עוקץ קשישים והטעיית צרכנים? קנס של כ-10 מיל' שקל לחברת לירף, שהפעילה לחץ אגרסיבי ושיטות דורסניות

חקירה נגד חברת לירף חושפת עוקץ קשישים והטעייה שיטתית של צרכנים. הקנס: יותר מ-10 מיליון שקל

מכירים את זה שהטלפון מצלצל ועל הקו יש נציג שיודע את שמכם ומספר שזכיתם בהגרלה ומגיעה לכם הטבה? שיטות השיווק האגרסיבי הן טריק ישן שעדיין מפיל בפח צרכנים רבים. במקרים רבים מדובר בעוקץ קשישים. הרשות להגנת הצרכן חקרה בחודשים האחרונים את חברת לירף, לאחר תלונות צרכנים על הטעיה ועל שיווק אגרסיבי. כדאי לדעת איך היא פעלה

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

‏‏קנס של כ-10 מיליון שקל יוטל על חברת לירף, ומדובר בקנס הגבוה ביותר שהטילה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן על עוסק אי פעם.

חברת לירף עוסקת בשיווק טלפוני לצרכנים, ביניהם קשישים, והסיבה לקנס הגבוה היא השיטות שבהן היא גרמה לצרכנים לרכוש מוצרים שלא הזדקקו להם במחירים גבוהים ובלי יכולת לבטל את העסקאות.

לפי הודעת הרשות להגנת הצרכן, בכוונתה להטיל על חברת לירף – בי.אל.פי (ישראל) עיצום כספי בסך 10,394,000 שקל, וכוונת החיוב נשלחה למנכ"ל החברה רפי פרידמן: "גובה העיצום מדגיש את חומרת ההפרות שנעשו על ידי החברה", אומרים ברשות. אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מספרת כי מדובר בפגיעה בהיקף רחב מאוד, מאות הפרות כלפי עשרות צרכנים: "חומרי החקירה חשפו מקרים קשים מאוד של ניצול הצרכנים שברובם קשישים".

עם זאת, מאחר שלחברה אין הפרות קודמות, העיצום הכספי יופחת ב-20% בהתאם לתקנות הגנת הצרכן.



אגב, לחברה קיימת זכות לערער בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה, אך נראה שברשות להגנת הצרכן צברו לא מעט ראיות נגדה בחקירה שנמשכה חודשים ארוכים. החקירה החלה בעקבות עבודת מודיעין ותלונות רבות שהתקבלו מצרכנים.

מהחקירה אפשר ללמוד על שיטות העבודה שהותירו צרכנים רבים נפגעים:

  • חברת לירף פנתה למספר רב של צרכנים באמצעות שיחות טלפון יזומות (טלמרקטינג) על מנת לבצע עסקאות מכר מרחוק, ובנוסף הפעילה 2 אתרי אינטרנט (www.liraf.co.il, www.majnoon.co.i), שבהם הציעה לקנות מוצרים שונים כגון: תכשיטים, בשמים, איפור, מכשירי חשמל ועוד.
  • שיחות המכירה התבצעו תוך יצירת רושם כי הצרכנים זכו בפרס או בהטבה מסוימת, הצרכנים הוטעו לחשוב כי מדובר במתנה, במימוש נקודות של חברת אשראי, או בפרס לרגל מאורע כלשהו.
    לעיתים נטען כי יש לממש את ההטבה באופן מיידי ובתשלום דמי משלוח בלבד. הנציגים טענו שכל אלה מקנים לצרכן את הזכות לרכוש מוצרים יקרי ערך בהנחות משמעותיות.
  • במקרים שונים הצרכנים הוטעו לחשוב כי נציגת חברת לירף הינה נציגת חברת האשראי שלהם או פועלת מטעמה. הנציגים טענו כי לצורך מימוש הנקודות על הלקוח למסור את מספר כרטיס האשראי שברשותו שפרטיו נמצאים בידי החברה, תוך אמירות כגון: "זה המתחיל בספרות 4580", כשפועל כל כרטיסי האשראי של חברת ויזה מתחילים בספרות הללו.
  • נציגי החברה טשטשו בפני הצרכנים את מהותה של העסקה, הכרוכה לרוב בתשלום אלפי שקלים. במקרים רבים מסרו הנציגים מידע מטעה מתוך מטרה להתקשר בעסקה עם הצרכנים, רובם קשישים. כך, נציגי החברה טענו כי שכנים הגרים בסמיכות אל הצרכן ביצעו עסקה דומה, כי יום ההולדת של הנציג חל בדיוק ביום של הצרכן, כי שמם זהה לשם הצרכן וכו'.
  • במקרים שהצרכנים סירבו לביצוע עסקה, פנו אליהם הנציגים פעם אחר פעם, בהפרשים של ימים ספורים ואף דקות בודדות. ברובם המוחלט של המקרים, גם בקשות מפורשות של הצרכנים לחדול מהתקשרויות אלה לא נענו. ברובם המוחלט של המקרים החברה בחזרה להזדהות בשמות פיקטיביים דוגמת: לימיטה, המוקד הארצי, הבקרה ובמקרים מסויימים אף נמנעה מלהזדהות בשם החברה למרות בקשות מפורשות של הצרכנים.
  • באופן גורף, נציגי החברה לא מסרו לצרכנים טרם ביצוע העסקה את כל פרטי העסקה בשיווק מכר מרחוק כנדרש לפי החוק, לרבות פירוט סכום החיוב החודשי, מספר תשלומים, שיעור הריבית, האחריות על הטובין ותנאי הביטול של העסקה. לאחר ביצוע העסקה, נשלחה חשבונית  אך לא פירטה את הנדרש ממנה במסמך גילוי על פי החוק, ואף הטעתה את הצרכנים בתנאי הביטול שהחוק מקנה להם.

אגב, חשוב לדעת שטלמרקטינג כשלעצמו אינו כלי שיווקי פסול, ואפילו להפך, הוא כלי לגיטימי. אלא שכאן נחצה הגבול שבין הלגיטימי ללא חוקי. לדברי עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות, טלמרקטינג אגרסיבי ופוגעני בכלל, וכנגד אוכלוסיות פגיעות בפרט, הוא מכת מדינה.

על פי הרשות, חברת לירף סגרה את פעילותה המסחרית והשיווקית, אך עדיין חיה מבחינת רשם החברות.

מומלץ לצרכנים להיות עירניים ביחס לכל פנייה טלפונית שהם מקבלים ובה מופעל עליהם לחץ לרכוש מוצרים כלשהם, תוך הצגת מצג שווא כאילו הם זכו באיזשוהי הטבה וכו'.


דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 4

  1. חברת מי הטבע מאשקלון פתחה חברה נוספת בשם אחר גם היא באשקלון. עוקצים!!!!!!!!(קשישים)
    פונים לקשישים והיא אפשר לבטל את ההתקשרות איתם.
    התחילו למכור גם מוצרים נווספים בנוסף למטהרי מים.
    להזהר!!!!!!!!

  2. זו מכת מדינה. כל מי שעובד עם קשישים בענייני כספים מכיר זאת. החברות מחליפות שמות וזהויות, קמות ונעלמות ועוקצות אלפי קשישים בסכומי עתק. דרכי הפעולה הן עברייניות, עד כדי הגעה לבית הקשיש כדי "לגבות" חוב. מה שנתפס זו טיפה בים.

  3. אני כמעט אף פעם לא עונה לשיחות ממספר חסוי. אני כמעט אף פעם לא עונה לשיחות שמספריהן גלויים, אך לא מוכרים לי.
    צלצלו וניתקו,[מה שמוגדר כ"צלתוק"]? לעולם לא אתקשר בחזרה כדי לבדוק מי עומד מאחורי השיחה. ואם בכל זאת יצא שעניתי, ומתברר לי שרוצים למכור לי משהו, אני פשוט מנתקת. [לפעמים בצורה מנומסת, לפעמים פחות, תלוי על איזה צד קמתי באותו בוקר].
    מה שאני מנסה להגיד הוא שהכוח הוא בידינו, הצרכנים. אם נבחר לא להיות קורבנות, אז מרבית חברות הרשע מסוג "לירף" ודומותיה, ייעלמו כלא היו.

  4. לירף בתחילת שנות האלפיים היו די טובים, לא הטעו חלילה וגם לא התקשרו פעם אחת. קיבלתי עלון בעקבות רכישה בערוץ הקניות והמשכתי דרכם.
    המוצרים היו לשביעות רצון ואף פעם לא גבו מעל המחיר.
    לא תגובה ממומנת..ולא שתולה ולא בטיח..סה"כ אומר עקצו אנשים אבל אותי לא.

נגישות