עוקץ הקשישים: 12 חשודים נעצרו בגין הונאה ומרמה של קשישים במאות אלפי שקלים - פואנטה

עוקץ הקשישים: 12 חשודים נעצרו בגין הונאה ומרמה של קשישים במאות אלפי שקלים

הלחץ הציבורי עושה את שלו וסוף סוף אפשר לראות פעולה עוצמתית שמבטאת שיתוף פעולה חיוני בין הרשות להגנת הצרכן לבין המשטרה, כדי לעצור את הנוכלים שמפילים בפח קשישים. כרגע יש 12 עצורים, והיד עוד נטויה

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

הונאה של צרכנים היא דבר בזוי, וכשמדובר בעוקץ קשישים שהפך לשיטתי, הרי שהעונש שמגיע לנוכלים צריך להיות כבד ביותר. מה שקורה בישראל בשנים האחרונות הוא לא פחות משערורייה. יותר מ-100 חברות הפכו לאמנות את עוקץ הקשישים, כשהשיטות דומות: אותם צרכנים מבוגרים מקבלים שיחת טלפון יזומה מנציג מכירות אגרסיבי, שמפתה אותם למסור את פרטי האשראי שלהם ומשכנע אותם לרכוש מוצרים מיותרים במחירים מופקעים. למרות שהתופעה הייתה ידועה כבר זמן רב, רק לאחרונה נראה שנעשה מאמץ מוגבר מכל הגורמים להפסיק אותה – והיום הגיע לשיאו מאמץ משותף של הרשות להגנת הצרכן, המשטרה, רשות המסים והרשות להגנת הפרטיות, עם מעצרם של 12 חשודים בהונאת קשישים.

בעבר כבר היה שיתוף פעולה בין רשויות האכיפה, אך לא בהיקף כה נרחב. המעצרים היום מגיעים לאחר חקירה סמויה שנמשכה במהלך השנה האחרונה ונוהלה על ידי מפלג ההונאה של משטרת מחוז ת"א, הרשות להגנת הצרכן, רשות המיסים והרשות להגנת הפרטיות. בחקירה עלה שהחשודים הונו בשיטתיות ולאורך זמן את קורבנותיהם – קשישים תמימים – והשיגו מהם במרמה מאות אלפי שקלים במזומן, כשהם מתחזים לסוכני טלמרקטינג.

במהלך החקירה המורכבת, נעשה שימוש באמצעים רבים ומגוונים – טכנולוגיים ואנושיים, במטרה לאסוף ראיות נגד החשודים.

עוקץ הקשישים: כך פעלו החשודים

על פי החשד, כך פעלה השיטה:
• החשודים איתרו קשישים אשר מתעניינים או התעניינו בעבר במוצרים כלשהם.
• החשודים ביצעו שיחות טלפון לאותם קשישים, הציגו עצמם כמוכרים בחברות שונות להן העניקו שמות שונים, בשיטת הטלמרקטינג.
• הקורבנות נענו להצעות החשודים ושילמו להם דמי חברות במועדון, בתמורה להבטחה שיקבלו במתנה את המוצר בו התעניינו.
• בפועל, החשודים גבו מהקורבנות בגין כל עסקה אלפי שקלים, כראות עיניהם.
• הסיפור היה שב וחוזר על עצמו מדי תקופה כשהחשודים ממשיכים להונות את הקשישים ולשלשל במרמה כספים לכיסם.

הבוקר, בתום שנה של חקירה, פשטו שוטרי מחוז ת"א וחוקרי רשויות האכיפה על בתיהם ובתי העסק של החשודים ועצרו אותם בגין עבירות של הלבנת הון, מירמה בנסיבות מחמירות, זיוף, הונאה בכרטיס חיוב, קשירת קשר לביצוע פשע, עבירות עפ"י פקודת המיסים ועפ"י חוק הגנת הצרכן.

ברשות להגנת הצרכן לא פרסמו עדיין את שמות החשודים וגם לא שחררו מידע לגבי תפקידיהם – האם הם הבעלים של אותן חברות או עובדים מן המניין. מה שכן פורסם מעיד על הכסף הרב שגרפו לכיסיהם החשודים, שכן במהלך הפשיטה נתפסו רכבי יוקרה. בנוסף, נתפס ציוד מחשוב רב. המשטרה תבקש לחלט את המכוניות ואת הציוד בסיום ההליך.

החשודים יובאו מחר בשעות הבוקר לבית משפט השלום בת"א שם תבקש המשטרה להאריך את מעצרם.

קנסות וחקיקה – מה נעשה עד כה?

כפי שפורסם בפואנטה, לאחרונה נקנסו מספר חברות בגין עוקץ קשישים – ביניהן חברת לירף שהוטל עליה עיצום של 10 מיליון שקל וחברת פמילי דיל שהוטל עליה עיצום של 5.3 מיליון שקל. אולם, הכסף הזה עדיין לא שולם ולא ברור אם הוא ישולם במלואו, בחלקו או בכלל ישולם – שכן לחברות יש זכות ערעור והן בדרך כלל גוררות את הרשות להגנת הצרכן לתהליך משפטי ארוך.

בנוסף, חבר הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני) הציע הצעת חוק שאמורה לנתק את בלון החמצן של החברות באמצעות הפסקת הסליקה שלהן בחברות האשראי. גם הפיקוח על הבנקים הוציא הנחיות שיאפשרו לחברות האשראי לסרב לסלוק חברות חשודות.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות