ארוחת חג. ההורים של בריג’ט מגיעים לבקר אותה בבית שהיא שכרה בניו יורק עם בן זוגה ריצ’רד, ומביאים איתם את אחותה איימי ואת סבתא (“מומו”). זו משפחה קטנה, מלוכדת, אוהבת, אבל מתחת לפני השטח לא הכול ורוד. כמעט לכל אחד מבני המשפחה מועקה שמלווה אותו, סוד שמכביד עליו, משהו שהוא מסתיר כדי לא להדאיג את האחרים. וסבתא? היא במצב מתקדם של דמנציה, מה שמוסיף הרבה עצב לכל הסיטואציה. מבלי להקדים את המאוחר, אפשר לסכם את ביקורת ההצגה בניאדם בקאמרי במשפט המפורסם מתוך אנה קרנינה: “כל המשפחות המאושרות דומות זו לזו, כל משפחה אומללה – אומללה בדרכה שלה”.
ביקורת בניאדם בקאמרי:
הצגה שכמעט כל אחד יראה בה את עצמו
כל אחד מאיתנו מכיר את זה. כעס שמצטבר, סוד שרוצה להתגלות, אהבה, פרנסה, מערכות יחסים… בני אדם. ועל זה ההצגה בניאדם בקאמרי.
המחזה The Humans, שתורגם מאנגלית ע”י אלי ביז’אווי, מביא אל הבמה את המורכבות הזאת של החיים – את החג המשפחתי, את הזוג הצעיר שנמצא בראשית חייו ואת הסבתא שכיום היא צל של מה שהייתה פעם, את ההורים שמתקשים להתמודד עם העובדה ששתי בנותיהם עזבו את הבית ואת הדת, את תלאות הפרנסה, את הבדיחות הפנימיות שיש בכל משפחה, את האהבה בין הורים וילדים ואת שברון הלב מפרידה מאהובה.
הדירה, שממוקמת בצ’יינה טאון בניו יורק, קטנה ומתפרקת, שונה לגמרי מבית נעוריהן של בריג’ט ואיימי בפנסילבניה. ההורים, שכאמור מתקשים לקבל את הבחירה של בתם לגור רחוק, לא מצליחים להימנע מלזרוק מדי פעם הערות עוקצניות על הבחירה לגור בלב ה”סלאמס”, כשבכל כמה דקות הם מקבלים חיזוק לתחושותיהם באמצעות מקק ניו יורקי עצום שמתרוצץ בדירה ורעש בלתי נסבל שמגיע מהשכנה למעלה.
הכסף נוכח כאן כל הזמן. או ליתר דיוק, היעדר הכסף. קשיי הפרנסה, העבודה הקשה, חיפוש העבודה, פיטורים, קושי למצוא עבודה, חרדות כלכליות. זו לא משפחה עשירה, ודווקא כעת, כשההורים מתבגרים, גם היציבות הכלכלית שהייתה לה קורסת. המועקה הזאת נוכחת כל הזמן. המועקה הזאת שם, וגם העננה של ה-9 בספטמבר, יום קריסת התאומים, שעוברת כחוט השני.
כל אד מהשחקנים סוחף אותנו במהירות אל עולמו ואל דמותו. אבי המשפחה, רמי ברוך, הוא אבא אוהב שלאחרונה סובל מסיוטים – ואת הסיבה אנחנו מגלים בדקות האחרונות. ברוך, שתוכלו לראות בימים אלה גם ב”מי שלא נולד מפסיד” בקאמרי, מוביל אותנו בכשרונו אל נבכי נפשו של האב, עד כי גם כאשר סודו נחשף – קשה לנו לכעוס עליו.
עוד הצגות מומלצות בקאמרי
- צ’ילבות בקאמרי: מרים זוהר ומיה לנדסמן בהופעה קורעת מצחוק
- מי שלא נולד מפסיד: הגאוניות של חנוך לוין בנגיעות
- טרטיף: מולייר בקצב שלא הכרתם
אם המשפחה (שרה פון-שוורצה) היא אישה טובה, אמא טובה, רעיה טובה, כלה טובה – ששמה מבטחה באל ומביאה לבתה לדירה החדשה פסלון של מריה הקדושה, מה שמבטא את רצונה העז להחזיר את האמונה באל לבתה. פון-שוורצה כרגיל נהדרת, מדויקת להפליא בכל משפט ובכל מחווה, גורמת לנו להרגיש כאילו האמא הזאת הייתה יכולה בקלות להיות גם האמא שלנו.
בריג’ט, אביגיל הררי, היא צעירה בתחילת חייה הזוגיים והמקצועיים. בעוד שהזוגיות שלה בתקופה נהדרת, מסתבר שחלומותיה להפוך למוזיקאית בעיר הגדולה לא צפויים להתגשם במהרה. היא מתמודדת עם תסכול עמוק ואכזבה קשה, שאותם היא מנסה להסתיר חלק ניכר מהזמן. הררי, כמו ב”מלאכים באמריקה“, מזהה בכישרון רב את הניואנסים בדמותה של בריג’ט – בחורה צעירה שמנסה להיאחז בדברים החיוביים שהחיים מזמנים לה גם כאשר היא צריכה לעבוד בשתי עבודות כברמנית ולהתגורר בדירה מתפוררת בלי אור יום.
איימי, האחות (רוני נתנאל המצוינת), היא עורכת דין – אך גם הקריירה שלה עומדת בפני שבר גדול שלא באשמתה. תחלואי שוק העבודה האמריקני משתקפים היטב בדמותה. איימי חולה במחלת מעיים שגורמת לה להיעדר לא מעט, אך במשרד שבו היא עובדת אין רחמים.
לא רק שהיא לא תקודם להיות שותפה, במשרד מראים לה את הדרך החוצה – וכל זה כאשר הזוגיות ארוכת השנים שלה הסתיימה לאחרונה. נתנאל מפיחה בדמות את מנעד הרגשות של הדמות העצובה הזאת בדיוק במינון המדויק.
בניאדם בקאמרי
התפאורה היא השחקן הנוסף
ואי אפשר שלא להתייחס בביקורת בניאדם בקאמרי לתפאורה המעולה, שהיא חלק בלתי נפרד מהעלילה. אלכסנדרה נרדי מביאה אל הבמה התל-אביבית את הדירה הניו-יורקית המתקלפת בצורה שזורקת אותנו במהירות אל ארוחת החג המשפחתית האמריקאית – עם האפרוריות הניבטת מהחלון הגדול, עם המטבח האופייני, עם הדלתות, עם המדרגות ועם האווירה הקודרת.
אפילו אל השירותים אנחנו נכנסים, בעזרת שימוש מעולה בווידאו, וזוכים למעשה לראות בו-זמנית מה עובר על בני המשפחה גם כשלא כולם יושבים יחד סביב השולחן.
את הפער הזה בין השיחה הקולחת והחיוכים שעל השולחן לבין המבטים המהורהרים והעצב כשכל אחד מהם נמצא לבד, אנחנו מקבלים שוב ושוב לאורך ההצגה כולה.
צוות ושחקנים
- מאת: סטיבן קאראם
- תרגום: אלי ביז’אווי
- בימוי: אמיר י. וולף
- תפאורה: אלכסנדרה נרדי
- משתתפים: רמי ברוך, שרה פון שוורצה, אביגיל הררי, רוני נתנאל, טל וייס, אסתי קוסוביצקי
מחיר כרטיס להצגה בניאדם בקאמרי:
מחיר מלא לכרטיס להצגה בניאדם בקאמרי עומד על 220 ש”ח, אך ניתן באמצעות קוד קופון לקאמרי 9687 של אתר פואנטה ניתן לרכוש כרטיסים באתר הקאמרי במחיר מוזל של 90 ש”ח בלבד << לחצו להזמנה >>.
בשורה התחתונה
כולנו בני אדם
כל כך הרבה הצגות, ספרים וסרטים נוצרו על משפחה – ותמיד יש עוד מה לומר, מה לספר, מה לשתף. רק בקאמרי אפשר לראות היום את “חוקים לחיים“, את “מי מפחד מווירג’יניה וולף“, את מדיאה ואת טרטיף – ובכל אחת מההצגות האלה תפגשו משפחות כאלה ואחרות, רובן כאלה שתשמחו שאינן שלכם.
ההצגה בני אדם בקאמרי היא הצגה על משפחה, על בני אדם, על אהבה, על אכזבה, על החיים עצמם, והיא תסחוף אתכם לתוך 100 דקות מרתקות שאמנם מתרחשות בניו יורק, אבל מרגישות כמו בכל מקום בעולם.