגיעה בציבור".

במועצה לצרכנות מציינים שחלק מהתלונות טופלו בהצלחה לאחר ששופרסל החזירה למתלוננים את ההפרש בין מחיר הסל בעת ההזמנה, למחיר הסל בעת המשלוח.

משופרסל נמסר בתגובה: ״שופרסל תגיב לטענות בבית המשפט״.

היה לכם מעניין? לחצו כאן ופרגנו לנו בלייק. זה קל… 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות