ערב שגרתי בבית שבו מתגוררות תלמה ובתה לילי, הופך לסיוט שאיש מאיתנו לא מסוגל לדמיין. לילי, גרושה סביב גיל 40 שחיה עם אמה המתבגרת, שוטפת את רצפת הדירה בעוד האם צופה בפרק שכל כך חיכתה לו בסדרה האהובה עליה. כשלילי (נטע גרטי) שואלת את אמה (אודיה קורן) איפה האקדח של אבא, האם מספקת לה את המיקום המדויק בהיסח הדעת. רק כעבור כמה דקות, היא שואלת למה היא צריכה אותו. התשובה הראשונה נשמעת הגיונית – “הגנה עצמית”. אולם לאחר כמה משפטים מתחוורת האמת המזוויעה. לילי מתכוונת לירות בעצמה, וזה עומד לקרות ממש הלילה. זה מזעזע ומטלטל, ואם יש דבר שחובה לומר כבר בראשית ביקורת “לילה טוב, אמא” בקאמרי, הוא שמדובר בהצגה לא פשוטה לצפייה. היא מרתקת, היא משוחקת באופן מופתי, אבל כדאי לבוא אליה מוכנים.
ביקורת לילה טוב אמא בקאמרי
לילי, כך הולך ומסתבר ככל שחולפות הדקות, היא בחורה שגורלה לא שפר עליה. היא חולנית, בעלה עזב אותה, הבן שלה פושע והיא מעולם לא הצליחה להחזיק מעמד בשום מקום עבודה. היא תלויה בתרופות וככל הנראה גם טיפוס לא מאוד חברותי.
לא טוב לה. לא טוב לה כבר הרבה זמן, והיא מרגישה שיש רק דבר שהיא יכולה להצליח לעשות בחיה: לסיים אותם.
שלוות הנפש שבה היא מנהלת את הערב מעידה על כך שההחלטה לא התקבלה אצלה באימפולסיביות. למעשה, היא מספרת לאמה, מדובר ברעיון שהיא מגלגלת כבר כמה שנים – אבל אחרי תקופת החגים גמלה בה ההחלטה הסופית. החגים, זה ידוע, הם טריגר בשביל אנשים בודדים לחוש עוד יותר בודדים, במיוחד כאשר בארוחות משפחתיות הם רואים את שאר בני המשפחה מנהלים “חיים נורמליים”.
לילי מרגישה תחושת נחיתות אל מול אחיה ואשתו, היא מרגישה שהם שופטים אותה, היא מרגישה חסרת ערך. העובדה שהיא מקבלת התקפים בבית אמה, ואמה מזעיקה את אחיה לטפל בה, גורמת לה אי נוחות. העובדה שהבן שלה עבריין צעיר תורמת את חלקה לתחושת הכישלון שלה. היא מרגישה מיותרת, כאשר נראה שהיחידה שתחוש בחסרונה היא אמה.
בבית אמה, שבו שתיהן מתגוררות – היא עושה הכול. מזמינה מהסופר, מנקה, מכבסת… חלוקת התפקידים הזאת בין השתיים אינה מקרית, זו הייתה דרכה של האם לגרום ללילי להרגיש נחוצה, ולילי יודעת זאת. היא אוהבת את אמא שלה, אבל אין באהבה הזאת די כדי לשנות את דעתה, גם לא כשהיא מתחננת, מנסה להצחיק אותה, מבטיחה לה לשנות כל מה שהיא רוצה ועוד.
בזמן שנותר להן, לילי ואמה משוחחות – וזו שיחה מיוחדת, אמיתית, עמוקה, שבה לילי שואלת את כל מה שתמיד רצתה לשאול. היא שואלת על מערכת היחסים של הוריה, היא מגלה שאהבה לא הייתה שם. תלמה, דמותה של אמא של לילי, הולכת ומתבהרת. אישה פשוטה שלא הייתה נאהבת ע”י בעלה, שסבלה מבדידות, שגילתה שהבת שלה חולה – והייתה צריכה לבחור איך להתמודד עם זה. היא אמא טובה, אישה של הרגלים, אחת שלא מחפשת ריגושים אלא חיה מיום ליום. כשבתה מבשרת לה את הבשורה האיומה – היא עושה כל שביכולתה למנוע ממנה, ולבנו יוצא אליה.
תלמה ולילי, אודיה ונטע
לילי לא נחה לרגע. היא דואגת שהכול אחריה יישאר מסודר עבור אמה, ואנחנו רודפים אחריה בין עבודות הבית – החל מהכביסה שהיא דואגת לכבס, דרך ההזמנה מהסופר שהיא דאגה להזמין ועד המצעים שהיא מחליפה עבורה. ליתר ביטחון היא גם מקליטה לאמה הודעות קוליות לאורך כל ההצגה – מה להזמין, ממי ואיפה נמצאים הדברים. היא גם לא שוכחת שזה הערב שבו היא צריכה לסדר לאמה את הציפורניים, ודואגת להזכיר לה את זה שוב ושוב.
נטע גרטי (שמשחקת במקביל גם בהצגה כוח עליון בקאמרי לצד יניב ביטון), מצליחה להכניס אותנו אל הדמות האומללה הזאת ולהוביל אותנו בין נבכי נפשה של לילי בצורה וירטואוזית. מצד אחד היא בשליטה על הכול, מנהלת את השעות שלפני התאבדותה כמו מבצע צבאי מוקפד שיאפשר לאמה להמשיך בשגרת חייה כאילו דבר לא קרה. מצד שני, ככל שהשיחה עם עמה נוגעת ברבדים עמוקים יותר, משהו בשלווה הזאת נסדק והיא מתפרצת בבכי.
תלמה מנסה להניא אותה מהחלטתה בכל דרך. היא מנסה לברר מה כל כך קשה לה בחייה, וכל דבר שבתה מצביעה עליו, היא מבטיחה לשנות. היא מנסה להצחיק אותה, היא מבשלת לה מה שהיא אוהבת… באחד הרגעים מכמירי הלב ביותר, היא משמיעה לבתה את השיר “לילי” והן רוקדות יחד. אודיה קורן מעבירה את תחושת חוסר האונים, הניסיונית הנואשים, האימה, בכל מילה, בכל תנועה של פניה או מבא על פניה. כל הורה בקהל רוצה לרוץ ולחבק אותה.
כל אחת משתי השחקניות הנהדרות האלה נותנת את כל כולה בהצגה הזאת – ואנחנו רק רוצים שהזמן לא יעבור והסוף הבלתי נמנע לא יתרחש.
ביקורת הצגה “לילה טוב, אמא” בקאמרי
התפאורה, התרגום והבימוי – שילוב מנצח
המחזה “לילה טוב, אמא” נכתב במקור באנגלית ע”י מרשה נורמן ומתרחש בעיר בארה”ב. הוא תורגם בצורה מופלאה לעברית ע”י רבקה משולח.
זו נקודה שחשוב להתעכב עליה בביקורת ההצגה לילה טוב אמא בקאמרי, משום שלא מדובר בעניין מובן מאליו. משולח הצליחה להישאר נאמנה למקור, אך בד בבד לא לתת לקהל תחושה שהאירוע הזה מתרחש במקום אחר, בתרבות אחרת ובשפה אחרת. שמה של לילי הוחלף מג’סי, שמו של האח הוחלף לדניאל מדוסון וכן הלאה – כך שהשמות הם רב תרבותיים.
כאשר לילי מספרת מה מייאש אותה עד כדי כך שהחליטה לשים קץ לחייה, היא מדברת לא רק על מצבה האישי הפרטי – אלא על תחושת הייאוש ממה שהיא רואה ושומעת בחדשות, הטרור והאירועים שאין לה עליהם שליטה. אין ספק שבימים האלה, משפט כזה נשמע כמעט מובן מאליו לכל ישראלי.
גם מבט על ביתה של תלמה לא שולח אותנו הרחק אל מעבר לים, אלא מאפשר לקהל לראות בית רגיל עם שגרה רגילה. הוא לא עני, הוא לא עשיר, הוא נורמלי וטבעי. הכריות שתלמה סורגת פזורות בטבעיות על הספה, יש כורסת טלוויזיה, מצעים פשוטים על המיטה, מכונת כביסה, מטבח שמחובר לסלון… התפאורה המוקפדת והמדויקת ממלאת תפקיד חשוב בהצגה.
הבימוי של שיר גולדברג הופך את כל הסיטואציה הדרמטית הזאת למדויקת מאוד. מדובר הרי בסיטואציה זוועתית, אבל היא ארוזה נכון, כך שללא מלודרמטיות מוגזמת הקהל חווה בעוצמה רבה את עוצמת ההתרחשות. הבחירה באולם קאמרי 3 של התיאטרון הקאמרי מאפשרת אינטימיות עם השחקניות, כאשר הקהל ישוב סביב הבמה ב-5 שורות בלבד, וכמעט יכול לחבק את לילי ותלמה.
כאמור, זו הצגה קשה, ותחושת המועקה נמשכת מתחילתה ועד סופה. אמנם, השורה התחתונה של ביקורת “לילה טוב, אמא” היא שמדובר בהצגה מצוינת, אבל היא מצריכה נשימה עמוקה. המשחק המעולה של נטע גרטי ואודיה קורן, שמחזיקות לבד את ההצגה לבד על כתפיהן (שאר הדמויות בהצגה מוזכרות שוב ושוב, אך אינן נוכחות), סוחף אותנו לשעות האחרונות בחייה של לילי כשאנחנו מרותקים לדינמיקה בין השתיים.
מחיר כרטיס להצגה “לילה טוב, אמא”
קופון הנחה לקאמרי
מחיר מלא לכרטיס להצגה לילה טוב אמא בקאמרי עומד על 220 ש”ח, אך לגולשי פואנטה יש הנחה גדולה בהזנת קוד קופון 9687 בלחיצה על הקישור לאתר הקאמרי. מחרי אחרי הנחה: 89 ש”ח בלבד.
תגובה אחת
הצגה גרועה, שטוחה, אין שיאים ואין מעמקים, סוף ידוע מראש ובנאלי