מהו שכר המינימום לשנת 2024? אלה הסכומים החל מ-1 באפריל

מהו שכר המינימום לשנת 2024? אלה הסכומים החל מ-1 באפריל

שכר המינימום בישראל עלה מעט בהתאם למנגנון החישוב הקבוע המסתמך על השכר הממוצע. כל הפרטים על הסכומים ועל ההשפעה הרוחבית

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מהו שכר המינימום בישראל? התשובה לשאלה הזו משתנה מפעם לפעם, בשל העדכון האוטומטי השנתי ובשל החלטות שמדי מדי פעם מתקבלות בחקיקה. החל מ-1 באפריל 2024 גובה שכר מינימום בישראל הוא 5,880 ש"ח – עלייה של 308 ש"ח (5.6%) בהשוואה לשכר הקודם, שעמד על 5,571.75 ש"ח למשרה מלאה (30.61 ש"ח לשעה).

שכר מינימום לשעה עלה ל-32.3 ש"ח לשעה.

העדכון האחרון של שכר המינימום היה באפריל 2023. לפי החוק, שכר מינימום בישראל מתעדכן אחת לשנה בחודש אפריל, כך שלא יפחת מ-47.5% מהשכר הממוצע במשק.



בנוסף, חלק מקצבאות הביטוח הלאומי מתעדכנות בהתאם לעלייה במדד המחירים לצרכן ובשכר הממוצע במשק. מדובר בקצבת "נכות כללית", "שירותים מיוחדים" וגמלת "ילד נכה" – שהן היחידות המוצמדות לשכר הממוצע במשק.

נזכיר כי עקב מגפת הקורונה, הוקפא בישראל השכר הממוצע במשק בשנים 2022-2021, ועל כן שכר המינימום לא עודכן בשנים אלה.

שכר מינימום בישראל עולה, ההכנסה הפנויה פחות

העלייה בשכר מינימום בישראל תורגש רק באופן חלקי מאוד אצל רוב העובדים, כי היא כמעט ותתקזז עם עליות המחירים שמתרחשות בכל התחומים. יוקר המחיה בישראל גבוה מלכתחילה, והמחירים עוד עלו.

כך למשל, בתחום המזון ומוצרי הצריכה ראינו עליית מחירים של שטראוס, עליית מחירים של אסם ועוד. רק לאחרונה פורסם דוח מבקר המדינה שלפי מחירי המזון בישראל גבוהים ב-51% בהשוואה למדינות האיחוד האירופי. זאת, לצד עליית מחירי החשמל ועליית מחירי הדלק.

>> היי, אתם בטלגרם? גם אנחנו 🙂 והכי נוח לעקוב אחרינו שם. לחצו להצטרפות >

בשנתיים האחרונות חלה גם עלייה מתמדת בגובה ריבית בנק ישראל, מה שהזניק את החזרי המשכנתא. לאחרונה הריבית מתחילה לרדת, אבל באופן מתון ואיטי. מחירי הנדל"ן חזרו לעלות, לפי נתוני הלמ"ס שהתפרסמו במרץ 2024.

כך משפיעה העלייה על ההפרשות הסוציאליות

עובד המרוויח שכר מינימום וזהו השכר הקובע שלו לצורך תשלום דמי מחלה, הפרשות סוציאליות ופיצויי פיטורים, יראה גם עלייה בהפרשות המעסיק עבור המרכיבים הסוציאליים – למעט דמי הבראה (חישוב זכות זו לא תלוי בעליית שכר המינימום).

האם גם שכר מינימום לנוער יעלה?

שכר מינימום לנוער נגזר מגובה שכר המינימום לבוגרים, והוא יעלה בהתאם.

"נער עובד" מוגדר בתקנות שכר מינימום בישראל  כעובד שטרם מלאו לו 18 שנים. משרה מלאה לגבי נוער מוגדרת בתקנות שכר מינימום כ-40 שעות שבועיות. שכר המינימום לבני נוער עולה עם הגיל:

  • עד גיל 16: 70% משכר מינימום לבוגר.
  • מגיל 16 עד 17: 75% משכר מינימום לבוגר.
  • מגיל 17 עד 18: 83% משכר מינימום לבוגר.

כמה ישראלים מרוויחים שכר מינימום?

למרות ששכר המינימום הוא נושא מדובר מאוד ויש מאבק תמידי סביבו, בפועל אין בכלל נתון רשמי מדויק לגבי מספר העובדים שמרוויחים שכר מינימום בישראל. בעוד שבבנק ישראל מסתמכים על נתונים של הלמ"ס שלפיהם מדובר בכ-650,000 עובדים, נתוני הביטוח הלאומי מדברים על מספר כפול מזה. אחת הבעיות היא שחלק מהחישובים מביאים בחשבון את החיילים בסדיר, שמרוויחים הרבה פחות משכר מינימום, וכלל החישובים לא מביאים בחשבון אנשים שאמנם מוגדרים כעובדים בשכר מינימום, אבל מרוויחים גם מטיפים (למשל שליחים, מלצרים ועוד).

בעיה אחרת נוגעת לעובדים שאינם עובדים משרה מלאה ולכן משתכרים סכומים שנראים כשכר מינימום – אך בפועל משקפים פחות שעות עבודה.

 


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
נגישות