קרטל המסעות לפולין: עונש מאסר ראשון לאחד הנאשמים

קרטל המסעות לפולין: עונש מאסר ראשון לאחד הנאשמים

המסע להנצחת זכרון השואה הפך למחלבה של כסף עבור חברות נסיעות שיצרו קרטל וכפו מחירים גבוהים. עכשיו האחראים לקרטל המסעות לפולין מתחילים להיכנס לכלא

קרטל המסעות לפולין אושוויץ
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

עצוב שאפילו בתחום כל כך חשוב, החמדנות השתלטה על כל חלקה טובה. מדובר במסעות לפולין – פרויקט שקשה לזלזל בתרומה שלו להנצחת זכרון השואה. לפני כמה שנים התגלה שכמה חברות יצרו קרטל שמנע תחרות, מה שכמובן הביא למצב שההורים של תלמידי התיכון שילמו מחירים גבוהים יותר מהמחירים שהיו יכולים לשלם במצב של תחרות חופשית. נפתחה חקירה בנושא ע"י רשות התחרות שנמשכה כמה שנים, ולאחרונה היא הגיעה לישורת האחרונה בדמות עונש מאסר ראשון לאחד המעורבים. אהרון טורוביץ', אשר שימש בעבר מנהל מחלקת פולין בחברת "אקדמי טרוול", ירצה 7.5 חודשי מאסר.

עם זאת, מדובר בעונש יחסית קל, שנובע בין היתר בשל מצבו הרפואי של הנאשם. ייתכן שהנאשמים האחרים ייענשו בחומרה רבה יותר. יש לזכור שבמצב הנוכחי דרושה ענישה בלתי מתפשרת כדי להרתיע חברות מסחריות מלעשוק את הצרכנים.

טורוביץ' חתם על הסדר טיעון והודה בחלקו בקרטל המסעות לפולין.

מאחורי הקלעים של קרטל המסעות לפולין?

קרטל המסעות לפולין כלל הסדרי חלוקת שוק בין שלוש החברות הנסיעות הגדולות בתחום מסעות בני הנוער לפולין – "הלל טורס", "גשר" ו"אקדמי". ההסדרים נמשכו החל משנת 2010 ועד לפתיחת החקירה הגלויה בינואר 2016.

בעקבות הסדר הטיעון, לאחרונה הודו גם שני הנאשמים הנוספים בתיק במסגרת הסדר טיעון – צבי סער, מנהל מחלקת פולין בחברת הנסיעות "הלל טורס", ואיילת יונגסטר, מנהלת מחלקת פולין בחברת הנסיעות "גשר".

השניים הורשעו בתחילת חודש יולי 2023 בכך שהסכימו ביניהם ועם חברת הנסיעות "אקדמי" שלא להתחרות אלה באלה, ובעיקר לא להתחרות ביניהם על משלחות נוער מטעם בתי ספר שכבר הוציאו בעבר משלחות נוער לפולין עם אחת מהחברות שבקרטל (הסדר "לקוחות קיימים").

סער וטורוביץ' הורשעו גם בהסדר דומה עם חברת דיזנהאוז באותה תקופה.

בגזר הדין שניתן בעניינו של טורוביץ', בית המשפט קבע קביעות שצריכות לעמוד לנגד עיני כל אחד – בין אם הוא בצד העסקי ובין הוא בצד הצרכנים של מסעות לפולין: מעשיו של טורוביץ' חמורים בין היתר בשל חשיבותו הציבורית והחינוכית של התחום שתואם, שעניינו בהנצחת זיכרון השואה והנחלתו לבני נוער, בשל היקף התיאומים ושיטתיותם וכן בשל משך הזמן שבו נמשכו ההסדרים.

על אף האמור, אישר כאמור בית המשפט את העונש שנקבע, בשל נסיבותיו האישיות של טורוביץ'. בית המשפט קבע כי בשל מצבו הרפואי של טורוביץ' "נשיאת עונש המאסר בפועל מאחורי סורג ובריח תהא קשה יותר עבורו, לעומת אחרים הנדונים למאסרים לתקופות דומות", וכן כי על רקע מצבו הבריאותי הגעה להסדר הטיעון עמו תרמה לקידום ניהול ההליך המשפטי.

בגזר דינו של טורוביץ' התייחס בית המשפט לכך שטורוביץ היה הראשון שהגיע להסדר כשיקול לקולא, כשקבע כי נטילת האחריות על-ידי הנאשם והודאתו באשמה הם בעלי חשיבות רבה…" שכן "הנאשם היה "הנחשון" מבין הנאשמים, הראשון שבחר להודות, ולאחריו גם הנאשמים האחרים הודו בכתב אישום מתוקן".

מלבד האמור הורשעו טורוביץ', סער ויונגסטר בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.

במסגרת הסדר הטיעון עם סער ויונגסטר כל אחד מהצדדים יהיה חופשי לטעון לעונש.

רשות התחרות חוקרת את קרטל המסעות לפולין מאז 2016

חקירת התיק נעשתה במשותף ע"י חוקרי רשות התחרות וחוקרי היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית (יאל"כ), כאשר החקירה הגלויה נפתחה בחודש ינואר 2016.

כתב האישום בתיק הוגש ביולי 2018 ומטופל ע"י עורכי הדין עפר מעוז, והדס וינוגרד-הבר מהמחלקה הפלילית ברשות התחרות, יחד עם עורכי הדין בן-עמי כהן וכוכבית קלדרון מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.

אגב, אם אתם קוראים שורות אלה ואתם עצמכם הייתם צד לעבירות על חוק התחרות, כדאי לדעת שרשות התחרות מפעילה תכנית חסינות מהעמדה לדין פלילי בעבירת קרטל.

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות