האיש שתבע את זכיינית מפעל הפיס על שידול להימורים - וזכה

האיש שתבע את זכיינית מפעל הפיס על שידול להימורים – וזכה

בעלת דוכן מפעל הפיס בתל השומר, שמכרה בהקפה הגרלות לאדם אשר מצבו הנפשי הרעוע היה ידוע לה, תשלם לו פיצוי של מאות אלפי שקלים

תביעה נגד מפעל הפיס
צילום מסך מתוך הפרסומת למפעל הפיס
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

 

האם מהמר מכור יכול לתבוע את זכיינית מפעל הפיס ולנצח? הכרעה שקיבל בית המשפט בתביעה מאוד לא שגרתית, מגלה שכן (ת"א 73507 -01-18. התביעה חושפת כמה קל לנצל את חולשתו של אדם מכור להימורים כדי לגרום לו להמר עוד ועוד. לפני 5 שנים פרסמתי כאן בפואנטה את סיפורו של אודי אילון, שבגילוי לב סיפר על התמכרותו להימורים ועל תהליך ההידרדרות שבמהלכו צבר חובות עתק. אודי, שנולד כפלסטיני והיה סייען של השב"כ, טופל במחלקה הפסיכיאטרית בתל השומר במשך כמה שנים. במתחם בית החולים יש דוכן פיס, ושם הוא איבד חלק גדול מכספיו. בתביעה שהגיש אילון נגד מפעל הפיס ונגד הזכיינית שהפעילה את הדוכן, הוא טוען שאותה זכיינית שכנעה אותו שוב ושוב להמר בסכומים גבוהים, ואף מכרה לו בהקפה – כשהיא מפרה את הנחיות מפעל הפיס ביודעין. לדבריו, התוצאה הייתה חובות שהלכו ותפחו לממדים מפלצתיים.

למען הגילוי הנאות, אציין שבעקבות הכתבה באתר פואנטה זומנתי אף אני להעיד במשפט ונשאלתי על המידע שפורסם בכתבתי על טענותיו של אודי אילון נגד מפעל הפיס. מטבע הדברים, מסרתי בעדותי את אותם פרטים שפורסמו בכתבה.

לאחר מספר שנים של דיונים בבית המשפט, ניתנה לאחרונה ההכרעה, והיא מאוד מעניינת: השופט מצא את הזכיינית אשמה, אך דחה את התביעה נגד מפעל הפיס עצמו.

השופט: "הזכיינית ניצלה את חולשת התובע"

לפי הנחיות מפעל הפיס, מכירה בהקפה היא כמובן אסורה, אך הזכיינית מכרה לאיילון הגרלות בהקפה מספר רב של פעמים. במהלך המשפט היא טענה שבחלק מהמקרים מכרה בהקפה כדי שאילון יוכל להחזיר לה את חובותיו. בנוסף, היא טענה שהיו מקרים שהוא רכש הגרלות ולא שילם עליהן.

לדבריה, הופעל עליה לחץ לעמוד ביעדי מכירה בסכומים מסוימים. עוד לדבריה, היא הגישה תלונות על אילון במשטרה בעצמה.

השופט שי משה מזרחי לא קיבל את טענת הזכיינית בדבר לחצים שהופעלו עליה.

הוא קבע כי הזכיינית "ניצלה את חולשתו של התובע, לפחות כפי שנתפסה על ידה, על מנת לעודדו לקנות עוד ועוד הגרלות כאשר היא מוכרת לו אותן בהקפה, ובכך הלכה למעשה פוגעת ביכולתו לקבל החלטה מושכלת בכל הנוגע להימורים".

בשורה התחתונה, השופט קבע כי התביעה של אילון נגד הזכיינית מתקבלת, ואילו התביעה נגד מפעל הפיס נדחית.

זו לשון ההחלטה:

  • התביעה כנגד זכיינית מפעל הפיס מתקבלת וזו תשלם לתובע סך של 350,000 ש"ח, בצירוף שכר טרחה לעו"ד בסך של 85,000 ש"ח והוצאות משפט בסך 40,000 ש"ח.
  • התביעה כנגד מפעל הפיס 2 נדחית והתובע ישלם למפעל הפיס הוצאות משפט ושכר טרחה לעו"ד בסך כולל של 25,000 ש"ח.

לדברי השופט, ההחלטה על גובה הפיצוי לאילון התבססה, בין היתר על השיקולים הבאים:

  • מצבו הנפשי של אילון, אשר הזכיינית הייתה מודעת אליו ולו באופן בלתי ישיר.
  •  ניצולה של הזכיינית את מצבו הנפשי של התובע לעשיית רווח כספי.
  • הפרתה הבוטה של הזכיינית את כללי מפעל הפיס למכירה בהקפה.
  • האינטרס החברתי המובהק במניעת עידוד הימורים למי שאין בידו היכולת לעשות כן.
  • תקופת הזמן המדוברת (כשנה).

מפעל הפיס ממקם את הדוכנים במקומות רגישים

כאמור, המשפט בתביעה נגד מפעל הפיס ונגד הזכיינית התנהל במשך מספר שנים, כאשר אילון טוען שהזכיינית הייתה מודעת למצבו הנפשי וניצלה אותו לרעה. זה המקום להזכיר כי מדובר, כאמור, בדוכן מפעל הפיס הממוקם בקניון בקומת הכניסה לבית החולים תל השומר. המיקום הזה כמובן אינו מקרי והוא קורץ לחלק מהאנשים, אשר מגיעים לבית החולים מלכתחילה במצב נפשי ו/או פיזי רעוע. במקרה של אילון, שהיה מטופל במחלקה הפסיכיאטרית, הקרקע הייתה פוריה. הוא החל להמר בתדירות יותר ויותר גבוהה ובסכומים יותר ויותר גדולים, צבר חובות ואז קנה עוד ועוד הגרלות כדי לממן את ההפסדים מההגרלות הקודמות.

לדברי השופט, לא הוכחה כל התרשלות מצדו של מפעל הפיס ואף להפך – הוכח כי המפעל פועל לפי נהלים מסודרים ומוסדרים ומעביר הדרכות ורענונים לזכייניו.

עם זאת, החלטה זו התקבלה מן הסתם רק בהתייחס לטענות היבשות בתביעה. עצם העובדה שמפעל הפיס בוחר להציב דוכן במיקום בעייתי כמו כניסה לבית חולים לא נדונה בבית המשפט. מן הראוי שהסוגייה הזאת תעלה סוף סוף לדיון רציני במשרד האוצר או בכנסת, משום שאין בכלל ספק שזו הדרך המהירה והבטוחה להגיע לכיסן של אוכלוסיות פגיעות.


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
1
נגישות