סוף סוף! יוטל מס על כלים חד פעמיים במטרה לצמצם את השימוש. המחיר יוכפל

סוף סוף! יוטל מס על כלים חד פעמיים במטרה לצמצם את השימוש. המחיר יוכפל

בקרוב ייקבע מס על כלי פלסטיק – במטרה לגמול את הישראלים מההתמכרות לכלים חד פעמיים, שמוצאים את דרכם לחופים, לים, לבעלי חיים ולאוויר שאנו נושמים. השימוש בישראל גבוה פי 5 מבאירופה

מס על כלי פלסטיק
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

הנה ידיעה משמחת. בקרוב יוטל מס על כלים חד פעמיים מפלסטיק, והם יהיו יקרים יותר. המחיר שלהם עדיין יהיה נגיש (מדי), אבל הוא יוכפל.

כלי פלסטיק משום מה מכונים "חד פעמיים" – אבל מבחינת הסביבה הם נצחיים ומזהמים את הים, היבשה והאוויר. הישראלים קונים אותם בכמויות אסטרונומיות, פי 5 מאשר באיחוד האירופי. זאת, למרות המודעות לנזק שנגרם לסביבה וגם לנו, בני האדם – שבסופו של דבר נושמים אוויר, שותים מים ואוכלים מזון מהחי – אשר מכילים כולם חלקיקי פלסטיק זעירים.

לכן, אין חשובה יותר ומבורכת יותר מהיוזמה להטיל מס על כלים חד פעמיים – יוזמה משותפת לשר האוצר אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו) ולשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג (מרצ). הבדיקה שבוצעה לפני קבלת ההחלטה מצביעה על כך שעלייה של 100% במחיר כלי הפלסטיק תביא להפחתה של 41% מהצריכה!

זאת, לאחר שבעשור האחרון הוכפל קצב צריכת כלים חד-פעמיים בישראל. מבחינה כספית, הישראלים מוציאים בשנה כמעט 2 מיליארד שקל על כלים חד פעמיים, מתוכם 1.3 מיליארד שקל במשקי הבית.

מס על כלים חד פעמיים – האמצעי היחיד שיצמצם את השימוש

אחת הסיבות לשימוש הנרחב בכלי פלסטיק הוא המחיר הנמוך. אם תמורת כמה שקלים אפשר לקנות 50 כוסות, אין שום חסם כספי העומד בפני הצרכן.

מחקר שבוצע ע"י מכון קנטאר עבור המשרד להגנת הסביבה מגלה שכל המגזרים בישראל משתמשים בכלים "חד פעמיים" בתדירות גבוהה, במיוחד משפחות עם ילדים. הסיבה היא בעיקר נוחות. אמנם קיימת מודעות לנזק הסביבתי, אך אנשים מעדיפים את הנוחות על פני הסביבה.

ממצאי המחקר של מכון קנטאר על שימוש בכלים חד פעמיים

 

מחקר - מס על כלים חד פעמיים

 

המסקנה היא שכל עוד המוצרים הללו יהיו כל כך זולים, הציבור לא יחשוב פעמיים לפני שהוא קונה אותם וזורק אותם – לפעמים לאחר שימוש של 10 שניות בלבד.

איך יעבוד המס על כלים חד פעמיים

כאמור, משרדי האוצר והגנת הסביבה מגבשים תכנית להפחתת שימוש בכלי פלסטיק חד-פעמיים במסגרת זו יוטל מס קניה על יבוא וייצור מקומי על בסיס משקל המוצרים. זאת, בדומה למדינות מתקדמות אחרות בעולם הנוקטות צעדים דומים.

מס קנייה זה יהיה דומה באופיו לזה המוטל על סיגריות ומשקאות אלכוהוליים. גובה המס יתבסס על המחקר שביצע המשרד להגנת הסביבה שבחן את נכונות הצרכנים הביתיים לשלם על מוצרי פלסטיק חד-פעמיים ואפיין את רגישות הצרכנים למחירי מוצרים אלו.

"מיסוי עולה בקנה אחד עם עקרון שלפיו 'המזהם משלם', כך שמי שבוחר לצרוך כלים חד-פעמיים בכמות גבוהה, הוא זה שיישא באופן המשמעותי ביותר בעלות הנזק", אומרת בהקשר זה השרה זנדברג. "כמו סיגריות ואלכוהול, גם פלסטיק חד-פעמי הוא התמכרות. בעוד שבאיחוד האירופי הצריכה הביתית מוערכת ב-1.5 ק"ג כלי פלסטיק חד-פעמיים לנפש בשנה, בישראל הצריכה הביתית עומדת על 7.5 ק"ג לנפש. אנחנו טובעים בפלסטיק חד-פעמי, וכולנו רואים את ההשפעה הבעייתית שלו על ניקיון הארץ ועל איכות חיינו. ייצור הפלסטיק החד-פעמי מבוסס על דלקים מזהמים ויש לו השפעה שלילית גם על משבר האקלים. אני קוראת לכולם לעבור לכלים רב-פעמיים, למען הבריאות והסביבה של כולנו".

כאמור, המחקר מצא, כי הכפלת המחיר לצרכן צפויה להפחית את השימוש בכ-40 אחוזים. גובה המס המדויק ייקבע בהמשך, תוך בחינת מגוון שיקולים של רשות המסים. המס יוטל על כוסות, צלחות, קערות, סכו"ם וקשיות.

 

מי שתוהה מה לגבי בקבוקים ואריזות, הרי שבקבוקים מטופלים במסגרת חוק הפיקדון, ובדצמבר 2021 אפשר יהיה גם להחזיר בקבוקים גדולים של ליטר וחצי. אריזות מטופלות במסגרת חוק האריזות.

ליברמן נגד כלי פלסטיק גם במשרדו

כידוע, כלי פלסטיק חד-פעמיים גורמים לנזק סביבתי עצום. הכלים הופכים במהירות ממוצר שימושי לפסולת הממשיכה להתקיים לעיתים גם אלפי שנים שתופסת מקום הולך וגדל במטמנות, מביאה להגדלת עלויות פינוי אשפה, לזיהום הים, השטחים הפתוחים והמרחב הציבורי ומקבעת את התלות שלנו בדלקים פוסיליים מזהמים שמהם הפלסטיק עשוי.

 

ייאמר לזכות שר האוצר אביגדור ליברמן שממש בסמוך לכניסתו לתפקיד, הוא הנחה את עובדי המשרד להפסיק להשתמש בכלי פלסטיק. לדבריו, צריכת הכלים החד-פעמיים בישראל עולה בקצב מהיר וחריג בהיקפיו: "תמריצים כלכליים יכולים להכווין את הציבור להתנהגות סביבתית יותר. בדומה למדינות רבות בעולם שנוקטות בצעדים להפחתת השימוש בחד"פ, חלה גם עלינו החובה לנקוט בצעדים להפחתת השימוש בכלים אלה, תוך הובלת שינוי צרכני התנהגותי משמעותי. כבר הנחתי את עובד משרדי להיפרד מהשימוש בכלים חד פעמיים. ההחלטה שאנו מביאים היום היא צעד נוסף בדרך למדינה ירוקה יותר שמיושרת גם עם הסטנדרטים בשאר המדינות המפותחות בעולם".

פואנטה בטלגרם

היה לכם מעניין? תהיו נחמדים, פרגנו לנו בלייק כאן למטה. זה קל… 

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

 




מעוניינים לפרסם בפואנטה?
השאירו פרטים וקבלו דרך קיצור ללקוחות שלכם!


    דפנה הראל כפיר
    דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

    רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



     
    תגובות: 0

    נגישות