עוקץ קשישים: החוק של ח"כ שמולי ישים סוף לעצימת העיניים של חברות האשראי - פואנטה

עוקץ קשישים: החוק של ח"כ שמולי ישים סוף לעצימת העיניים של חברות האשראי

הצעת החוק תחייב את חברות האשראי להפסיק לסלוק תשלומים עבור חברות שהרשות להגנת הצרכן הגדירה כמפרות חוק, ואף להחזיר את הכסף שנגבה בעורמה

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אלפי קשישים נעקצו באלפי עסקאות עוקץ שנמשכו שנים, חלקם כבר הלכו לעולמם, ורק היום עבר בוועדת השרים לחקיקה תיקון לחוק הגנת הצרכן, שיאסור על חברות האשראי לאשר עסקאות עם חברות מפרות חוק. לכאורה, זה נשמע מובן מאליו שצרכן שנפגע ידרוש מחברת האשראי לבטל עסקה – אלא שחוק חיוב כרטיסי אשראי מקנה הגנה רחבה לנוכלים, ורק אם הצרכן מוכיח "כשל תמורה" (כלומר, שהמוצר לא סופק), הוא יכול לבטל עסקה.




כתוצאה מכך, המוני צרכנים מבוגרים שנפלו קורבן לעסקאות מפוקפקות וניסו לבטלן, גילו שהם מתמודדים לא רק עם החברה שעשקה אותם, אלא גם עם חברת האשראי שמסרבת לבטל את העסקה. כפי שפרסמתי בפואנטה, בנושא זה הוגשה גם ייצוגית נגד חברות האשראי – כאשר הטיעון המרכזי בה הוא שישראכרט, כאל ולאומי קארד בעצם סייעו להונאת קשישים מאחר שהן סיפקו את שירותיהן לשורה ארוכה של חברות שפגעו בקשישים – גם לאחר שהן כבר ידעו שמדובר בחברות בעייתיות.

ביטול עסקה בחברת האשראי – המצב הנוכחי מול החוק החדש

כאמור, היום חובת ההוכחה על כשל התמורה מוטלת על הצרכן שנפגע. על פי התיקון לחוק – שיצטרך לעבור עתה תהליך ארוך של חקיקה – המצב ישתנה.

חברות כרטיסי האשראי ייאלצו להפסיק סליקת אשראי של חברות שיימצאו מפרות את חוק הגנת הצרכן, כאשר ההפרה מתייחסת להפעלת השפעה בלתי הוגנת והטעיה. מי שאחראית להגדיר את החברות כמפרות חוק היא הרשות להגנת הצרכן.

ראיון בתוכנית "ערב ערב" בכאן 11 על עוקץ הקשישים

לפי ההצעה, הפסקת החיוב על ידי חברות האשראי תהיה מיידית לאחר הודעת הרשות להגנת הצרכן. במידה והלקוח חויב בגין העסקה, חברת האשראי תחזיר תוך עשרה ימי עסקים מיום הודעת הרשות את סכום החיוב שבוצע. סעיף חשוב קובע כי מרגע הודעת הרשות, חברת כרטיסי האשראי לא תוכל לחייב בגין העסקאות של העוסק לגביו נמסרה הודעה מהרשות להגנת הצרכן, כל עוד הודעת הרשות עומדת בתוקפה.

כאן יש לזכור כי הרשות להגנת הצרכן משקיעה מאמצים בשנתיים וחצי האחרונות בלכידת פורעי החוק, אבל הביורוקרטיה והרגולציה הישראלית מייצרות מצב שהחברות הפוגעות ממשיכות לפעול והצרכנים ממשיכים להיפגע, בזמן שטחנות הצדק טוחנות לאט.

לאחרונה אמרה לאתר פואנטה ענת בן זקן מהרשות להגנת הצרכן, כי יש למעלה מ-100 חברות כאלה אשר נחקרות ברשות להגנת הצרכן. בנוסף, הרשות הודיעה כי בכוונתה להטיל קנסות כבדים מאוד על חברת ביג סייל ועל חברת לירף – אבל האמת העצובה היא שלמרות כל הודעות הקנס שניתנו לאורך השנתיים האחרונות, בפועל לא שולם עדיין שקל אחד על-ידי החברות, משום שהן מערערות על הקנס ומתנהל תהליך ארוך של דיונים.

עוקץ קשישים – כך זה עובד

מדובר בחברות שיווק ישיר שמחפשות ומוצאות טרף קל. נציגי החברות מטלפנים אל צרכנים, בעיקר קשישים, ומפעילים עליהם לחץ עצום. הם משכנעים את הלקוחות שעלו בחכתם למסור את פרטי האשראי ולרכוש מוצרים יקרים שאינם צריכים. מרגע שפרטי כרטיס האשראי נמצאים בידיהם – הם לא צריכים דבר כדי לחייב את הלקוח. מרגע זה, הלקוח הוא זה שצריך לרדוף אחריהם ואחרי חברת האשראי כדי שלא יגנבו ממנו כסף.

ח"כ איציק שמולי: "ננתק להן את בלון החמצן הכלכלי"

את הצעת החוק הגיש ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), שמנסה כבר שנים להוביל חקיקה אפקטיבית בכנסת כנגד עושקי הקשישים. בעבר, שמולי קידם בהצלחה תיקון אחר לחוק – שמאפשר לצרכנים מבוגרים לבטל עסקת טלמרקטינג (שיווק מרחוק) במשך 4 חודשים מיום ביצוע העסקה, ולא 14 יום כפי שקובע החוק ביחס לכלל האוכלוסייה.

שר הכלכלה, אלי כהן (כולנו) תמך בהצעת החוק וצפוי לתמוך בה גם בהמשך.

נכון לעכשיו, ההצעה מבקשת לגרום לחברות האשראי לבטל לצמיתות תשלומים עתידיים ולהשיב ללקוח שנפגע כספים בגין חיובים קודמים, במקרים שבהם מצאה הרשות להגנת הצרכן כי העוסק הטעה או הפעיל השפעה בלתי הוגנת כלפי הצרכנים.



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות