חברת דאבל פיס תיקנס בסכום עצום על-ידי הרשות להגנת הצרכן בגין הטעיה

חברת דאבל פיס הבטיחה לשפר את הסיכוי לזכות – וחוטפת קנס עצום

חברת דאבל פיס נקטה שיווק ישיר ואגרסיבי. נציגיה התחזו לנציגי מפעל הפיס והבטיחו סיכויי זכייה מוגדלים – כך לפי הרשות להגנת הצרכן. הקנס: יותר מ-3 מיליון שקל

דאבל פיס
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




מפעל הפיס הוא פרה חולבת של חובבי ההימורים בישראל, ולאחרונה גם שודרג העניין של מנוי פיס כדי להגדיל את מספר המהמרים. כאילו זה לא מספיק, סביב המפעל הזה פועלות כל מיני חברות פרטיות, כמו דאבל פיס, שמבטיחות לצרכנים תמימים להגדיל את סיכויי הזכייה שלהם וטוענות שיש להן שיטות מתוחכמות שפותחו על-ידי סטטיסטיקאים. לאחר חקירה שנמשכה שנה וחצי, הרשות להגנת הצרכן הודיעה לחברת דאבל פיס כי בכוונתה להטיל עליה קנס בסך 3,086,800 ₪ בגין הטעיה. הטענות כלפי החברה הן לא רק שהיא הטעתה את הצרכנים, אלא אף הפעילה עליהם לחץ ושכנעה אותם להצטרף לתוכניות שלה באמצעות השפעה בלתי הוגנת. לפי חקירת הרשות, החברה פועלת בשיטה של שיווק טלפוני אגרסיבי ומבלבל וכך מצליחה לשכנע אנשים להצטרף באמצעותה לתוכנית הגרלות מפעל הפיס.

שיטות הפעולה של חברת דאבל פיס

לפי הרשות להגנת הצרכן, חברת דאבל פיס גרמה לצרכנים לחשוב שמדובר בפנייה רשמית ממפעל הפיס. באופן כללי, השיטה של הנציגים הייתה לגרום ללקוחות הפוטנציאליים להבין שהם זכו או צפויים לזכות בהגרלות מסוימות. הנה הפרטים:

פואנטה

הנציג התחזה לנציג רשמי

"שיחות המכירה אל הצרכנים התבצעו תוך הצגת מצג לפיו החברה היא מפעל הפיס או פועלת מכוחו ומטעמו, בעוד שלחברה אין קשר למפעל הפיס", אומרים ברשות להגנת הצרכן. "הנציגים מנהגו לומר את שמה החלקי של החברה במהירות, תוך שהם בולעים מילים. לאחר מכן אמרו בבהירות ובהדגשה יתרה את המילים 'הגרלות לוטו של בית מפעל הפיס'. שאלות ממוקדות של צרכנים באשר לזהותה של החברה נענו אף הן לרוב בהתחמקות.

"זכיתם בהגרלה"

ברשות אומרים כי נציגי החברה סיפרו לצרכן שהוא זכה בהגרלה כלשהי, ועל כן הוא זכאי להימנות עם שירותי החברה. הנציגים טענו כי שמו של הצרכן עלה בהגרלה בת מאות אלפי משתתפים, כי הכרטיס המוצע לו מונפק רק לארבעה אנשים בכל שנה. בפועל החברה לא ערכה כלל הגרלות כאמור והחברה הציעה לכל פונה להימנות על שירותי החברה ולקבל כרטיס מנוי באותם התנאים.

"סיכויי זכייה גבוהים"

עוד עלה בחקירת הרשות להגנת הצרכן, כי נציגי דאבל פיס אמרו ללקוחות שהם זכו בכרטיס בעל סיכויי זכייה גבוהים מהרגיל. הם טענו שמדובר ב"מספרי זהב", פרי פיתוחם של סטטיסטיקאים ומומחים בתחום ההגרלות. זאת, בעוד שהשירות שהציעה החברה היה למעשה השתתפות בהגרלות מפעל הפיס עם סיכויי זכייה והסתברות הזהים לכל כרטיס דומה אותו ניתן לרכוש בדוכני מפעל הפיס.

הבטחה להחזר כספי

לפי חקירת הרשות, נציגי חברת דאבל פיס הבטיחו ללקוחות כי אם לא יזכו בסכום כלשהו בפרק זמן מוגדר, החברה תשיב להם במלואו את סכום השירות ששילמו. הכסף לא הוחזר להם, ובמקום זאת הנציגים טענו שבבדיקה נוספת שערכו נמצא כי הם זכו בשקלים בודדים ולכן לא זכאים להשבת הכסף עבור השירות.

פרטי העסקה לא נמסרו ללקוחות

טרם כריתת העסקה, החברה לא מסרה לצרכנים את מלוא הפרטים השונים המחוייבים בגילוי במהלך שיווק מרחוק כנדרש בחוק וברוב המקרים מסרה את חלקם בלבד.

  • החברה לא מסרה לצרכנים את תכונות העסקה ומהותה לפיה כל סכום של זכייה יחולק בין עשרה משתתפים
  • לא פירטה את סכום העסקה הכולל
  • לא גילתה פרטים באשר לזכות לביטול עסקה

ביטול עסקה בניגוד לחוק

לאחר ביצוע העסקה, שלחה החברה אל הצרכנים מסמך ובו התניות וקביעות מטעות ומנוגדות לחוק. כך, הודיעה החברה כי עסקאות תבוטלנה בפועל בפרק זמן ארוך מזה שקובע החוק.

קבלו את כל העדכונים החמים גם בטלגרם של פואנטה >

החברה כלל לא שלחה את המספרים

בחלק מהמקרים נמצא כי החברה כלל לא שלחה את צרוף המספרים המלא עליו התחייבה למפעל הפיס.

הבטחות ל"צוות סטטיסטיקאים"

החברה ציינה באתר החברה כי לחברה צוות גדול הכולל בתוכו סטטיסטיקאים. אותם אנשי מקצוע לכאורה פיתחו שיטה סטטיסטית, אשר מבוססת על תוכנת מחשב ייחודית ובלעדית אשר מגדילה את סיכויי הזכיה בדאבל לוטו, בלוטו וב-777 עד פי 25. אמירות אלה אינן נכונות ואינן נתמכות בדבר.

חברת דאבל פיס רשאית לערער

הרשות להגנת הצרכן הטילה על דאבל פיס קנס גבוה במיוחד, של 3,086,800 מיליון ש"ח. מדובר בקנס שהופחת ב-20% בהשוואה לקנס המקורי, משום שהחברה לא ביצעה הפרות קודמות.

עם זאת, החברה יכולה לערער על הקנס ועד שהיא תשלם את הסכום – אם בכלל – ייקח זמן רב.

ייצוגית נגד חברות הימורים

בדיוק באותו עיתוי הודיעה המועצה לצרכנות על הגשת בקשה לייצוגית נגד שמונה חברות המפעילות מועדוני הימורים:

  1. לוטונט מועדון חברים
  2. מגה שיטות מתמטיות מתקדמות
  3. נקודת שיווק וסחר
  4. לוטוקרד
  5. קלאב 4 יו
  6. מועדון הלוטו שש
  7. א.ד. סמארט מערכות אחזקה
  8. ניו ספורט ומרקטינג בע"מ

מדובר במועדוני ההימורים מציעים השתתפות קבוצתית בהגרלות שעורך מפעל הפיס.

המנויים של חברות אלה משלמים להן דמי מנוי חודשיים, ובתמורה טופסי ההגרלות נרכשים עבורם במרוכז, והלקוחות חולקים את הפרסים.

בבקשה נטען כי המועדונים, אשר אינם משווקים מורשים של מפעל הפיס, פועלים בניגוד לחוק העונשין. כך קבע היועץ המשפטי לממשלה כבר לפני שנים. על כן, המועצה מבקשת כי בית המשפט יאסור על המועדונים להמשיך לשווק את הגרלות מפעל הפיס, ויקבע כי הסכמי ההתקשרות עמם בטלים.

המועצה טוענת כי מועדוני ההימורים נוהגים להטעות את לקוחותיהם בשורה של עניינים. בין היתר, הם לא מגלים כי בממוצע, 70% מכספם של הלקוחות כלל אינו משמש לרכישת כרטיסי הגרלה, אלא ניטל כעמלה. נוסף על כך, המועדונים מציגים כי ההימור באמצעותם מגדיל את סיכויי הזכייה. בפועל דווקא הסיכויים להפסד גדלים.

המועדונים גם מסתירים את העובדה שתוחלת הרווח בהימור באמצעותם, נמוכה משמעותית מאשר תוחלת הרווח בהימור ישיר באמצעות מפעל הפיס. טענות אלה נתמכות בחוות דעת של הכלכלנית המומחית ד"ר טלי רגב.

היה לכם מעניין? שתפו את החברים, ואל תשכחו לעשות לנו לייק בפייסבוק. זה ממש חשוב לנו!

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

קראו עוד כתבות מעניינות באתר פואנטה






דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 3

  1. גם אותו עקצו בשנת 2017 ויש לי תיעודים על זה. וניסו שוב בשנת 2019 אבל אז לא קניתי את זה.

    איך משתתפים גם בתביעה היצוגית?

  2. לא יאומן!!!!
    הכתבה שלכם התפרסמה ב-2020 ובחודש 11.21 אני נפלתי בפח !
    הם ממשיכים עם כל הרמאות שקראתי פה למרות התביעה של הרשות להגנת הצרכן ..
    למי אני פונה?

    1. לדעתי צריך לפנות שוב לרשות להגנת הצרכן + למועצה לצרכנות + להגיש תביעה קטנה

נגישות